سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران با مجموعه‌ای از مشکلات در برابر حوادث طبیعی مواجه هستیم، گفت: تاب‌آوری شهر نیازمند یک برنامه جامع بلندمدت است.

علی اعطا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، مواجهه با زلزله در شهر تهران را یک مسأله چندمحوری دانست و گفت: تهران شهری پرمسأله است و اولین مسأله آن، این است که گسل‌های زیاد کوچک و بزرگی در خود شهر واقع شده یا در اطراف شهر گسترده شده است.

اعطا خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر، توسعه کالبدی شهر به موضوع گسل‌ها بی‌توجه بوده و امروز برای مثال در خود حریم گسل‌ها شاهد ساخت ساختمان‌های پرجمعیت هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به موضوع بافت فرسوده تهران هم اشاره کرد و گفت: ۵ درصد شهر تهران در بافت فرسوده واقع شده است که این بخش از شهر بافت متراکم جمعیتی دارد به طوری که ۱۵ درصد کل جمعیت تهران در این ۵ درصد ساکن هستند.

اعطا خاطرنشان کرد: از طرفی، در شهر تهران با ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه و بالای ۱۲ طبقه مواجه هستیم که اینها هم تعدادی‌شان قدیمی بوده و به لحاظ سازه و ایمنی در وضعیت مناسبی نیستند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از سلسله مشکلات شهر تهران، مسأله وجود شبکه‌ای از تأسیسات زیرزمینی شهری است که اینها هم برای مقاوم‌سازی در برابر زلزله کاری برایشان انجام نشده و با زلزله‌ای دچار مشکل جدی می‌شوند.

علی اعطا خاطرنشان کرد: حل و فصل این مشکلات به نظر در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امکان‌پذیر نیست و نیاز به اقدام بلندمدت دارد.  

وی افزود: پیشنهاد شخص بنده این است که برای تاب‌آور شدن شهر تهران باید یک برنامه درازمدت به تصویب مراجع بالادستی و خاص برسد و در نهایت به یک دستورالعمل جامع تبدیل شود.

اعطا گفت: ‌این دستورالعمل باید یک میثاق ملی باشد که با رفت و آمد شوراها و تغییر دولت‌ها از لیست اقدامات دارای اولویت خارج نشود و به طور ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.

کد خبر 509655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha