شناور کنارک در تاریخ ۱۶ مهر ۹۷ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به ناوگان منطقه سوم نبوت نداجا در کنارک الحاق شده بود.

شناور كنارك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم،  عصر روز گذشته، شناور لجستیک کُنارک متعلق به نیروی دریاییی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیک جاسک دچار سانحه شد.

از چند ساعت قبل با انتشار اخبار غیررسمی از این سانحه، گزارش های مختلفی درخصوص این ماجرا، تعداد شهدا و ... منتشر شده است ولی نیروی دریایی ارتش دقایقی قبل در اولین خبر رسمی خود اعلام کرد: «بعدازظهر روز گذشته در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که تا کنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.»

در این گزارش صرفا به معرفی شناور سانحه دیده کُنارک خواهیم پرداخت.

شناور «کُنارک» با شماره بدنه ۱۴۰۳، یکی از چند شناور کلاس «هندیجان» در نیروی دریایی است که وظیفه اصلی لجستیک و پشتیبانی را برعهده دارند.

شناورهای این کلاس، ساخت کارخانه کشتی سازی damen هلند هستند که با شناسه MIG-S-۴۷۰۰-SC شناخته می‌شوند. شناورهای کلاس هندیجان، (ازجمله شناور سانحه دیده کنارک) دارای ۴۷ متر طول و ۸.۵ متر عرض بوده و آبخور آنها نیز ۲.۹ متر است.

این شناورها با قابلیت حمل و جابجایی ۴۶۰ تن بار، می‌توانند نقش یک شناور تدارکاتی سبک و یا نیروبر به تعداد بیشتر از ۱۰۰ نفر و در عین حال با سرعت بالا را ایفا کنند.

مین ریزی و حمل آب با ظرفیت ۴۰ تن و پذیرش بار تا سقف ۴۰ تن فقط بر روی عرشه نیز از دیگر توانایی های این ناو است.

اگرچه این شناورها همانطور که گفته شد، وظیفه اصلی پشتیبانی را برعهده دارند ولی برخی از آنها (ازجمله کنارک) در سال های اخیر به تسلیحات مختلف نظیر موشک های کروز نور نیز مجهز شدند و درکنار وظیفه اصلی خود، می توانند در نقش یک شناور گشتی نیز ظاهر شوند.

 از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی این شناورها می‌توان به  یک قبضه توپ ۲۰ میلیمتری اورلیکن نیز اشاره کرد.

البته بر روی برخی از این شناورهای کلاس هندیجان، بجای موشک کروز، لانچرهای پهپاد نصب شده که به آنها در ماموریت های شناسایی کمک شایانی‌ می‌کنند.

لازم به ذکر است که شناور کنارک در تاریخ ۱۶ مهر ۹۷ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به ناوگان منطقه سوم نبوت نداجا در کنارک الحاق شده بود.

این شناور در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است.

کد خبر 510284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha