شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
۰ نفر

شهرستان دماوند پس از وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در ساعت ۴۵ دقیقه بامداد روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه تاکنون همچنان می‌لرزد.

زلزله دماوند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا از دماوند، زمین‌لرزه ای به بزرگی ۳.۱ ریشتری ساعت ۱۶:۴۱ عصر امروز(شنبه) به مرکزیت منطقه مشاء از توابع شهرستان دماوند در مرز استان‌های تهران و مازندران را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین بوده که به صورت خفیف مناطق مختلف شهرستان را به لرزه درآورد. این زمین لرزه در ۱۱ کیلومتری دماوند، ۱۲ کیلومتری رودهن و ۱۵کیلومتری بومهن رخ داد.

شهرستان دماوند از روز ۱۸ اردیبهشت ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه که نخستین زمین لرزه خود را به بزرگی ۲.۹ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین احساس کرد و بعد از آن زلزله ای به بزرگی ۵.۱ ریشتری در ساعت ۴۵ دقیقه بامداد روز جمعه ۱۹ اردیبهشت رخ داد تاکنون در حال لرزش است به طوری دماوند تا این لحظه ۱۲ بار لرزیده است.

این میزان زمین لرزه ها بیش از ۲.۵ ریشتری بوده و در ساعات مختلف روز اتفاق افتاده که به صورت خفیف احساس می شود. مردم شهرستان با توجه به پس لرزه های اخیر نسبت به گذشته ترس کمتری دارند اما همچنان احتیاط می کنند.

ستاد بحران شهرستان دماوند از زمان وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در آماده باش کامل قرار گرفته و تمامی امکانات خودرویی، نیروی انسانی و ... را فراهم نموده است. درب ورزشگاه ها، مدارس و بوستان های شهرستان که به دلیل ویروس کرونا چند ماهی بسته بود، باز شد و در اختیار شهروندانی که به واسطه ترس از زلزله به خیابان ها می آیند، قرار گرفت.

شب گذشته نیز با وقوع دو پس لرزه در ساعت ۲۳:۲۸ شب گذشته و ۵:۰۰ بامداد، برخی از مردم شهرستان شب را در خودروهای خود به صبح رساندند.

البته در این میان بازار داغ شایعات هم در فضای مجازی و بین مردم مشاهده می شود بطوری که خبری منتسب به سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند در خصوص هوشیاری مردم مبنی بر فعال شدن گسل مشاء به چشم می خورد که البته این خبر از سوی روابط عمومی فرمانداری شهرستان دماوند تکذیب شده است.

روابط عمومی فرمانداری شهرستان اعلام نموده که مصاحبه‌ای منتسب به سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند در شبکه اجتماعی اینستاگرام و همچنین دیگر شبکه‌های مجازی با مضمون فعال شدن گسل مشاء و هوشیاری مردم منتشر شده که این مصاحبه کاملا جعلی بوده و هیچ گونه مصاحبه‌ای از طرف سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند با نشریات و جراید شهرستان در این خصوص صورت نگرفته است.

آنچه در اینگونه شرایط باید مورد توجه قرار گیرد، عدم توجه به این قبیل شایعات است چراکه اخبار موثق در خصوص این موضوع و همچنین موضوعات دیگر از طریق رسانه های رسمی و واحد روابط عمومی فرمانداری اطلاع رسانی می شود.

  • وضعیت دماوند نارنجی است

مهدی حیدری، سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط ستاد مدیریت بحران شهرستان از زمان وقوع زلزله تاکنون، اظهار داشت: از زمان وقوع زلزله ۲.۹ ریشتری پنجشنبه شب و بعد از آن ۵.۱ ریشتری بامداد جمعه، بلافاصله جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور کلیه اعضا همچون هلال احمر استان، نماینده اورژانس کشور، شهرداران، دهیاران و دیگر دستگاه های خدماتی در فرمانداری برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تمامی ماشین آلات سبک و سنگین دستگاه های خدماتی همچون شهرداری و دهیاری ها با توجه به وسعت جغرافیایی شهرستان، در مناطق مختلف شهری و روستایی به ویژه مناطق آسیب پذیر مستقر شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بعد از وقوع زلزله شاهد خروج شهروندان از منازل بودیم، مقرر شد شهرداری ها و دیگر نهادها جهت اسکان موقت شهروندان، بوستان ها، ورزشگاه ها و محوطه مدارس را در اختیار مردم قرار دهند.

حیدری گفت: همچنین امکانات لازم همچون چادر، پتو، پک های مواد غذایی و دیگر امکانات در دو پایگاه چناران و شهر آبسرد پیش بینی شده تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند همچنین به حضور نیروهای واکنش سریع تهران و نیروهای ارزیاب هلال احمر در قالب ۷ تیم در زمان وقع زلزله به مناطق روستایی و آسیب پذیر اشاره کرد و افزود: این بررسی ها با تلاش نیروهای بنیاد مسکن شهرستان تا روز گذشته در تمامی روستاها ادامه داشت که خوشبختانه با بررسی های صورت گرفته خسارت مالی نداشتیم و این زلزله تنها تعدادی مصدوم و یک فوتی به همراه داشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروز نیروهای ارزیاب بنیاد مسکن شهرستان نیز با حضور به داخل منازل و بررسی دقیق خسارات احتمالی که ممکن است پس لرزه ها موجب آسیب بیشتر شوند، فعالیت خود را آغاز کردند و همچنین سدهای خاکی روستاهای زیارت و وادان توسط تیم ارزیابی و کارشناسان فنی امور آب نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید براینکه تمامی امکانات در شهرستان به صورت بسیار منسجم و هماهنگ با تمامی دستگاه های خدماتی، درمانی، امدادی و ... تقسیم شده است و این آماده باش همچنان ادامه دارد، گفت: ادارات با تمامی امکانات پای کار هستند و حتی ایستگاه های پمپاژ آب و گاز نیز مورد ارزیابی قرار گرفته تا در صورت وقوع حادثه مشکل قطعی نداشته باشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: هم اکنون شهرستان دماوند در شرایط نارنجی قرار دارد و امیدواریم در روز آینده به وضعیت بهتری دست یابیم؛ لازم است مردم نیز آرامش خود را حفظ و نکات ایمنی را رعایت کنند.

کد خبر 509825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha