مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور از بهبودیافتگان کرونا خواست که با مراجعه به مراکز اهدای خون، پلاسمای خون خود را اهدا کنند تا این سازمان بتوان از این پلاسماها برای درمان کرونای مبتلایان استفاده کرد.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پیمان عشقی امروز ۲۱ اردیبهشت ماه در نشست خبری ویدئوکنفرانس اظهار کرد: بهبودیافتگان کرونا، یک ماه پس از بهبودی دیگر به هیچ عنوان ناقل نیستند و می‌توانند برای اهدای خون یا پلاسما مراجعه کنند. اهدای پلاسما از اهدای خون راحت‌تر است. چون گلبول‌های قرمز به بدن برمی‌گردد و فقط زردابه خون دریافت می‌شود.

عشقی با بیان این که همه مراکز اهدای خون کشور (۱۷ مرکز) در خدمت بهبودیافتگان کووید ۱۹ هستند تا پلاسمای این افراد را دریافت کنند، گفت: اهدای پلاسما در ایران زودتر شروع شد، اما در سایر کشورها  با سرعت بیشتری در حال انجام است.

این مسئول اظها کرد: پلاسمادرمانی سابقه صدساله دارد و در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. از آبله مرغان تا آنفلوآنزاها و بیماری‌های تنفسی و سارس و مرس از این روش استفاده شده و نتیجه‌های خوبی هم کسب شده است.

عشقی تاکید کرد: تحقیقات نشان داده که هرچه پلاسما زودتر به بیماران رسیده، نتیجه بهتری کسب شده و از مرگ و میر و ورود بیمار به آی سی یو جلوگیری شده است. در جهان هنوز کارآزمایی بالینی منتشرشده مشاهده نمی‌شود. البته گزارش‌های موردی در این زمینه منتشر شده که امیدوارکننده بوده است. به دلیل همین نتایج خوب بوده که کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و کانادا وارد کارآزمایی بالینی پلاسمادرمانی شده‌اند.

  • استقبال سرد از اهدای پلاسما

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه به استقبال سرد مردم به خصوص بهبودیافتگان کرونا اشاره کرد و گفت: حدود دو ماه و نیم است که از وقوع بحران کرونا در کشور می‌گذرد. ما از بهبودیافتگانی دعوت کردیم پلاسمای خود را اهدا کنند که یک ماه از بهبود آنها می‌گذرد. درنتیجه مراجعه بهبودیافتگان احتمالا بعد از این خواهد بود. البته نگرانی‌هایی در جامعه وجود دارد که فکر می‌کنند اگر خون خود را اهدا کنند، بدن آنها ضعیف می‌شود.

عشقی اظهار کرد: اهدای خون فرآیند شناخته شده‌ای برای مردم است. مردم سال‌ها بر این اساس نذر می‌کردند. اما اهدای پلاسما خبر جدیدی برای مردم بود. البته پلاسما در مراکز جمع آوری پلاسما که متعلق به بخش خصوصی است انجام می‌شود.

او گفت: سالانه ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید می‌شود که ۳۰۰ هزار لیتر را بخش خصوصی تولید می‌کند. سازمان انتقال خون از خون اهداشده توسط مردم، ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما تولید می‌کند. حالا این‌ که سازمان انتقال خون به مردم بگوید که در شرایط شیوع ویروس کرونا پلاسما اهدا کنند، کمی برای مردم تازگی دارد.

  • تشویق مردم برای اهدای پلاسما

مدیرعامل سازمان انتقال خون در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از اهرم‌های تشویقی برای اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا اظهار کرد: اهدای خون باید داوطلبانه باشد. با این حال، سازمان انتقال خون هزینه رفت و برگشت و زمان صرف شده اهداکنندگان پلاسما را به این افراد پرداخت می‌کند. اقدام تشویقی دیگر هم این بوده که در بیمارستان‌های معین کرونا، تراکت‌های تبلیغاتی برای خود بیماران فرستادیم تا یک ماه پس از بهبود، پلاسمای خود را اهدا کنند.

وی افزود: امیدواریم تا فصل پاییز حدود ۳ تا ۵ هزار لیتر پلاسمای بهبودیافتگان را در اختیار داشته باشیم تا در موج بعدی در اختیار بیماران قرار بدهیم.

عشقی تاکید کرد: هیچ منبع رسمی تاکنون اعلام نکرده که ویروس کرونا با اهدای خون منتقل می‌شود. استانداردهای اهدای خون جهانی و سختگیرانه است. افراد با ۲۸ روز فاصله داشتن با بیمار کرونایی و گذشت این زمان پس از بهبودی، می‌توانند خون یا پلاسمای خود را اهدا کنند.

این مسئول در پاسخ به سوالی درباره نحوه شناسایی و صحت اداعای داوطلبان اهداکننده پلاسما برای بیماران کرونایی عنوان کرد: فرد باید آزمایش مولوکولی ثابت شده‌ای بیاورد که نشان دهد وی به کووید۱۹ مبتلا بوده است. همچنین پزشک واجد صلاحیت باید اعلام کند که فرد به کرونا مبتلا بوده و مستندات ارائه دهد.

عشقی گفت: بسیاری از بیماران کرونایی در روزهای ابتدایی شیوع بیماری به دلیل کمبود تست PCR، این تست را انجام نداند ولی سی‌تی اسکن به خوبی بیماری را تشخیص می‌داد و در چنین مواقعی با این مدارک و تشخیص پزشک معتمد می‌توانیم پلاسمای خون این فرد را بگیریم. البته خود ما هم در مراکزمان تست ۱۵ دقیقه‌ای از بیمار می‌گیریم که تمام موارد ذکرشده را تصدیق کند.

  • میانگین سنی اهداکنندگان پلاسما

عشقی بیان کرد: میانگین سنی بهبودیافتگانی که از آنها خواستیم برای اهدای پلاسمای خود مراجعه کنند، بین ۳۵ تا ۴۵ سال است. از طرفی مراجعه خانم ها برای اهدای پلاسما بیشتر از مراجعه برای اهدای خون بوده است. البته از پلاسمای خانم‌هایی که سابقه زایمان دارند، نمی‌توانیم به طور مستقیم برای درمان استفاده کنیم. پلاسمای اهداشده توسط خانم‌هایی که سابقه بارداری دارند، نگهداری می‌شود و اگر تهیه دارو از پلاسما مقدور شد، از آن پلاسما برای تهیه داروی کرونا استفاده می‌شود.

  • عدم موفقیت در تولید پلاسما

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون وارد عرصه جمع آوری پلاسما برای تولید دارو شده بود که به دلایل زیادی، سازمان در تولید پلاسما موفق نشد و فقط توانست ۱۷ هزار لیتر در سال آخر تولید کند. این موضوع باعث شد شاخص اهدای خون هم پایین‌تر برود و افراد به سمت اهدای پلاسما بروند.

وی بیان کرد: پالایش قراردادی یکی از دستاوردهای سازمان انتقال خون بود. با بالاتر بردن استانداردها، اتحادیه اروپا و موسسه‌های ناظر، پلاسمای ایران را استاندارد اعلام کردند. پلاسما در ایران امحا نمی‌شود و برای تولید دارو به پالایشگاه‌های معتبر دنیا ارسال می‌شود.

  • ۲۰ درصد خون اهدایی برای بیماران تالاسمی

مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه سخنانش به بیماران تالاسمی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با فعالیت‌های پیشگیرانه، تولد بیماران تالاسمی در کشور به زیر ۱۵۰ نفر در سال رسیده اما هنوز ۲۰ درصد خون اهدایی در کشور توسط این بیماران استفاده می‌شود. در دوران کرونا تلاش داشتیم تا خون سالم و کافی در اختیار جامعه تالاسمی کشور قرار بگیرد. چون کیفیت خونی که به بیماران تالاسمی داده می‌شود، بسیار سالم است.

وی گفت: تالاسمی یکی از مشکلات اصلی کشورهایی است که روی کمربند تالاسمی قرار دارند. با رشد بیماران تالاسمی، نیاز به خون کاهش پیدا نمی‌کند. این خون از اهداکنندگان مستمر دریافت می‌شود. از لحاظ امنیت هم تمام تلاش‌ها برای پذیرش اهداکنندگان و انجام تست‌های غربالگری اتفاق می‌افتد و خونی که در اختیار بیماران تالاسمی قرار می‌گیرد، بهترین خون است.

عشقی‌ اظهار کرد: تالاسمی یک بیماری مسری نیست، اما سیستان و بلوچستان منطقه داغ تالاسمی در کشور است. دو سوم تالاسمی های کشور در این استان متولد می‌شوند. البته  با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص قبل از تولد تالاسمی در این استان موج سنگینی از بیماران دیگر متولد نمی‌شوند. به شکلی که با برنامه‌ریزی انجام شده جلوی تولد ۲هزار بیمار تالاسمی در این منطقه گرفته شده است.

  • اهدای خون را محدود به شب‌های قدر نکنید

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در ادامه به اهدای خون در شب های قدر اشاره کرد و گفت: ما به تکریم اهداکنندگان خون اعتقاد داریم و از مردم می‌خواهیم از هم اکنون برای اهدای خون مراجعه کنند. در شب‌های قدر هم تمام مراکز اهدای خون باز هستند، اما بهتر است مردم اهدای خون را فقط محدود به شب‌های قدر نکنند.

عشقی  درباره میزان ذخایر خونی کشور هم اظهار کرد: در حال حاضر ذخایر خونی ما در حد قابل قبول است. از طرفی همه تلاش‌ها انجام شده که پایگاه‌های اهدای خون از لحاظ بهداشتی ایمنی و امنیت لازم را داشته باشد. البته اهدای خون در ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

کد خبر 510161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha