عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، شایعه نابودی کرونا با آغاز فصل گرما را رد کرد و گفت: گرما در محیط باعث از بین رفتن سریع ویروس کرونا می‌شود اما تاثیر بسیار کمی در روند کاهش فاکتورهای سرایت یا به طور کلی نابودی آن دارد.

کرونا زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مینو محرز با ابراز نگرانی از احتمال اوج گیری مجدد ویروس کرونا بر اثر شروع زودهنگام کار و فعالیت در جامعه، افزود: همه بیرون آمده اند و رعایت نمی کنند. انگار که اصلا ویروسی نیامده و نبوده است. گویا مرد مفراموش کرده اند. این در حالی است که هنوز هم فاصله گذاری فیزیکی مهم ترین نکته و تنها راهی است که در دنیا برای کنترل کرونا در پیش گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه مردم در موارد غیرضروری نباید از خانه خارج شوند، تصریح کرد: خوشبختانه در ماه رمضان ماندن در خانه بیشتر شده و به امر مقابله با کرونا کمک کرده اما اگر رفت وآمدهای روزمره و بی توجهی به نکات بهداشتی زیاد شود، به مشکل بر خواهیم خورد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، گزارش هایی که از یک مرکز تحقیقات مطالعات آمریکایی به تازگی منتشر و در آن بیان شده که ویروس جهش یافته و قدرت آن کم شده را خبر خوشی عنوان کرد که در صورت تایید صحت آن، کمک به کاهش یا از بین رفتن ویروس کرونا می کند.

وی توضیح داد: در صورت تایید این تحقیقات می توان گفت خود ویروس در حال کمک به بهبود شرایط ماست که اگر این روند ادامه یابد، به طور قطع با عدم حضور در تجمعات، کنترل سفرها، خودداری از تماس‌ها و بیماریابی درست می‌توان زودتر به حد ثابت بیماری رسید.

  • بازگشت کرونا در سرما

محرز هشدار داد: با سردتر شدن هوا، ویروس آنفلوآنزا و کرونا با هم مخلوط شده و مشکل بزرگ تری در کمین افراد خواهد بود. بنابراین نباید از یاد ببریم که هنوز کرونا در دنیا وجود دارد و خطر افزایش آن وجود دارد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر اینکه مردم فکر نکنند این بیماری تمام شده و هنوز هستند مواردی که تمام اعضای خانواده کرونا گرفته اند، گفت: پس تا کشف واکسن آن باید نکات بهداشتی، ایمنی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

  • کرونا چه زمانی می رود؟

محرز در پاسخ به این سوال که کرونا چه زمانی از بین می رود، گفت: هنوز نمی دانیم. اگر خبرهای جهش کرونا و کاهش یافتن قدرت بیماری زایی آن صحیح باشد، می توان ابراز امیدواری که دیگر به سرعت ادامه نخواهد یافت.

وی ادامه داد: تقریبا اتفاقی که برای ویروس سارس افتاد که بعد از مبتلا کردن افراد بیشماری، از قدرت ویروس کم شد. در مورد کرونا هم قابل پیش بینی است که پس از اینکه با قدرت سرایتش جمعیت زیادی را فراگرفت جهش یابد و کم اثر شود. بنابراین اگر قدرت آن کمتر شود  بیماری خفیف تر شده و مصونیت جامعه اتفاق می افتد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در هر صورت افرادی که به کرونا مبتلا نشده اند، اگر در معرض آن قرار بگیرند، حتما مبتلا می شوند و آن ر به بقیه هم انتقال می دهند. پس فراموش نکنیم هنوز تنها راه مقابله، فاصله گذاری فیزیکی است و تا آمدن واکسن نمی توان گفت ویروس دیگر نیست.

  • ویروسی که به تغییرات درجه حرارت حساس نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز امروز در گفتگویی با ایسنا، درباره روند اپیدمی کووید ۱۹ در فصل تابستان گفت: ویروس کرونا نسبت به تغییرات درجه حرارت چندان حساس نیست. تحقیقات نشان داده ویروس تا دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد نیز زنده می‌ماند، بنابراین نباید امیدوار بود که با ۵ یا ۱۰ درجه گرم شدن هوا در وضعیت اپیدمی تغییر چندانی ایجاد شود.

دکتر حمید سوری با اشاره به این که بهترین شرایط برای فعالیت ویروس کرونا بین منفی ۴ درجه تا حدود ۱۵ درجه بالای صفر است، گفت: با بالا رفتن دما به تدریج از میزان فعالیت این ویروس کاسته می‌شود. این ویروس تا ۶۰ درجه سانتی‌‍گراد هم ممکن است تا ۲۰ درصد فعالیت داشته باشد، اما فعالیت آن تقریبا در دمای حدود ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتی‌گراد خاموش می‌شود.

کد خبر 509657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha