یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران گفت: فُک خزری مجروحی که هفته گذشته توسط قایقران گمیشانی به این مرکز در جزیره آشوراده تحویل داده شده بود به علت شدت عفونت ناشی از جراحت عمیق تلف شد.

فُک خزری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، امیر شیرازی یکشنبه ۲۱ اردیبهشت اظهار کرد: برای شناسایی علت دقیق مرگ، لاشه این فوک به دانشگاه گلستان منتقل شده و پس از کالبد شکافی و انجام تحقیقات، نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: ضعف مفرط ناشی از جراحت و عفونت، مقاومت این فُک خزری را به حداقل رسانده و با وجود تماش تلاش‌ها و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به مرگ این پستاندار خزری انجامید.

فُک، تنها گونه پستاندار دریای خزر است و جمعیت آن به دلیل صید بی‌رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد، هر چند به گفته شیرازی؛ در حوزه جنوب خزر و در محدوده استان‌های شمالی ایران موردی از صید این گونه گزارش نشده است.

فُک خزری یکی از کوچکترین فوک‌های بدون گوش و از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست، این گونه زندگی اجتماعی داشته و در دسته‌های بزرگ مشاهده می‌شود، مهمترین اندام حسی فک مانند سایر سگ‌های آبی سبیل‌های آن است که او را قادر می‌سازد بدون حس بینایی و شنوایی به صید ماهی در زیر آب بپردازد.

فُک در آب زندگی می‌کند و تنها برای زادآوری و گاهی استراحت به ساحل می‌آید، در خشکی بسیار کم‌تحرک، اما در آب فعال است، این گونه به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

گروه امداد و نجات فُک خزر در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد.

رهایی فُک‌های آسیب‌دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فُک‌های یافت شده، نمونه‌برداری از حیوانات زنده و جمع‌آوری نمونه‌های بافتی از لاشه‌های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از فعالیت‌های این گروه است.

کد خبر 510076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha