شیوع ویروس کرونا شش قاره جهان را در برگرفته است، اما این ویروس هنوز به یک قاره جهان نرسیده است.

قطب جنوب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان در حالی که جهان همچنان با همه‌گیری کورونا ویروس جدید دست و پنجه نرم می‌کنند، یک قاره توانسته است از این عفونت به طور کلی عاری  بماند. قطب جنوب، سردترین مکان روی کره زمین، اکنون "امن ترین مکان در جهان" محسوب می‌شود که هیچ موردی از ابتلا در آن تائید نشده است.

شیوع کرونا به کشتی‌های کروز نیز رسید، و این کشتی‌ها به منطقه جنوبگان نزدیک بودند، اما این ویروس شانسی برای ورود به سواحل یخ زده جنوبی پیدا نکرد و چون در حال حاضر زمستان رو به پایان است، به نظر می‌رسد وضعیت سفید این منطقه استمرار خواهد داشت.

اگرچه در اینجا هیچ جمعیت بومی و رسمی از بشر زندگی نمی‌کنند و تنها ساکنان آن تعداد زیادی پنگوئن، نهنگ و فک‌ها هستند، در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ نفر، که اکثرا دانشمند و محقق هستند، در ۸۰ پایگاه تحقیقاتی زندگی می‌کنند.

سی‌ان‌ان در مکاتبه با آنها از تجربه دوری از این شرایط پرسید؛ برخی نسبت به دوری از این بحران و تاثیر محدود کننده آن بر سبک زندگی و مشکلات سلامتی و نگرانی‌های حاشیه‌ای آن ابراز خرسندی کرده اند. در مقابل برخی دیگر ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بستگان، خود را برای بازگشت و کمک به عزیزانشان آماده کرده اند و این را مسئولیت انسانی خود دانستند.

گروهی از این افراد حدود شش ماه است که در قطب به سر می‌برند با این حال اخبار مربوط به این همه‌گیری را رصد می‌کنند تا در جریان روند گسترش این بیماری قرار داشته باشند. یکی از پژوهشگران گفت: مانند این است که روی کره ماه باشی و به زمین نگاه کنی، می‌بینی چه چیزی اتفاق افتاده ولی از آن بسیار دوری.

گردشگری قطب جنوب در سالهای اخیر رونق گرفته است؛ براساس اعلام انجمن بین المللی برگزارکنندگان تور قطب جنوب، در طول سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ حدود ۵۶.۱۶۸ مسافر از این قاره بازدید کرده‌اند که نسبت دوره قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.

انتظار می‌رفت حدود ۷۸.۵۰۰ گردشگر در ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ از قطب جنوب بازدید کنند که با این حال، محدودیت هایی برای بازدیدهای توریستی در اوایل اعمال شد زیرا  شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان منجر به لغو بازدیدهای توریستی شد؛ تلاش برای حفاظت از محیط زیبا و بکر قطب جنوب از طرف کشورهای صاحاب پایگاه در آن منطقه، امری جدی تلقی می‌شود.

ترجمه: فاطمه عباسی

کد خبر 510035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha