معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: کاهش سطح زیرکشت برنج در کرمانشاه ضروری است.

کشت برنج

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد سالاری در نشست شورای سازگاری با کم‌آبی کرمانشاه، اظهار کرد: باید از آب‌های خاکستری مانند پساب تصفیه‌خانه‌های شهری استفاده کنیم.

وی با تاکید بر استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی توضیح داد: تامین آب سایر بخش‌ها از جمله بخش صنعت و خدمات استان که باعث ایجاد اشتغال و جهش تولید می‌شود، ضروری است.

سالاری ادامه داد: در بهره‌برداری از منابع آب برای کشت‌های با نیاز آبی بالا مانند برنج، توجه به ارزش اقتصادی محصول مهم است و باید به گونه‌ای عمل شود که هزینه‌های مادی و معنوی برای استان نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه نیز در این نشست، میزان بارش امسال را ۴۳ درصد کمتر از سال گذشته اعلام کرد و هشدار داد: لازم است استفاده از منابع آب به صورت بهینه باشد، در غیر این صورت روند افت کسری حجم مخازن آب زیرزمینی همچنان ادامه خواهد داشت.

بهرام درویشی، هرگونه توسعه کشت برنج تحت پوشش منابع آب سطحی را خلاف برنامه اعلام کرد و گفت: استفاده از منابع آب زیرزمینی برای کشت برنج که متاسفانه در سال گذشته شاهد افزایش آن بودیم، ممنوع است.

رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز گفت: این سازمان به عنوان متولی تولید محصولات زراعی، موظف به رعایت برنامه سازگاری با کم‌آبی بوده و در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

نوربخش حاتمی، کشت برنج را دارای سابقه طولانی در استان دانست و افزود: این محصول در گذشته به دلیل وجود بارش‌های خوب و روان‌آب‌های مناسب رایج شده، اما در شرایط فعلی باید کنترل شود و سطح آن به مرور کاهش یابد.

وی ادامه داد: کاشت برنج به روش خشکه‌کاری و با حجم ۷ هزار متر مکعب برای هر هکتار با توجه به شرایط اقلیمی استان و میزان تبخیر بالا، غیرممکن است.

استان کرمانشاه ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ دارد.

کد خبر 511725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha