جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

پویش مردمی "نه به باغ وحش صفه"، یکی از نتایج بحران کرونا برای مردمی بود که در قرنطینه خانگی سختی‌های اسیر بودن در یک محیط بسته را درک کردند.  

باغ وحش صفه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اعضای این پویش مردمی که حالا حال و روز حیوانات اسیر در قفس‌های باغ وحش را بهتر از هر زمان دیگری درک کرده اند، اصرار به تعطیلی این باغ وحش و انتقال حیوانات به باغ وحشی با کیفیت بهتر در کشور دارند.  

از سوی دیگر نگرانی برای سرنوشت این حیوانات موضوعی است که مسئولان استان اصفهان معتقدند نباید به خاطر عجله برای تعطیلی باغ وحش از آن غافل شد و اگر قرار است حیواناتی که مهارت زندگی در طبیعت را ندارند یا این مهارت را در طول سال‌های زندگی در باغ وحش از دست داده اند، از باغ وحش صفه به باغ وحش دیگر بروند، بهتر است با انجام اصلاحات و بهینه سازی‌هایی در همین باغ وحش بمانند.  

گرچه حامیان حقوق حیوانات معتقدند در صورت تعطیلی باغ وحش صفه، اصفهان می‌تواند اولین شهر بدون باغ وحش کشور باشد و به عنوان اولین گام، یک باغ وحش از باغ وحش‌های کشور کم شود.  

قرنطینه خانگی و شکل گیری ایده تعطیلی باغ وحش

سید رسول موسوی، مسئول تشکیل پویش مردمی "نه به باغ وحش صفه" در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: روزهای اول عید نوروز به فکر راه اندازی این پویش افتادیم و ایده آن را از قرنطینه گرفتیم، البته چندین سال است که این ایده وجود دارد، ولی شرایط قرنطینه بهترین زمان برای همراه کردن مردم بود تا بتوانند این موضوع را بهتر درک کنند، چرا که مردم با تمام امکانات در منازلشان قرنطینه بودند ولی باز هم تحمل شرایط سخت بود، بنابراین متوجه شدند که کیفیت اسارت تاثیری در اصل اسارت ندارد.  

وی گفت: در این راستا جلساتی با اعضای شورای اسلامی و مدیران شهر اصفهان داشته‌ایم و به نظر می‌رسد آن‌ها هم تمایل به بستن باغ وحش دارند ولی احساس می‌کنیم دنبال خریدن زمان هم هستند.  

مردم علاقه و اشتیاقی به رفتن به باغ وحش ندارند

موسوی تصریح کرد: مردم فرهنگ رفتن به باغ وحش را ندارند و لذتی از این کار نمی‌برند، آن طور که مشخص است باغ وحش صفه بازدیدکننده زیادی هم ندارد، حتی خیلی‌ها در صفحه اینستاگرامی که راه انداخته‌ایم از ما می‌پرسند مگر کوه صفه هنوز باغ وحش دارد!؟ این خیلی خوب است که مردم هم علاقه و اشتیاقی به رفتن به باغ وحش ندارند.  

این فعال محیط زیست، افزود: گرگ، روباه، قوچ، بز کوهی و حتی خرس سمیرم هم در این باغ وحش نگهداری می‌شوند که یا بیماراند یا بیش از اندازه به انسان وابسته شده اند، درحدی که از بچه‌ها پفک می‌گیرند و می‌خورند، البته چندماه پیش فاصله‌ای ایجاد کردند تا کسی نتواند خیلی نزدیک به قفس حیوانات شود، ولی نمی‌شود این حیوانات را بی‌تدبیر آزاد کرد.  

وی خاطرنشان کرد: خیلی از چهارپایان مثل قوچ، بز و کل را می‌توانیم با مهارت آموزی جزئی آزاد کنیم چون به گله می‌پیوندند، البته به شرطی که مریضی نداشته باشند و گله را هم بیمار نکنند.  

کم شدن یک باغ وحش از باغ وحش‌های کشور

مسئول تشکیل پویش مردمی "نه به باغ وحش صفه" تصریح کرد: حیوانات غیربومی باید به باغ وحش باکیفیت تری منتقل شوند، در پاسخ به کسانی که می‌پرسند چرا این حیوانات دوباره به یک باغ وحش منتقل می‌شوند باید بگویم که در کشور نزدیک به ۸۰ باغ وحش داریم و یکی از اهداف ما کم شدن این تعداد باغ وحش است و بسته شدن باغ وحش صفه می‌تواند شروع حرکتی در این راستا باشد.  

وی گفت: پیشنهاد ما این است که حیوانات غیربومی به قزوین انتقال داده شود و بومی‌ها هم در صورت امکان رها شود و در غیر این صورت حداقل به باغ وحش دیگری بروند تا یک باغ وحش از باغ وحش‌های کشور کم شود و تا این روند ادامه پیدا کند تا زمانی که در کشور باغ وحشی نداشته باشیم.  

اصفهان می‌تواند اولین شهر بدون باغ وحش باشد

موسوی در ادامه تاکید کرد: اگر زمان بگذرد ممکن است این موضوع به دست فراموشی سپرده شود، البته قبول داریم که این کار باید براساس برنامه باشد ولی اینکه قرار باشد باغ وحش صفه تبدیل به مرکز پژوهشی شود به نظر من بازی با الفاظ است، چون اگر قرار است حیوان در اسارت باشد به تابلوی بالای سر خودش نگاه نمی‌کند که تحت چه عنوانی در اسارت است!

با اصل اسارت حیوانات مخالفیم

وی گفت: ما با اصل اسارت مخالفیم و فرقی ندارد این باغ وحش چه کیفیتی داشته باشد، ما در خانه اسیر بودیم و دوران سختی گذراندیم، پس باید حال و روز این حیوانات را درک کنیم.  

مطالبه تعطیلی باغ وحش صفه از دو سال و نیم پیش

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: تعطیلی باغ وحش صفه موضوع جدیدی نیست، از حدود دو سال و نیم پیش این مطالبه را در شورای شهر اصفهان داشته ایم، چراکه معتقدیم اسارتی که برای حیوانات در سال‌های گذشته توسط شهرداری ایجاد شده اگرچه با هدف آموزش و آشنایی کودکان با حیوانات و حقوق آنها بوده، ولی در عمل تبدیل به اسارت گاهی برای حیوانات شده که عملا بدآموزی برای جامعه داشته است. در دنیای امروز هم باغ وحش‌ها منسوخ شده‌اند و همه به این سمت می‌روند که طبیعت و حیوانات را در شکل خود بپذیرند.  

وی خاطرنشان کرد: دو سال پیش که موضوع بسته شدن باغ وحش صفه را مطرح کردیم قرار بود پیگیری‌هایی انجام و با کارشناسان، فعالان محیط زیست و مدیران شهری هماهنگی شود که متاسفانه در مراحل اولیه بدون پیگیری رها شد، اما در کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورا موضوع همچنان دنبال شده تا براساس مطالعه و کار کارشناسی انجام شود و در نهایت به تصویب اکثریت شورا برسد که احتمال می‌دهم مورد تصویب هم قرار گیرد، اما در پاسخ به اینکه گفته می‌شود چرا بسته شدن باغ وحش صفه با وجود مصوبه پیگیری نشده باید بگویم ما تاکید بر این موضوع داشته‌ایم اما مصوبه‌ای در این زمینه نداشته ایم.  

محمدی افزود: ما نسبت به نسل‌های آینده خود مسئولیت داریم، اما با اسارت حیوانات در باغ وحش و انقطاع نسل آنها نمی‌توانیم پاسخ گوی آیندگان باشیم، حیوانی که در دنیای اسارت گونه باغ وحش حبس می‌کنیم هیچ وقت نمی‌تواند به طبیعت برگردد و زندگی طبیعی خود را داشته باشد، در عین حال که ما از این حیوانات استفاده ابزاری کرده و اکوسیستم طبیعی را به هم می‌زنیم.  

این عضو شورای شهر اصفهان گفت: از ابتدا به این موضوع اعتقاد داشتیم و با ادامه کار باغ وحش مخالفت کردیم، در بحران کرونا شاید انگیزه‌ها برای بستن باغ وحش بیشتر شد، اما ملاحظاتی در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد، ازجمله اینکه چالشی که برای رها شدن حیوانات در طبیعت و امکان ادامه حیات آنها وجود دارد، این حیوانات با بی‌رحمی انسان در اسارت بوده‌اند و با فضایی انس گرفته‌اند که واقعی نیست، بنابراین شاید اگر در طبیعت رها شوند یا از گرسنگی بمیرند یا شکار شوند چون مهارت‌های زندگی در طبیعت را ندارند یا در دوران اسارت این مهارت‌ها را از دست داده اند.  

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با فعالان محیط زیست، مسئولان محیط زیست و مدیران شهری داشته‌ایم به جمع بندی‌هایی رسیدیم و همه به اتفاق موافق بستن باغ وحش هستند، اما نگرانی برای سرنوشت حیوانات همچنان وجود دارد.  

آسیب کارهای هیجانی و بدون پشتوانه کارشناسی

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان افزود: نگاه ما این است که حتما سلامت حیوانات بعد از بسته شدن باغ وحش تضمین شود که منوط به اعلام نظر کارشناسی محیط زیست است، همچنین باید از اقدامات عجولانه جلوگیری و هر تصمیمی که گرفته می‌شود مبتنی بر عقلانیت و کار کارشناسی باشد چون کارهای هیجانی و بدون پشتوانه کارشناسی می‌تواند آسیبی برای ما و نسل‌های آینده باشد.  

وی ادامه داد: با اطمینان می‌توانم بگویم همه اعضای کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورا، فعالان مدنی و محیط زیست و حتی مدیران شهری که شاید تا پیش از این مخالف بسته شدن باغ وحش بودند در حال حاضر موافق بسته شدن باغ وحش صفه و دفاع از حقوق حیوانات هستند، ولی همه نگران آینده و سرنوشت این حیوانات هستیم که باعث شده با احتیاط کار را پیش ببریم، اما امیدوارم به زودی تصمیم نهایی گرفته شود و با همراهی بخش خصوصی و ژئوپارک‌های منتخب، تضمین سلامت و بازگشت این حیوانات به طبیعت انجام شود.  

محمدی تاکید کرد: اگر قرار است فقط حیوانات از یک باغ وحش به باغ وحش دیگری منتقل شوند ضرورتی نمی‌بینیم چون نگاهمان ایجاد شرایط بهتر برای این حیوانات است.  

مصمم به تعطیلی باغ وحش هستیم

عضو شورای شهر اصفهان گفت: امتیاز و مالکیت باغ وحش صفه در اختیار شهرداری اصفهان است و فقط یک بخش نگهداری به بخش خصوصی واگذار شده، درصورتی که باغ وحش صفه بسته شود این مجموعه تبدیل به سایت گردشگری، آموزشی و پژوهشی در زمینه آموزش حقوق حیوانات به شهروندان و کودکان می‌شود که در این زمینه هم بخش خصوصی وارد خواهد شد.  

محمدی بار دیگر افزود: تصمیم گیری برای باغ وحش صفه نیاز به کار کارشناسی و هماهنگی‌های برون سازمانی دارد، از طرف دیگر این طرح باید در شورای شهر اصفهان به تصویب برسد که ممکن است فرایند آن یک تا سه ماه طول بکشد، ولی در نهایت مصمم هستیم که این باغ وحش تعطیل شود.  

باغ وحش صفه می‌تواند با اصلاحاتی به فعالیت خود ادامه دهد

حسین اکبری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: قطعا کسی از نگهداری حیوانات در اسارت حمایت نمی‌کند و هر حیوانی در بهترین حالت باید در زیستگاه خودش باشد و با فراغ بال زندگی طبیعی خود را داشته باشد.  

وی تصریح کرد: باغ وحش‌ها و ازجمله باغ وحش صفه از مدت‌ها قبل طبق مجوزی شکل گرفته و گونه‌های مختلفی را نگهداری کرده، اداره کل حفاظت محیط زیست استان در گذشته مجوزی برای زنده گیری و نگهداری حیوانات در این باغ وحش نداده، بلکه این باغ وحش مبدأ گونه‌های مصدومی بوده که قابل رهاسازی در طبیعت نبوده و اینجا نگهداری و تکثیر شده اند.  

اکبری تصریح کرد: فعالیت باغ وحش صفه با انجام اصلاحات و بهینه کردن شرایط می‌تواند ادامه داشته باشد، رویکرد شهرداری و شورای شهر اصفهان در این زمینه مهم است که آیا تمایل به ادامه فعالیت این مجموعه دارند یا خیر؟ اما از منظر زیست محیطی این باغ وحش با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تاسیس شده و می‌تواند با اصلاح مواردی به فعالیت خود ادامه دهد.  

مهم‌ترین مساله سرنوشت حیوانات است

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خاطرنشان کرد: در دنیا هیچ باغ وحشی نیست که به طور کامل ایده آل باشد و هر باغ وحشی نقاط قوت و ضعفی دارد، مهم‌ترین مساله؛ سرنوشت حیوانات این باغ وحش است، چراکه تعطیل شدن یک مکان کار سختی نیست ولی اینکه سرنوشت گونه‌های جانوری چه می‌شود موضوع بسیار مهمی است.  

وی ادامه داد: حیوانات این باغ وحش را نمی‌توان در طبیعت رها کرد چون سال‌ها در اسارت زندگی کرده‌اند و نمی‌توانیم این ریسک را برای رها کردن یک باره آن‌ها در طبیعت بپذیریم، متعادل کردن حیوان برای بازگشت به طبیعت هم کار بسیار سخت و تقریبا غیر ممکنی است، در عین حال که تحویل حیوانات به مراکز شناخته شده با شرایط بهتر هم باید بررسی شود.  

تعطیلی باغ‌وحش پاک کردن صورت مساله است

اکبری افزود: منتقدان تعطیلی این باغ وحش باید راهکاری ارائه دهند تا بتوان این مشکل را حل کرد، تعطیلی یک مکان تقریبا پاک کردن صورت مساله است.  

وی گفت: باید همه با همفکری تصمیمی بگیریم که خروجی آن به نفع محیط زیست و شهر اصفهان باشد، نه اینکه با عجله تصمیمی بگیریم و در سرنوشت حیوانات شک و تردید داشته باشیم، با این وجود چه تصمیم بر تعطیلی و چه ادامه فعالیت باغ وحش صفه باشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان حاضر است مشاوره‌های کارشناسی و نظارت‌های لازم را در این زمینه ارائه دهد.  

کد خبر 509303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha