رئیس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه ایران روی کمربند تالاسمی قرار دارد، گفت: دوسوم بیماران تالاسمی‌ کشور در استان سیستان و بلوچستان متولد می‌شوند.

تالاسمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر پیمان عشقی در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران  تصریح کرد: البته با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص قبل از تولد در سیستان و بلوچستان، از تولد حداقل ۲۰۰۰ بیمار تالاسمی در این سال‌ها جلوگیری شد.

او گفت: آمار روزبه‌روز تمام استان‌ها و شهرستان‌ها موجود است و میزان توزیع خون برای همه مراکز درمانی تالاسمی در سیستان و بلوچستان بالای ۹۷ درصد است. ما یک شبکه خون‌رسانی داریم. یعنی اگر در سیستان و بلوچستان خون نباشد، در طول ۲۴ ساعت می‌توانیم به آن‌ها خون برسانیم. برخی استان‌ها ۱۰ روز ذخیره خون دارند و شبکه خون‌رسانی ما قطعا توان پوشش‌دهی سیستان و بلوچستان را دارد.

عشقی در ادامه عنوان کرد: تولد مبتلایان تالاسمی در کشور اکنون سالانه به زیر ۱۵۰ نفر رسیده است اما هنوز ۲۰ درصد خون اهدایی کشور توسط این بیماران مصرف می‌شود. این خون از دهنده‌های مستمر گرفته می‌شود و همه این خون‌ها کم لوکوسیت است و تمام دقت‌ها در پذیرش اهداکننده و انجام تست‌های غربالگری انجام می‌شود و خونی که در اختیار بیماران تالاسمی قرار داده می‌شود یکی از استانداردترین خون‌های جهان است.

وی گفت: ما تکمیل بانک اطلاعاتی دهنده‌های مستمر را در برنامه داریم. در زمینه تأمین فیلتر و کیت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مشکلات تحریمی مشکلی برای بیماران تالاسمی ما به وجود نیاورد.

رئیس سازمان انتقال خون ایران  در پاسخ به سوالی مبنی بر شاخص اهدای خون در کشور یادآور شد: شاخص اهدای خون در کشور ما تا سال ۹۵ رشد صعودی داشت و به حدود ۲۷ در هزار رسیده بود که یکی از بالاترین شاخص‌های اهدای خون در منطقه و جهان بود. از سال ۹۵ این شاخص کاهش یافت. چون سازمان انتقال خون وارد عرصه تولید پلاسما شده بود ولی این امر در تمام جهان بر عهده بخش خصوصی است و شاخص اهدای خون به دلیل اهدای پلاسما کاهش یافته است.

عشقی در این رابطه توضیح داد: یعنی مردم به نیت انتقال خون به سازمان مراجعه می‌کردند و اهدای خون هم بدون چشم‌داشت بود، اما با تبلیغ گفته می‌شد که پلاسما بدهید و خون ندهید. بنابراین فرد، دفعه بعد دیگر مراجعه نمی‌کرد. چون می دید که مراکز خصوصی پلاسما دریافت می‌کنند و پول هم می‌گیرند و دیگر برای اهدای خون نمی‌آمد. نتیجه این شد که اهدای خون کاهش یافت.

او تاکید کرد: از آنجا که اعتماد مردم به سازمان انتقال خون، اعتبار اصلی ماست، از این سیاست‌گذاری در سازمان انتقال خون جلوگیری کردیم.

به گفته این مسئول، شاخص اهدای خون در کشور به ۲۵ و نیم در هزار نفر رسیده بود که با شروع بحران کرونا به ۲۴ در هزار رسید.

کد خبر 510190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha