دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

سفره‌های رمضان با به نمایش گذاشتن غذاها و آش‌های محلی رنگارنگ که به عطر مست‌کننده روغن اعلای کرمانشاهی آمیخته‌شده، آوازه‌ای ملی دارد، غذاهای لذیذی که در بالابردن سیستم ایمنی بدن در روزهای کرونایی مؤثر است و به کیفیت روزه‌داری کمک می‌کند.

غذای محلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تغذیه سالم همواره در مقابله با بیماری‌ها، نقش محوری بر عهده داشته و دارد و این روزهای رمضان که ویروسی همچون کرونا جان افراد را تهدید می‌کند، غذاهای محلی و سنتی استان کرمانشاه می‌تواند انتخابی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

سفره رمضان در خانه هر خانواده خوش‌ذوق کرمانشاهی با پخت غذاها و حلیم‌های بومی به‌گونه‌ای متفاوت پهن می‌شود، از حلیم کرمانشاهی و آش عباسعلی گرفته تا آش ترخینه، کله‌گنجشکی، خورشت خلال، خوراک چنگال، شیر برنج و ...

کرمانشاه دارای غذاهای بومی و متعددی است که قدمت برخی از آن‌ها به دوران زندیه می‌رسد.

آش واسلی یا همان عباسعلی با قدمت ۲۰۰ ساله و عطروطعم دلپذیری که دارد یک غذای بومی و مختص به کرمانشاه است، این آش که با گوشت دنده گوسفندی، برنج، عدس، نخود و سایر حبوبات و سبزی‌های معطر پخت می‌شود و در آخر با نعنا و پیازداغ و روغن حیوانی تزیین می‌شود طرفداران بسیاری دارد و آن‌قدر محبوبیت دارد که علاوه بر کدبانوهای هنرمند کرمانشاهی، برخی از آشپزهای قدیمی شهر نیز به پخت و فروش آن اقدام می‌کنند.

جذابیت آش عباسعلی به‌اندازه‌ای است که بارها شاهد انتظار وصف‌های طولانی خرید آن در خیابان‌های شهر می‌شویم، ایده پخت این آَش به آشپزی متدین به نام عباسعلی می‌رسد که نذر می‌کند برای روزه‌داران آش مخصوص و ویژه بپزد تا با آن روزه خود را باز کنند.

آش ترخینه، نیز که زینت‌بخش سفره افطار کرمانشاهیان است با تکه‌های خشک ترخینه که از دوغ یا شیر تخمیر شده به دست می‌آید به همراه نخود، لوبیا، عدس، پیاز و در آخر کشک و نعنای خشک پخت می‌شود که برای این خوراک خوشمزه نیز شعرهای محلی بسیار سروده شده است.

این سوپ‌ها و آش‌های محلی به دلیل داشتن خاصیت پروبیوتیکی و حبوبات و سبزیجات تقویت‌کننده هستند.

به خوراک چنگال که برسیم به انتخاب یک غذای مقوی برای این روزهای طولانی رمضان رسیده‌ایم که با مخلوط نان و روغن کرمانشاهی به دست می‌آید.

برای پخت این خوراک نان ساجی که یک نان محلی روستایی است پیشنهاد می‌شود، تکه‌های این نان در روغن حیوانی به همراه شکر و زعفران دم‌کرده تفت‌داده می‌شود و از آن به‌عنوان یک وعده غذایی مقوی یاد می‌شود.

خورش خلال کرمانشاهی که معرف همگان است از مجلسی‌ترین خورش‌های شهر کرمانشاه محسوب می‌شود که در آیین‌ها و ایام خاص به‌ویژه در ماه مبارک رمضان تهیه می‌شود.

 این خورشت که با زرشک، دارچین، لیموعمانی و گلاب به همراه گوشت گوسفندی یا گوساله و خلال بادام پخت می‌شود طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

در بیشتر این غذاهای لذیذ کرمانشاهی ردپای روغن حیوانی دیده می‌شود که از این روغن زرد به‌عنوان یکی از بهترین روغن‌ها برای بدن یاد می‌شود، این روغن کلسترول بد را کاهش می‌دهد و باعث افزایش کلسترول خوب می‌شود.

درگذشته‌های نه‌چندان دور کرمانشاه نیز در برخی مناطق و روستاهای بزرگ غذاهای مخصوصی پخت می‌شد که معمولاً دربرگیرنده حبوبات و گوشت بوده است و اهالی منطقه تا صبح بر سر این دیگ‌ها می‌ایستادند و آن را به هم می‌زدند و به هنگام صبح اهالی محل را اطعام می‌دادند.

در کنار سفره‌های رنگین و محلی کرمانشاهیان که موجب صمیمیت بیشتر اعضای خانواده می‌شود توجه و دادرسی از نیازمندان نیز در مرکز توجه قرار دارد به‌گونه‌ای که  مساجد عمادالدوله، حاج شهبازخان، مسجد معتمد و برخی تکایا از رایج‌ترین مراکز برای پذیرش نذور در ماه مبارک رمضان محسوب می‌شد، شناسایی افراد بی‌بضاعت به‌عنوان یکی دیگر از روسم کرمانشاهیان در این ماه بود که با عنوان کاسه جشن انجام می‌شد و بسته‌های غذایی به‌صورت ناشناس در درب خانه‌های فرد مستحق قرار می‌گرفت و امروز این رسم خداپسندانه شکل دیگری به خود گرفته است.

کد خبر 510549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha