یک مقام ارشد روسیه با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران می‌گوید جدالی سخت در شورای امنیت پیش روست و از سوی دیگر یک محقق آمریکایی معتقد است که روسیه و چین قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی را وتو می‌کنند.

ایران چین روسیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، یک مقام ارشد روسیه با اشاره به تلاشهای آمریکا و متحدانش در شورای امنیت سازمل ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران نوشت، جدالی سخت در شورای امنیت پیش روست.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دوشنبه شب در توییتی درباره تلاشهای آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نوشت جدالی سخت در شورای امنیت در این خصوص پیش رو است. 

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی خاطرنشان کرد بعد از تصویب قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ تحریم‌های مربوط به تحویل تانک، خودروهای زرهی، توپخانه، هواپیما، بالگرد، کشتی و موشک به ایران عملاً لغو شده است. 

اولیانوف در ادامه نوشت: «محدودیتهای کنونی در مورد عرضه هفت جنگ افزار به ایران از 18 اکتبر (27 مهر) امسال منقضی می‌شود، اما ایالات متحده با تمام وجود سعی در تمدید آن دارد.»

میخائیل اولیانوف

او خاطرنشان کرد جدالی سخت در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش رو خواهد بود. 

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا با اصرار بر تلاش‌هایش جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، مدعی شده که هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح اتمی را نمی‌دهند. «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تازگی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، از تلاش‌های همه‌جانبه واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران خبر داد.

دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید این تحریم‌ها علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران به موجب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) برداشته خواهد شد.«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر با انتقاد از تلاش‌های پامپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق قطعنامه ۲۲۳۱، گفت آمریکا جایگاهی در آن ندارد.

  •  روسیه و چین قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی را وتو می‌کنند

تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر امسال منقضی خواهند شد، اما مقامات آمریکایی از جمله «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، مدت‌هاست که در تلاش هستند تا تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تمدید شوند.

پمپئو تهدید کرده است که ایالات متحده می‌تواند با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد و مانع از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی این کشور شود. اخیراً برخی دیپلمات‌های سازمان ملل گفته‌اند، اختلاف نظر قانونی زیادی درباره اینکه آمریکا بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند یا خیر وجود دارد، اما به گفته آنها در نهایت این تصمیم را اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواهند گرفت که البته روسیه و چین نیز جزو اعضای دائمی این شورا هستند و این احتمال وجود دارد که این دو کشور با اقدامات آمریکا مخالفت کنند.

برخی اظهارنظرها حاکی از آن است که آمریکا به منظور جلب رضایت روسیه و چین برای تمدید تحریم‌های تسلیحات ایران، با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد، با این حال، هیئت نمایندگان این دو کشور در سازمان ملل در این باره اظهارنظری نکرده‌اند. یک مقام اروپایی نیز گفته که از نظر شورای امنیت سازمان ملل اقدام آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه منجر به جدالی سخت خواهد شد. حتی به گفته یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز، آمریکا به محض اینکه درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را مطرح کند، ناکام خواهد ماند.

استفان لندمن

در همین راستا،  خبرگزاری فارس، مصاحبه‌ای را با «استفان لندمن»، محقق مرکز «گلوبال ریسرچ» ترتیب داده‌ است تا نظر او را در این خصوص بدانیم که ابتدا تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به کجا ختم خواهد شد و اینکه رویکرد اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، به خصوص چین و روسیه نسبت به اقدامات آمریکا چه خواهد بود. در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید:

  • نظر شما در مورد اتهامات بی‌اساس پامپئو علیه ایران مبنی بر اینکه ایران به همسایگانش موشک شلیک می‌کند و یا تانکرهای نفتی را مین‌گذاری می‌کند، چیست و چرا تحرکات اخیر آمریکا نشان می‌دهد که این کشور تلاش می‌کند خود را همچنان عضوی از برجام بداند؟

استفان لندمن: از آنجا که جمهوری اسلامی جایگزین نسلی از استبداد فاشیستی که آمریکا آن را ایجاد کرد، شده است، مقامات کشور ایران برای آمریکا به عنوان یک تهدید منطقه‌ای محسوب می‌شوند. در صورتی که این تهدید اصلاً وجود ندارد و چون آمریکا دیگر بر این کشور و منابع آن کنترل ندارد، آن را تهدید محسوب می‌کند. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های غیردموکراتیک در آمریکا می‌خواهند کنترل بیشتری بر منابع گسترده انرژی در ایران داشته باشند؛ آنها همچنین می‌خواهند رقیب اصلی اسرائیل را خنثی کنند.

گفتن دروغ‌های بزرگ و ایجاد رعب و وحشت و ترس عمومی بخشی از راهبرد آمریکا در قبال ایران است. چیزی که آنها (مقامات آمریکایی) از آن چشم‌پوشی می‌کنند این است که ایران قرن‌هاست به کشور دیگری حمله نکرده است، این کشور جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای می‌خواهد و به دنبال رویارویی با دیگر کشورها نیست، بلکه می‌خواهد با آنان همکاری کند.

 ترامپ به طور غیرقانونی از برجام خارج شد و دیگر عضوی از این توافق نیست. طرح شیطانی رژیم او مبنی بر منع فروش تسلیحات به ایران و تحمیل دوباره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که پیش از برجام وجود داشت، کارساز نخواهد بود.

سیاست دشمنی آمریکا با ایران در بلندمدت شکست خواهد خورد. در این مدت، سیاست‌های خصمانه آمریکا باعث ایجاد دشمنانی برای این کشور خواهد شد و متحدان این کشور را گریزان خواهد کرد. آمریکا راه تمام امپراتوری‌های تاریخ را پیش خواهد رفت و سرانجام با رسوایی تسلیم خواهد شد.

  • از آنجایی که آمریکا ممکن است بعد از ناکام ماندن در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به گزینه بازگرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل رو بیاورد، آیا این اقدام مورد تأیید دیگر کشورهای حاضر در برجام و سازمان ملل خواهد بود؟

استفان لندمن: روسیه و چین با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران از جمله تمدید تحریم‌های تسلیحاتی [غیرموشکی] و فعال‌سازی مکانیسم ماشه مخالف هستند، به نظر من اروپا نیز با اهداف آمریکا مخالف است، اما از آنجایی که کشورهای اروپایی و بریتانیا به عنوان‌ مستعمره‌های بالقوه آمریکا محسوب می‌شوند، پیش‌بینی اینکه آنها درباره این مسئله چه خواهند کرد سخت است.

آنها (اروپایی‌ها)، اغلب سیاست‌های آمریکا را قدم به قدم دنبال می‌کنند. اما آلمان با تلاش رژیم ترامپ برای ایجاد ممانعت در تکمیل پروژه خط لوله نورد استریم ۲ روسیه به آلمان مخالف است. دیگر کشورهای اروپایی نیز از این پروژه حمایت می‌کنند.

  • برخی می‌گویند اگر تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پایان یابد، سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران اثرگذاری خود را از دست خواهد داد، به نظر شما پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای آمریکا چه تبعاتی خواهد داشت؟

استفان لندمن: زمانی که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر امسال منقضی شوند، من پیش‌بینی می‌کنم دیگر کشورها، فروش سلاح به ایران را از سر بگیرند و بدون شک رژیم ترامپ نیز در واکنش به این مسئله، با اعمال تحریم‌ها تهدید خواهد کرد، در نتیجه برخی کشورها عقب‌نشینی خواهند کرد اما برخی دیگر به کار خود ادامه خواهند داد.

سیاست‌های ژئوپلتیک آمریکا در بلندمدت موجب شکست خود آمریکا خواهد شد. ترامپ حتی از بدترین پیشینیان خود نیز بدتر است. من فکر می‌کنم او تنها یک دوره چهارساله رئیس‌جمهور خواهد بود. من امیدوارم این‌گونه شود.

  • از آنجایی که آمریکا در تلاش است تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، به نظر شما چه موانعی بر سر راه این کشور برای این منظور خواهد بود؟

استفان لندمن: قوانین هیچ وقت برای آمریکا ایجاد مانع نکرده است، اما مخالفت‌های روزافزون متحدان ایالات متحده آمریکا نسبت به برنامه خصمانه آن، این کشور را تضعیف می‌کند.

سیاست‌های آمریکا به متحدان این کشور آسیب می‌زند. به همین دلیل این متحدان به طور روزافزون راه خود را در پیش خواهند گرفت.

  • به نظر شما رویکرد اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به خصوص چین و روسیه نسبت به تلاش‌های آمریکا به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران چه خواهد بود؟ 

استفان لندمن: اگر آمریکا قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پیشنهاد دهد، روسیه قطعاً و چین احتمالاً آن را وتو خواهند کرد.

کد خبر 510654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha