سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمای خارجی بنای سازمان ملل متحد در نیویورک مورد نوسازی و بازسازی قرار می‌گیرد.

با آغاز مراحل نوسازی بنای موسوم به کاخ یا برج شیشه‌ای که مقر سازمان ملل محسوب می‌شود، ضریب ایمنی این بنا بالا خواهد رفت.

مقر سازمان ملل متحد که شیشه و فولاد در ساخت آن به کار رفته است، در سال 1952 در کرانه رودخانه ایست(شرق) مورد بهره برداری قرار گرفت. این ساختمان مدرن واقع قرار بود به عنوان مقر سازمانی بین‌المللی که تنها 7 سال پیشتر از آن (1945، پس از پایان جنگ جهانی دوم) تاسیس شده بود، مورد استفاده قرار گیرد. 11 مهندس معمار از جمله "اسکار نیمه یر" برزیلی، "له کربوزیه" فرانسوی و "شارل ادوارد ژانر گری" در ساخت این بنا که سمبل معماری سال‌های پس از جنگ جهانی دوم است نقش داشته‌اند.

اما پنج دهه پس از ساخت این بنا، آثار فرسودگی در آن به چشم می‌خورد. سیستم گرمایشی و سرمایی این بنا قدیمی است و تمام نیاز ساختمان را برآورده نمی‌کند. ساختمان سازمان ملل از سیستم اطفای حریق با آب نیز بی بهره است.

چند ماه پیش نیویورک تایمز در یکی از مطالب خود به قدیمی بودن ساختمان اشاره کرده و نوشته بود:"در طبقه 28 ساختمان سازمان ملل اتاقی وجود دارد که در آن ترانسفورماتور‌های برق تعبیه شده‌‌اند. بر در این اتاق نوشته شده است: ولتاژ بالا، در صورت نیاز با مورای هیل شماره 4477-2 تماس بگیرید. نویسنده این مطلب  دربخشی از گزارش خود نوشت : سه دهه است که در شهر نیویورک از این نوع شماره تلفن‌ها استفاده نمی‌شود.

کاخ شیشه‌ای سازمان ملل در منطقه‌ای بین‌المللی واقع شده از همین رو هیچگاه تابع قوانین و مقررات شهری نیویورک نبوده و طبق قانون مسوءلان شهرداری نیویورک بازسازی و نوسازی آن را درخواست نکرده‌اند.

تا کنون تنها یک سری تعمیرات جزئی در بنا انجام گرفته است و همواره در برابر تقاضاها شست وشوی نمای خارجی آن مقاومت می‌شده است. البته انتقادات زیادی نیز نسبت به تاخیر‌های انجام شده در بازسازی بنا مطرح شده‌اند. قرار بود بازسازی بنا در سال 1995 انجام گیرد که پس از بیش از یک دهه تاخیر بان کی ‌مون دبیرکل کنونی سازمان ملل متحد تصمیم به آغز پروژه‌ بازسازی بنا گرفت.

کار بازسازی نمای خارجی برج شیشه‌ای که بودجه‌ای معادل 1900 میلیون دلار(1200 میلیون یورو) برای انجام آن در نظر گرفته شده است، قرار است در یک فاصله زمانی 5 ساله انجام شود.

مایکل ادلرستین مهندس معماری که اجرای طرح نوسازی بنا را به عهده دارد، اعلام کرده است که قصد ندارد هیچگونه تغییری در فرم کنونی نمای کاخ شیشه‌ای دهد. البته او اذعان کرده است که پس از نوسازی، بنا محکم تر، ایمن تر و مدرن تر خواهد شد.

مایکل ادلرستین مهندس معمار اهل نیویورک است که پیشتر  طرح‌های نوسازی بنای برج آزادی در نیویورک و تاج محل در هند را با موفقیت به پایان رسانده بود.

در زمان نوسازی کاخ شیشه‌ای 5.500 نفر از کارمندان ارشد و1.200 نفر از کارمندان جز سازمان ملل به دفاتری اجاره‌ای در محله منهتن و ساختمان موقت سه طبقه‌(ساختمان سازمان ملل دارای 40 طبقه است) که در باغی در شمال مقر کنونی سازمان ملل قرار دارد، منتقل خواهند شد. اجلاس  مجمع عمومی سازمان ملل قرار است در همین ساختمان 3 طبقه برگزار شود.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل که صبح روز سه شنبه 6 مه آغاز طرح نوسازی کاخ شیشه‌ای را  به همراه 16 دیپلمات بلندپایه دیگرافتتاح کرد، نیز به ناملایمات و ناراحتی‌هایی که بازسازی این ساختمان برای کارمندان آن ایجاد می‌کند، اشاره کرد. بان کی مون در حالی که کلاه ایمنی آبی بر سر کرده بود، طی سخنانی گفت:" طی 5 سال آینده کاری خواهیم کرد که تاسیسات ما مدرن و ایمن تر باشند و انطباق بیشتری با زیست بوم پیدا کنند .امیدوارم تاسیسات جدید زمینه را برای الگو بودن ما در کاهش مصرف انرژی و آب فراهم کنند."

ادلرستین مهندس معمار طرح نیز می‌گوید: در جریان عملیات بازسازی نمای خارجی داخل بنا نیز از نظر تکنولوژیک نوسازی خواهد شد و این مساله سبب خواهد شد تا مصرف انرژی در ساختمان مقر سازمان ملل 40 درصد و مصرف آب نیز 30 درصد کاهش پیدا کند.

زمانی که ساختمان سازمان ملل در دهه 1950 افتتاح شد، این سازمان دارای 70 عضو بود و اکنون در این سازمان 192  کشور عضویت دارند که هریک با قرضه‌های بلند مدت و بهره پایین در تامین هزینه‌ بازسازی این ساختمان مشارکت خواهند داشت.

                                                                                             منبع: ال موندو 

کد خبر 51048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز