رانش‌های شدیدی در چوار در استان ایلام پس از زمین‌لرزه سال ۹۶ سرپل ذهاب رخ داد و تعدادی از منازل تخریب شدند که پس از این واقعه افراد خسارت‌دیده تاکنون به زمین‌هایی که مسئولین برای ساخت منازل وعده داده‌اند؛ نرسیده‌اند.

رانش زمین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سال ۹۶ در پی زلزله شدید سرپل ذهاب و پس‌لرزه‌های آن شاهد رانش زمین در برخی مناطق چوار واقع در استان ایلام بودیم که این رانش‌ها به تخریب برخی از منازل مسکونی منجر شد، به طوری که ۶ منزل مسکونی بر اثر این رانش‌ها به صورت کامل تخریب شد.

حال پس از گذشت بیش از ۳۰ ماه از وقوع این حادثه، مسئولان هیچ اقدامی برای تامین مسکن صاحبان منازل مذکور نکرده‌اند و این امر مشکلات بسیاری برای این شهروندان چواری به دنبال داشته است.

این مشکلات در حالی است که بنا بوده برخی از اراضی راه و شهرسازی به این خسارت‌دیدگان واگذار شود، اما اراضی مذکور به دلیل داشتن معارض واگذار نشده‌اند.

پس از آن با پیگیری‌های شهرداری و شورای شهر تصمیماتی مبنی بر واگذاری قسمتی از اراضی که برای فضای سبز در نظر گرفته شده اتخاذ شد، اما این وعده نیز تاکنون محقق نشده و دلیل اصلی آن عدم همکاری مسئولان استانداری ایلام است.

با توجه به فشار اقتصادی که پرداخت اجاره‌بها را برای این افراد سخت کرده و عدم تعیین تکلیف آنها، طی روزهای اخیر شاهد تجمع آنها مقابل استانداری ایلام بودیم که بر اساس گفته آنها تا زمان تعیین تکلیف این تجمع‌ها ادامه خواهد داشت.

عدم واگذاری زمین مناسب از جانب مسئولین

آذرخش، یکی از افرادی که طی رانش‌های سال ۹۶ منزل مسکونی‌اش را از دست داده گفت: بیش از ۲ سال از تخریب منازل می‌گذرد، اما تاکنون اقدامی برای واگذاری زمین به افرادی که منازلشان را از دست داده‌اند نشده است.

وی افزود: زمین‌هایی که برای خسارت‌دیدگان در نظر گرفته می‌شود مشکل دارد و همین امر سبب شده کماکان این افراد نتوانند صاحب ملک شوند.

۲ سال است که بی‌سرپناهیم

ملکی، یکی دیگر از شهروندان چواری گفت: بیش از ۲ سال است با توجه به شرایط بد اقتصادی، زندگی را در بدترین شرایط می‌گذرانیم، اما مسئولان هیچ توجهی به این موضوع ندارند و اقدامی در این باره انجام نمی‌دهند.

وی افزود: تخریب منازل مسکونی افرادی که توان خرید مسکن را ندارند و در این شرایط بد اقتصادی توانایی پرداخت اجاره بها را ندارند سبب فشارهای روحی و روانی زیادی به این افراد شده و این فشارها سبب بیماری ۲ نفر از این خسارت‌دیدگان شده است.

در انتظار تایید زمین‌ها از جانب شهرداری هستیم

تلوکی، یکی دیگر از شهروندان چواری گفت: ۳ سال از بروز این رانش‌ها می‌گذرد، اما خسارت‌دیدگان چواری کماکان تعیین تکلیف نشده‌اند و با توجه به شرایط پیش‌آمده ادامه این وضعیت مشکل‌ساز خواهد بود.

وی با بیان اینکه این خانواده‌ها که کارگر و از اقشار کم‌درآمد هستند، توان پرداخت اجاره‌بها را ندارند افزود: چند وقت است در انتظار تعیین تکلیف اراضی واگذارشده از سوی شهرداری هستیم، اما مسئولان مربوطه هر بار به بهانه‌های مختلف از تعیین تکلیف این اراضی سر باز می‌زنند.

لزوم همکاری معاون عمرانی استاندار

عباس خانمحمدی، عضو شورای شهر چوار، در این باره گفت: مدتی پس از وقوع رانش، زمینی از سوی راه و شهرسازی به ۶ خانواری که منازلشان را از دست داده‌اند واگذار شد، اما به دلیل داشتن معارض هیچ ساخت و سازی در آن صورت نگرفت.

وی افزود: با پیگیری‌های معاون عمرانی استاندار، شهرداری و شورای شهر زمینی برای واگذاری به این افراد در نظر گرفته شده که به تایید فرمانداری رسیده و منتظر تغییر کاربری هستند.

این عضو شورای شهر چوار با بیان اینکه این مهم مستلزم همکاری معاون عمرانی استانداری است گفت: پس از تغییر کاربری اراضی مذکور به این افراد واگذار می‌شود.

کد خبر 509578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha