سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

ناصر علاقبندان: فیلم‌نوشت یک مستند؛ مهمان اردیبهشتی

صبح – خارجی – خیابان ساحلی شیراز

خبرنگار آمده کنار رودخانه خشک قدم می‌زند. ساعتی بعد باید با مینی‌بوس خبرنگاران به نمایشگاه فناوری برود. با دوربین روی سمنتی حاشیه رودخانه و درست روبه‌روی باریکه‌ای که در آن آب بی رمق به سمت جنوب می‌رود، نشسته‌ است. 
خبرنگار انگار که دوربین خاموش نیست با آن دیالوگ می کند.
خبر نگار: به نظر تو کلمه رمز چیست؟...
... که شکوفه خانم حرف راضیه کشاورز را پیش می‌کشد، از آقا درخواست ساختن حسینیه در ایازآباد می‌کند، اینجوری قصه‌ پریشانی  ما تمام می‌شود و بلافاصله یادداشت‌های حضور شنبه شب در حسینیه  سیدالشهدا پیدا می‌شود؟ (تصویر بسته می‌شود)

روز - داخلی – سالن اصلی مجتمع

در طبقه دوم ساختمان، یک سالن بزرگ است. توی یک اتاق کوچک و 2 تالار بزرگ که به سالن راه دارند به ترتیب نهادهایی از طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه شیراز، دانشگاه پزشکی شیراز و مراکز تحقیقاتی مخابراتی غرفه‌هایی دارند.
آقا از غرفه‌ها  بازدید می‌کنند.

روز – داخلی – اتاق کوچک

اتاقی حد اکثر 15 متری. همین چند دقیقه پیش، بازدید 30 دقیقه‌ای از اینجا تمام شد.

محمد بصیری، دانشجوی مبتکر، خبرنگار را برای انتقال یک گلایه به سمت راست اتاق فرا می‌خواند. او در باره ابتکارش توضیحاتی می‌دهد. دستگاهی که می‌تواند کار تخته سیاه را برای کلاسی که معلم و دانشجو هر دو نابینایند، انجام دهد؛ چنین دستگاهی تا کنون در هیچ جای دنیا ساخته نشده است.

بصیری: سال 85 در هفته پژوهش 25 آذر در جشنواره خوارزمی، آقای پرویز داودی ،معاون اول رئیس جمهوری به من قول داد که برای توسعه تولید این دستگاه شخصا- و تاکید کردند شخصا -پیگیری خواهند کرد. هنوز ایشان با وجودپیگیری‌های فراوانی که ما کرده‌ایم حتی جواب ما را نداده است. بنویسید تورا به خدا بجنبید چون من روز نزدیکی را می‌بینم که این دستگاه را خارجی‌ها هم می‌سازند و ما آن را می‌خریم و وارد می‌کنیم؛ در حالی که می‌توانستیم صادرکننده هم باشیم.

روز - داخلی – سالن اصلی

خبرنگار دارد با محمد مهدی کشتی‌آرا، هنرمند خاتم‌کار در باره 4 صندوق قبور مطهر امامین عسگریین و مادر و عمه آقا امام زمانعج صحبت می‌کند. هر یک از صندوق‌ها متشکل از 7 تا 8 میلیون قطعه خاتم از استخوان شتر، چوب فوفل، چوب اناب و مفتول‌های نازک برنزی است. با کشتی‌آرا، حاجی غلامی  و حاجی ستایش - و 2 هنر مند خاتم‌کار دیگر شیرازی-  هم همکاری می‌کنند.

آقا دارند از تالار بزرگی که غرفه‌های دانشگاه پزشکی آنجاست بازدید می‌کنند. یک مبتکر اینجا دارد با مصطفی محمد نجار از اختراعش – دستگاهی که محل هواپیما را از روی صدای آن در نقاط کور رادار اعلام می‌کند - می گوید. بحث آنها به جدل در باره فرمول‌های پیچیده فیزیک هم می‌کشد.

نجار همین چند دقیقه قبل داشت برای یک شبکه تلویزیونی از صلح طلب بودن ایران و در عین حال از دادن پاسخ مرگبار ایران به هر متجاوزی سخن می‌گفت.
وقتی خبرنگار دارد بیرون می‌رود کشتی‌آرا به یک پرسش خبرنگار که پاسخ نداده بود حالا پاسخ می‌دهد.

کشتی‌آرا: کلمه رمز اینه ... پرده نگه دار و می بنوش.

کد خبر 51086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز