مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

تالاب مهارلو در نزدیکی شیراز قرار دارد و اردیبهشت‌ماه امسال ۷۳ درصد آبگیری شده است.

تالاب مهارلو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس اظهار کرد: تالاب مهارلو در امتداد شمال غرب به جنوب شرق قرار دارد، این تالاب در اردیبهشت‌ماه امسال ۷۳ درصد آبگیری شده است.

او ادامه داد: طول این دریاچه ۳۱ کیلومتر و بیش‌ترین پهنای آن ۱۱ کیلومتر است، مساحت آن در اواخر پاییز و زمستان تا ۲۴ هزار هکتار می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس تصریح کرد: عمق متوسط تالاب ۵۰ سانتی‌متر و عمیق‌ترین نقطه‌ آن در پرآب‌ترین فصل سال ۳ متراست.

ظهرابی بیان کرد: تالاب مهارلو بخشی از منطقه‌ شکارممنوع مهارلو است و در سال ۱۳۸۵ یکی از ۷ منطقه‌ نمونه گردشگری ایران شناخته شد.

او افزود: منابع تأمین آب تالاب از چشمه‌های بابونک، نیلگونک، و برم‌شور است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با اشاره به نقش مهم این تالاب در حمایت از تنوع زیستی موجودات سازگار با آب‌شور اظهار کرد: دریاچه مهارلو، زیستگاه زمستان گذرانی و جوجه آوری فلامینگوها است و در مهار سیلاب و حذف روان آب‌ها تأثیرگذار است.

ظهرابی ادامه داد: این تالاب سپر حفاظتی شهر سروستان در برابر سیلاب‌های مخرب است و نقش مهمی در لطیف کردن هوای شهر شیراز دارد.

او گفت: دریاچه مهارلو، میزبان گونه‌های متنوعی از پرندگان و یک جایگاه مناسب پرنده‌نگری است، این تالاب، یکی از مراکز تفریحی شهروندان شیراز در همه اوقات سال است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس اضافه کرد: ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به تالاب از راه رودخانه خشک و رودخانه سلطان‌آباد و کشاورزی ناپایدار در حاشیه تالاب و تخریب زمین‌های تالابی از عوامل تهدیدکننده تالاب مهارلو است.

ظهرابی تصریح کرد: شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر مصرف بی‌رویه آب و انواع کود و سم، جابه‌جایی آب‌های سطحی از شیراز به دشت سروستان، ساخت سد تنگ سرخ در بالادست رودخانه خشک و توسعه معادن نمک صنعتی تالاب از دیگر عوامل تهدیدکننده تالاب مهارلو است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس افزود: آرتیما، سخت‌پوست آب‌های شور در این تالاب زندگی می‌کند و فلامینگوها نیز از میهمانان این دریاچه هستند که از آرتمیا تغذیه می‌کنند.

او ادامه داد: ماهی گل چراغ، حمری، زرده، شاه کولی، کپور قره آغاج، سیاه ماهی، ماهی طلایی، سگ‌ماهی پارسی، ماهی پشه‌خوار، ماهی گورخری پارسی، بیاح و ماهی سر مخروطی پارسی ازجمله ماهیان حوزه مهارلو هستند.

ظهرابی اضافه کرد: لاک‌پشت برکه‌ای، لاک‌پشت مهمیزدار، وزغ و قورباغه از دوزیستان و خزندگان تالاب مهارلو هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس گفت: از پرندگان اصلی تالاب مهارلو می‌توان به تنجه، آنقوت، سرسیاه، خوتکا، کاکایی صورتی، آووست، چوب‌پا، فلامینگوی بزرگ، تلیله کوچک و کاکایی اشاره کرد.

او اضافه کرد: پستانداران مهم حوزه مهارلو گربه وحشی، کفتار، شغال، خدنگ و روباه معمولی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس افزود: گیاهان آب‌زی شورپسند، خارشتر، بادام وحشی، گون و شور ازجمله گیاهان تالاب هستند.

تالاب مهارلو در ۲۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

کد خبر 509879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha