مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سفرها ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از فعالان این بخش بیکار و ۸۶ میلیارد تومان به بخش‌های گردشگری و صنایع‌دستی این استان خسارت واردشده است.

گردشگری بوشهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین ارسطو زاده سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت افزود: از این میزان خسارت ۸۰ میلیارد تومان به بخش گردشگری و ۶ میلیارد تومان مربوط به بخش صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: کسری درآمد و تبعات این موضوع باعث شد جامعه فعال در حوزه گردشگری شامل اقامتگاه‌ها، دفاتر گردشگری، راهنمایان گردشگر و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی متحمل آسیب‌ها و خسارت‌هایی شوند.

ارسطو زاده گفت: سال گذشته ۱۳ میلیون گردشگر داخلی و خارجی وارد استان بوشهر شدند اما امسال به دلیل شیوع کرونا تاکنون هیچ سفر رسمی در این بخش نداشتیم و این رقم محقق نشده است.

وی ادامه داد: بااین‌وجود امیدواری در جامعه حوزه گردشگری بالاست و معتقد هستیم با فرصت‌های ایجادشده و برنامه‌ریزی انجام‌شده بخش عمده‌ای از این آسیب‌ها باید جبران شود.

ارسطو زاده اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و تمهیدات اندیشیده شده تلاش می‌شود بخشی از این آسیب‌ها در قالب پرداخت تسهیلات، بسته‌های حمایتی و برنامه‌هایی که در قالب پساکرونا مطرح‌شده جبران شود.

ارسطو ادامه داد: همچنین با پیگیری‌ها و مصوبات ابلاغ‌شده در بخش تأمین اجتماعی و تسهیلاتی پرداختی به گردشگری و کارگاه‌های صنایع‌دستی امهال پیش‌بینی‌شده است و برای ادامه فعالیت‌ها دستورالعمل‌هایی تدوین و ابلاغ‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به طرح سفر هوشمند گفت: بر این اساس همه تمهیدات لازم برای انجام سفری همراه با سلامت که موجب خسران و انتشار بیماری نشود از مبدأ تا مقصد اندیشیده شده است.

ارسطو زاده افزود: گردشگری مطالبه مردم و جزو جدانشدنی از زندگی مردم است و میل تقاضا به سفر حتی در شرایطی که بیماری جان انسان‌ها را تهدید می‌کرد و امکان سفر نبود بازهم وجود داشت.

وی ادامه داد: در قالب سفر هوشمند تلاش شده از ابتدای سفر که شامل تهیه بلیت، رزرو هتل و انتخاب اقامتگاه‌های مختلف، پایانه‌های مسافربری رستوران‌ها تدابیر لازم بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی تدوین و ابلاغ شود تا گردشگر و جامعه پذیرنده گردشگر (جامعه محلی) سالم بمانند و کمترین آسیب به آن‌ها وارد شود.

ارسطو زاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره پروژه‌های گردشگری گفت: تکمیل پروژه موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس که دربرگیرنده میراث فرهنگی طبیعی و تاریخی منطقه خلیج‌فارس است در شهر بوشهر مراحل پایانی آن سپری می‌شود.

وی ادامه داد: موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس یکی از موزه‌های برتر کشور و فراگیر در حوزه خلیج‌فارس است و فرصتی برای حضور گردشگر و ایجاد انگیزه برای سفر را به وجود می‌آورد.

ارسطو زاده با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس افزود: تا پایان این پروژه حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار باید هزینه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر مهم‌ترین برنامه سال جاری این اداره کل را ساماندهی بافت تاریخی بوشهر عنوان کرد و گفت: در همین ارتباط ساماندهی بخشی از بافت تاریخی با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار آغازشده که بخشی از این اعتبار تاکنون جذب‌شده است.

ارسطو زاده اضافه کرد: در قالب ساماندهی بافت تاریخی بوشهر گذر تاریخی رفیعی تا رشیدی که شامل چند بنای تاریخی است مرمت و احیا و به بناهایی که کاربری خدمات گردشگری و فرهنگی دارند، تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی، مبلمان شهری و بهسازی جداره‌ها و کف‌ نیز در حال انجام است.

ارسطو زاده بیان کرد: با ساماندهی بافت تاریخی مشاغل متعددی ایجاد می‌شود، با توجه به اتصال بافت تاریخی بوشهر به محور گردشگری ساحلی این امر موجب ایجاد حلقه اتصال و تفرج گردشگر در مناطق طبیعی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر ادامه داد: ایجاد خانه صنایع‌دستی در عمارت تاریخی مبارکی در بافت تاریخی بوشهر ازجمله دیگر برنامه‌های این اداره کل در سال جاری است.

ارسطو زاده یادآور شد: استان بوشهر در زمان حاضر فاقد چنین مکانی برای فعالیت صنعتگران در بخش صنایع‌دستی است که با ایجاد آن زمینه برپایی کارگاه‌های تولیدی، عرضه و آموزش در این فضا فراهم می‌شود.

وی گفت: برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی استان بوشهر ۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است، راه‌اندازی این فضا در رونق صنایع‌دستی و احیای هنرهای دستی استان نقش تأثیرگذاری دارد.

ارسطو زاده تعریف محور گردشگری تاریخی و طبیعی در سیراف با چهار میلیارد تومان اعتبار و ساماندهی کاخ‌های هخامنشی را از دیگر پروژه‌های در دست اجرای استان بوشهر در سال جاری عنوان کرد که مقدمات آن آغازشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: رویکرد اصلی این اداره کل واگذاری بناها و اماکن تاریخی به بخش خصوصی است که دراین‌ارتباط ۱۳ بنا مشخص‌شده و مقدمات واگذاری آن‌ها در قالب ماده ۲۷ و ۸۸ به بخش خصوصی واگذارشده است.

ارسطو زاده گفت: واگذاری هرکدام از این بناهای تاریخی به بخش خصوصی می‌تواند موجب رونق گردشگری، ظرفیتی برای ایجاد اشتغال و دلیلی برای سفر گردشگران به منطقه باشد.

وی گفت: سال گذشته از محل تسهیلات حوزه گردشگری ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به ۲۳ طرح گردشگری پرداخت شد که بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، سفره‌خانه‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و کارگاه‌های صنایع‌دستی است که در نیمه اول و دوم امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

ارسطو زاده درباره مناطق نمونه گردشگری اضافه کرد: در زمان حاضر چهار منطقه گردشگری شامل میرمهنا در بندر ریگ، حماد در دیلم، دلارام در دلوار، سد رئیسعلی دلواری و یک دهکده گردشگری در استان بوشهر طراحی‌شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت عظیم منطقه‌های گردشگری با پشتیبانی استانداری بوشهر در آینده نزدیک کار واگذاری آن‌ها به سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر تأکید کرد: نقش منطقه‌های گردشگری در رونق این صنعت در بخش اشتغال و گردشگری به‌عنوان صنعتی سبز و بدون هر نوع آلایندگی بسیار مهم و اثرگذار است.

 ارسطو زاده یادآور شد: هرکدام از این منطقه‌ها امکان ایجاد یک هزار فرصت شغلی دارند به همین دلیل عزم جدی مدیریت ارشد استان تعیین تکلیف این منطقه‌ها است دراین‌ارتباط فراخوان جلب سرمایه‌گذار داده می‌شود.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی هریک از پروژه‌های یادشده نقشی مهم در بحث جهش تولید دارد و تلاش می‌شود با فعال کردن پروژه‌ها زمینه رسیدن به منویات رهبر معظم انقلاب در بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در استان فراهم شود.
 

کد خبر 510878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha