آش اوماج یا اوماج آشی، یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است که بیشتر به عنوان پیش‌غذا یا در وعده شام مصرف می‌شود.  

آش اوماج

همشهری آنلاین: آش‌ها از بهترین و مفیدترین غذاها هستند. یکی از خوبی‌های آش، تنوع آن است. هر فصل آش مخصوص به خود را دارد و بعضی از آش‌ها هم مختص به یک فصل نبوده و به اصطلاح، آشی برای تمام فصول هستند.

آش اوماج، غذای محلی استان آذربایجان شرقی، نه‌تنها مقوی و سیرکننده است، بلکه جنبه درمانی نیز دارد. تبریزی‌ها معمولا آش اوماج را در زمستان می‌پزند که برای سرماخوردگی بسیار مفید است. برای تهیه آش اوماج از پیاز فراوان، عدس، رشته یا اوماج (خمیرهای کوچک رنده‌شده)، ریحان، مرزه، تره، فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند.

این آش معطر، طعم بسیار دلپذیر و مطبوع از ملایم تا تند فلفلی دارد که بسته به ذائقه می‌توان فلفل آن را کم و زیاد کرد.  

از سوی دیگر، درست کردن این آش، خود نوعی ورزش و تفریح به حساب می‌آید. آن‌هایی که عاشق خمیربازی هستند از آماده کردن و پختن آن لذت خواهند برد. شاید هم سخت‌ترین قسمت درست کردن آش اوماج، تهیه گلوله‌های خمیری بسیار ریز آن باشد. ‌

مواد لازم برای‌ تهیه آش اوماج:

عدس: یک پیمانه

سبزیجات معطر (ریحان، تره و مرزه) : ۲۵۰ گرم

پیاز: ۴ عدد بزرگ

کره محلی: ۲۵ گرم

آب قلم (به دلخواه) : یک لیوان

نمک: به مقدار کافی

آرد: ۲ قاشق غذاخوری

زردچوبه: نوک قاشق چایخوری

آب: به اندازه کافی

طرز تهیه‌ آش اوماج به این صورت است:

در یک ظرف گود، آرد را با کمی آب مخلوط کنید تا به شکل یک خمیر تقریبا سفت دربیاید. به آن کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید و ورز دهید. سپس از خمیر به اندازه گلوله‌هایی کوچکتر از عدس بردارید و در سینی رنده کنید تا خشک شود. حتی می‌توانید آن‌ها را کنار بخاری یا شوفاژ بگذارید تا زودتر خشک شوند.

برای تهیه این‌ آش، عدس را از چند ساعت قبل خیس کنید. سبزی‌ها را تمیز کنید و خوب بشویید و وقتی آب سبزی کشیده شد، آن را در ابعاد ریز خرد کنید. ‌

پیازها را خلالی کنید و در یک قابلمه مناسب با کره در حد یک دقیقه تفت دهید. بعد به آن زردچوبه و نمک اضافه کنید. به پیازها آب قلم یا آب معمولی اضافه کنید و بعد عدس‌های خیس‌خورده را داخل آب و پیاز بریزید.

وقتی آب به جوش آمد، سبزی‌های معطر خردشده را به داخل مواد آش اضافه کنید. البته می‌توانید از سبزی خشک هم در این‌ آش استفاده کنید.

حرارت را کم کنید تا عدس‌ها پخته شوند و اگر درحین پخت عدس، آب داخل قابلمه کم بود، به آن آب جوش اضافه کنید.

بعد از پخت عدس، اوماج‌ها را کم کم به آش اضافه کنید و مدام هم بزنید تا اوماج‌ها به هم نچسبند. همین طور به هم زدن ادمه دهید تا زمانی که اوماج‌ها به اندازه کافی باد کنند.

حالا آش شما آماده است و می‌توانید آن را در ظرف دلخواه سرو کنید.

کد خبر 509740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha