فضاپیمای آزمایشی چین که روز سه‌شنبه به فضا پرتاب شده بود، پس از قرار گرفتن در مدار زمین به دلیل نقص عملکرد مرموز یک روز بعد به زمین بازگشت.

پرتاب فضاپیمای چین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، فضاپیمای تازه چین بخشی از پروژه پکن برای افزایش حضور در فضاست که می‌خواهد نسخه‌ای چینی از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای خود بسازد. این فضاپیما روز سه‌شنبه از پایگاه موشکی ونچانگ در جزیره هاینان در جنوب چین با یک موشک جدید پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

رسانه‌های چینی خبر دادند فضاپیما در مدار زمین چرخید و بعد وارد جو شد تا بر اساس برنامه در خاک چین به زمین بنشیند اما گفته می‌شود یک نقص عملکرد در ماموریت آن رخ داده که کمی مرموز به نظر می‌رسد. سازمان فضایی چین صرفا به مشکلی در کپسول‌های بازگشت اشاره کرده که در این ماموریت آزمایش شدند و روز چهارشنبه در بازگشت به زمین به مشکل خوردند.

در آزمایش موشکی و فضایی چین انسان حضور نداشت اما مقام‌های ارشد پکن امیدوارند یک روز در آینده نزدیک با کپسول‌های فضایی شش فضانورد و ستاره‌شناس به ایستگاه فضایی خود بفرستند. نسخه تازه کپسول‌ها به‌روزشده مدل شنژو با افزایش سه نفری ظرفیت است که چینی‌ها آن را با الهام گرفتن از سویوز شوروی سابق طراحی کرده و ساخته‌اند.

پس از مخالفت آمریکا و کنار گذاشته شدن از پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی، چینی‌ها سراغ طراحی یک ایستگاه اختصاصی برای خودشان در فضا رفتند و امیدوارند تا کمتر از دو سال آینده این ایستگاه دائمی را به مرحله بهره‌برداری برسانند. فضاپیمای چین سال گذشته روی سوی تاریک ماه فرود آمد و برنامه بعدی آنها ارسال یک کاوشگر به مریخ است.

کد خبر 509446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha