فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: بیماری «کاوازاکی» با کووید ۱۹ هیچ ارتباطی ندارد و مردم نباید آن را تظاهر عجیب و غریب کرونا در کودکان تلقی کنند.

کرونا ـ کودک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی گفت: خوشبختانه آمار ابتلای کودکان به کرونا بسیار اندک است و دلیلی برای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

او درباره بیماری کاوازاکی که گفته می شود بیماری عفونی شایع در کودکان است، اظهار کرد: هر سال در اواخر زمستان یا اوایل بهار بیمارانی با سندروم کاوازاکی در گروه اطفال مشاهده می‌کنیم.

زالی افزود: هم‌زمانی بروز سندروم کاوازاکی با بیماری کرونا و همچنین گزارشات اخیر از مبتلایان به بیماری کاوازاکی در نیویورک، لندن و اسپانیا موجب نگرانی برخی از خانواده‌ها شده است.

  • ارتباط کاوازاکی با کرونا قابل اثبات نیست

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: در بیشتر گزارشاتی که راجع به بیماران مشابه کاوازاکی در آمریکا و اروپا بوده، تست پی‌سی‌آر (PCR) کودکان‌شان منفی بوده و نمی‌شود به طور قاطع ارتباطی بین کاوازاکی و کرونا برقرار کرد.

زالی ادامه داد: بسیاری از افراد معتقدند که بعضی از ویروس‌ها و میکروب‌ها مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا و بسیاری از ویروس‌هایی که در فصل بهار شایع هستند ممکن است با کاوازکی در ارتباط باشند.

او افزود: به دلیل اینکه کاوازاکی همراه با اپیدمی کرونا بروز کرده، موجب نگرانی شده و موارد گزارش شده در کشورهای مختلف کاملا سندروم کاوازاکی بوده است. بنابراین اینکه سندروم کاوازاکی با بیماری کرونا ارتباطی داشته باشد، قابل اثبات نیست.

این مسئول با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: اگر هم کاوازاکی با کرونا ارتباط داشته باشد مثل سایر بیماری‌ها یعنی آنفلوانزا و سرماخوردگی است.

او با اشاره به شایعات اخیر درباره ارتباط بیماری کاوازاکی با بیماری کووید ۱۹ تاکید کرد: مردم نباید این بیماری را تظاهر عجیب و غریب ویروس کرونا در کودکان تلقی کنند.

زالی مطرح کرد: پیوستگی بیماری کاوازاکی با سندروم کرونا، بیماری کووید ۱۹ را خطرناک‌تر نمی‌کند و مبتلایان به سندروم کاوازاکی همان علائم شناخته شده کاوازاکی را دارند.

  • کاوازاکی برای کودکان بی‌خطر است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره بی‌خطر بودن بیماری کاوازاکی اظهار کرد: سندروم کاوازاکی بیماری خطرناکی نیست، یک بیماری التهابی عروقی در کودکان است و معمولاً در کودکان زیر ۵ سال و بیشتر در پسران اتفاق می‌افتد که علت آن ناشناخته است.

ادامه داد: در سال ۱۹۶۰ میلادی برای اولین بیماری کاوازاکی در ژاپن گزارش شد، این بیماری در ایران هم وجود دارد و موارد مختلفی از شناسایی شده است.

زالی گفت: با بررسی بیماران کاوازاکی در تهران نسبت به سال گذشته در همین زمان، آماری از مبتلایان به بیماری کاوازاکی در کودکان نداشتیم، اساساً در کودکان بیماری نادری است.

  • علائم بیماری کاوازاکی چیست؟

زالی درباره علائم بیماری کاوازاکی توضیح داد: شایع‌ترین علامت بیماری کاوازاکی تب است؛ تبی که بیشتر از ۵ روز طول کشیده باشد و معمولاً به اکثر تب‌برها جواب نمی‌دهد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: علامت دیگر این بیماری بثورات پوستی است که مثل مخملک بوده و در صورت و اندام‌ها ظاهر می‌شود، بعد از مدتی در کف دست یا کف پا پوسته‌ریزی اتفاق می‌افتد.

زالی افزود: کاوازاکی در دختران زیر ۵ سال به ندرت دیده می‌شود. در این بیماری هفته دوم پلاکت‌ها ممکن است افزایش پیدا کند و که در بیماری کرونا این را نمی‌بینیم.

  • تفاوت تب کاوازاکی با کرونا

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: ‌کرونا در کودکان نادر است، اما اگر هم مبتلا شوند حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد دچار افزایش تب می‌شوند، در بسیاری از موارد کرونا ممکن است بدون علامت یا بدون تب بالا باشد، اما تب بالا علامت مهم کاوازاکی است که ۵ روز طول می‌کشد.

او افزود: بثورات پوستی (ضایعه پوستی) در کرونا نادر است، اما سندروم کاوازاکی همراه با بثورات پوستی است. همچنین در بیماری کرونا تغییرات لب و زبان را نداریم، اما در کاوازاکی این علائم موجود است.

  • کودکان مبتلا به کاوازاکی بهبود می‌یابند

زالی درباره بهبود بیماران مبتلا به کاوازاکی، ادامه اد: در بیشتر مواقع مبتلایان کاوازاکی خود به خود خوب می‌شوند، اما تشخیص به موقع این بیماری بسیار مهم است، زیرا لب‌ها و زبان کودکان مبتلا به این سندروم بسیار ترک‌دار و قرمز می‌شود و ممکن است درد مفاصل هم در آنان گزارش شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: مواردی که از اسپانیا و لندن و نیویورک گزارش شده کاملاً با علائم بیماری کاوازاکی که می‌شناسیم مشابهت دارد و PCR این کودکان در زمینه کرونا منفی بود.

او افزود: به طور معمول بیماری کاوازاکی بدون هیچ عارضه‌ای از بین می‌رود. اما در ۲۰ تا ۲۵ درصد موارد ممکن است عروق قلبی را گرفتار کند که با درمان به موقع معمولا عوارض قلبی در این کودکان پایدار نیست و بهبود پیدا می‌کند؛ زیرا اکثر متخصصان اطفال با این بیماری آشنا هستند.

  • روش درمانی بیماران کاوازاکی

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به روش درمانی بیماری کاوازاکی، بیان کرد: در مواردی که نیاز به درمان است برای درمان سندروم کاوازاکی در کودکان از آسپرین با دوز بالا استفاده می‌شود و اگر لازم باشد ممکن است از ایمونوگلوبین‌های داخل وریدی IGG با دوز بالا استفاده شود. کودکانی که نیاز به این دو روش درمانی داشته باشند معمولاً عوارض ماندگار قلبی نخواهند داشت.

زالی گفت: در صورتی برای درمان این کودکان از IGG یا ایمونوگلوبین داخل وریدی استفاده کنیم، بهتر است بین ۳ تا ۶ ماه واکسیناسیون انجام نشود تا عوارض ایمنی نداشته باشند.

کد خبر 511325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرمحمد IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    از کورونا بد تر نیست