مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: وجود ماهیان زرد پر سبب آلودگی و تغییر طعم آب سد شیرین‌دره شهرستان مانه و سملقان نبوده و کاهش کیفیت آب را نباید به این آبزیان نسبت داد.

صيد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا مهدی اله پور اظهار کرد: بررسی‌های کارشناسی نشان میدهد، ماهیان زردپر نمی‌توانند سبب کاهش کیفیت آب شوند به عکس، این آبزیان به عنوان تصفیه کننده آب که از میکروارگانیسم‌ها و موجودات ریز آب تغذیه می‌کنند، سبب افزایش کیفیت آب می‌شوند. 

وی افزود: این گونه را می‌توان به عنوان یک پیش مرگ در صورت آلودگی آب توسط مواد شیمیایی در نظر گرفت که در مواقع بحرانی قبل از اینکه آب به مصرف آشامیدنی برسد می‌تواند به عنوان نشانگر طبیعی کیفیت آب تلقی شود. 

اله پور بیان کرد: ماهی زردپر یا زردک از نظر حفاظتی از آبزیان حمایت شده است و این گونه آبزی، در رده‌های گونه‌های آسیب پذیر قرار دارد و یگان حفاظت محیط زیست استان با هر گونه صید ماهی غیر مجاز برخورد قانونی خواهد کرد. 

وی اضافه کرد: با وجود وسعت مناطق تحت حفاظت و کمبود شدید مامور اجرایی، یگان حفاظت این اداره کل از مرکز استان و ماموران اجرایی شهرستان مانه و سملقان به صورت دوره‌ای و سرزده پایش و گشت هایی در سطح مناطق آزاد از جمله حوزه سد شیرین دره انجام می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد حضور صیادان از سایر استان‌ها بویژه استان‌های شمالی هستیم و یگان حفاظت این اداره کل در صورت مواجهه با صیادان غیرمجاز اعمال مقررات کرده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یگان حفاظت این اداره کل همه ساله با فرا رسیدن فصل تخم‌ریزی این گونه، نسبت به تشدید اقدامات نظارتی اقدام و حوزه رودخانه اترک و سد شیرین دره، مورد پایش و گشت و کنترل قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در صورت مشاهده متخلفان و صیادان غیرمجاز یا تماس‌های واصله از سوی دوستداران و همیاران طبیعت، با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. 

پراکنش ماهی زردپر در حوزه خز، رودخانه ها و تالاب ها از اترک تا ارس است، اندازه آن به حدود ۱۰۰ سانتی متر و گاهی وزن آن بیش از پنج کیلوگرم می‌رسد.

ماهی زردپر، تا ۸ سال عمر دارد و زادآوری آن بسته به مهاجرت در بهار یا پاییز، در تابستان همان سال یا بهار یا تابستان سال بعد انجام می‌شود.

کد خبر 511498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha