یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه مسکو اعلام کرد که احتمالاً بعد از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، مذاکره با این کشور را در خصوص عرضه سلاح‌های روسی آغاز خواهند کرد.

تسلیحات روسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «زمیر کابلوف» یکی از مدیران ارشد وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با «ریانووستی» از احتمال آغاز مذاکره با ایران برای عرضه تسلیحات روسیه  بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران در اکتبر ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه و اوایل آبان ۹۹) خبر داد.

کابلوف در واکنش به اظهارات اخیر «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه از احتمال آغاز مذاکره مقام‌های روس با ایران در خصوص عرضه تسلیحات مسکو به جمهوری اسلامی سخن به میان آورده است.

کاظم جلالی پیش از این در گفت‌وگو با ریانووستی گفته بود که ایران از شماری از کشورها، پیشنهاداتی را در زمینه عرضه تجهیزات نظامی و تسلیحات دریافت کرده و در صدد است گام‌های خاصی را بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بردارد.

کابلوف در این خصوص توضیح داد که «تاکنون چنین مذاکراتی (در خصوص آغاز عرضه تسلیحات به ایران) صورت نگرفته است اما به واسطه آنکه موانع بین‌المللی در زمینه عرضه تسلیحات (به ایران) در ماه اکتبر لغو خواهد شد، احتمال چنین مذاکراتی وجود دارد».

وی توضیح داد: «بله به این دلیل که قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل منقضی خواهد شد و روسیه دقیقاً به آن پایبند است».

این دیپلمات روس در ادامه تصریح کرد:« بعد از لغو (تحریم‌های تسلیحاتی)، ایران یک کشور مستقل است و حق دارد با ما (درباره خرید تسلیحات) ارتباط برقرار کند».

کابلوف در شرایطی از احتمال مذاکره با ایران برای عرضه تسلیحات روسیه به این کشور خبر داده است که مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر تلاش‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تشدید بخشیده‌اند.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل امروز (چهارشنبه) طی نشست خبری ویدئوکنفرانسی با «مضحک» خواندن تلاش‌های آمریکا برای اینکه خود را عضوی از توافق هسته‌ای ایران نشان دهد و تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، گفت: «این مسخره است. آنها عضو [برجام] نیستند، آنها حقی برای اعمال مکانیسم ماشه ندارند».

کد خبر 511338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Bahram NL ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    1 1
    چیزی که مشخصه،اینه که آخرش کشورهایی مثل روسیه و چین دست رد به سینه ایران میزنن و میگن:متاسفیم...آمریکا نمیزاره...