فرگوسن در 26 سال مربیگری منچستریونایتد 13 بار قهرمان انگلیس شد. 5 بار قهرمان جام حذفی، 4 بار اتحادیه، 9 بار خیریه و 2 بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

فرگوسن

به گزارش همشهری آنلاین نشریات و رسانه های مختلف ورزشی در فوتبال دنیا هر از چند گاهی  برترین مربیان تاریخ دنیای فوتبال را انتخاب می کنند.حالا سایت مارکای اسپانیا هم دست به این انتخاب زده است. نکته جالب توجه در انتخاب های سالهای اخیر، حضور الکس فرگوسن در صدر این لیست است. سرمربی سابق منچستر یونایتد که نزدیک به  دهه روی نیمکت این تیم حضور داشت وافتخارات فراوانی با این تیم به  دست آورد.

مارکای اسپانیا در گزارش امروز خود از 10 مربی برتر تاریخ فوتبال پرده برداشت.

10- والری لوبانوفسکی

مربی اهل کیف اوکراین که برای شوروی 2 بازی به عنوان فوتبالیست انجام داد ولی در 3 مقطع مربیگری این تیم را بر عهده گرفت. وی با دیناموکیف به اکثر جام‌ها رسید. 8 بار قهرمانی در لیگ برتر شوروی، 6 بار جام حذفی شوروی و پس از فروپاشی شوروی نیز در لیگ اوکراین به درخشش با تیم هایش ادامه داد.

شوروی در جام ملت های 1988 با هدایت لوبانوفسکی به فینال رسیدند و در نهایت مغلوب هلند رینوس میشل شد. هلند در آن بازی با درخشش رود گولیت و مارکو فان باستن به قهرمانی در خاک آلمان رسید.

9- ارنست هاپل

مربی اتریشی که در جام جهانی 1978 با هلند به فینال رسید ولی مغلوب آرژانتین میزبان شد. وی جزو تنها مربیان تاریخ فوتبال است که در لیگ های هلند، بلژیک، آلمان و اتریش با تیمی توانسته هم قهرمان لیگ شود و هم قهرمان جام حذفی. هاپل 2 بار قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را نیز در کارنامه دارد. وی در سال 1970 با فاینورد و در سال 1983 با هامبورگ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. وی در بسیاری از نظرسنجی ها جزو بهترین مربیان تاریخ فوتبال نام دارد.

8- هلنیو هررا

مربی آرژانتینی که همه او را با درخشش اینترمیلان در دهه 1960 می شناسند.

او در لالیگا با تیم های اتلتیکومادرید و بارسلونا 4 بار قهرمان لالیگا شد و با اینترمیلان 3 بار اسکودتو را بالای سر برد.  هررا همچنین 2 بار متوالی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا با اینترمیلان در سال های 1964 و 1965 شد.

وی در این 3 تیمی که مربیگری کرد به قدری درخشید که در بسیاری از نظرسنجی ها در خصوص 10 مربی تاریخ حضور داشته است.

7- مت بازبی

مربی اسکاتلندی که دوران شکوه منچستریونایتد را آغاز کرد. پیش از سرالکس فرگوسن، سر مت بازبی بهترین مربی منچستریونایتدی ها بود. وی 5 بار قهرمان جزیره شد، 2 بار جام حذفی را بالای سر برد و در سال 1968 نیز با شیاطین سرخ اولین قهرمانی اروپایی را جشن گرفت.

6-آریگو ساکی

مربی ایتالیایی که در میلان درخشان ظاهر شد و با ستاره‌هایی که داشت بر فوتبال دنیا مسلط بود.

میلان با ساکی یک بار اسکودتو را گرفت و 2 بار متوالی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های 1989 و 1990 شد. میلان حتی 2 بار متوالی سوپرکاپ اروپا را نیز بالای سر برد.

از آریگو ساکی میتوان به حضور در تیم ملی ایتالیا نیز اشاره کرد. پنالتی روبرتو باجو و قهرمانی برزیل در جام جهانی 1994 که دست های آریگو ساکی را از قهرمانی دنیا کوتاه کرد.

وی با تیم فوق العاده و خاطره انگیزی که با میلان و تیم ملی ایتالیا ساخته بود نیز در بسیاری از نظرسنجی ها به عنوان بهترین مربی تاریخ شناخته می شود.

5- پپ گواردیولا

مربی صاحب سبک اروپا که در سال های نزدیک بر فوتبال دنیا حکمرانی کرد. وی با بارسلونا به هر چه جام که می خواست رسید. سبک فوتبال خودش را به تمامی تیم ها دیکته کرد تا بسیاری از تیم ها از آن روش برای نوع بازی خودشان ایده بگیرند.

گواردیولا در بارسلونا، بایرن مونیخ و منچسترسیتی قهرمان لیگ شد. جام حذفی را بالای سر برد و تنها نتوانسته بیش از 2 بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.

مربی 49 ساله که از 2008 با هدایت تیم دوم بارسلونا کار مربیگری را آغاز کرد تاکنون توانسته 30 قهرمانی در اسپانیا، آلمان، انگلیس و اروپا بدست آورد.

4- بیل شنکلی

اسطوره لیورپولی ها که در 15 سال مربیگری با لیورپول درخشان ظاهر شد. نسل خوبی از بازیکنان و مربیان را ساخت و حتی پس از این سال ها جای خودش را به باب پیسلی، شاگرد خودش داد.

وی لیورپول را احیا کرد و 10 قهرمانی با این تیم بدست آورد. وی در سال 1973 قهرمان لیگ اروپا نیز شد.

3- یوهان کرایوف

خالق توتال فوتبال که سبک بارسلونا و تیم ملی هلند را ساخت. پایه گذار روزهای درخشان بارسلونا را باید یوهان کرایوف دانست. وی در دوران بازیگری به یکی از بهترین های تاریخ بدل شد و با سبکی که در مربیگری داشت خالق بسیاری از تاکتیک‌ها شد. وی در تمام نظرسنجی های دنیا جزو بهترین مربیان تاریخ فوتبال نام گرفته است.

کرایوف 3 سال مربیگری آژاکس را برعهده گرفت، 2 بار قهرمان هلند شد و یک بار نیز جام اروپا را بدست آورد. در سال 1988 به بارسلونا رفت و طی 8 سال 11 قهرمانی را به ثبت رسانید.

بارسلونا در سال 1992 مقابل سمپدوریا به پیروزی رسید و اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را جشن گرفت.

2- رینوس میشل

مربی هلندی که بهترین مربی تاریخ تیم ملی هلند است. هلند با وی در جام ملت های 1988 قهرمان شد و در جام جهانی 1974 به نایب قهرمانی رسید. میشل با آژاکس درخشان بود. 4 بار قهرمان هلند و در سال 1971 نیز قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. در سال 1969 نیز به فینال رسید و به میلان باخت. رینوس میشل با بارسلونا نیز به 3 قهرمانی دست پیدا کرد. وی همواره جزو برترین مربیان تاریخ فوتبال دنیا نام میگیرد.

1- الکس فرگوسن

مربی اسکاتلندی که منچستریونایتد را همه به نام او می شناسند. سرالکس با شیاطین سرخ به فوتبال انگلیس مسلط شد. توانست به رقیب اصلی خود یعنی لیورپول برسد و به دوران افتخار و شکوهشان پایان دهد.

فرگوسن در 26 سال مربیگری منچستریونایتد 13 بار قهرمان انگلیس شد. 5 بار قهرمان جام حذفی، 4 بار اتحادیه، 9 بار خیریه و 2 بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

فرگوسن با منچستریونایتد به هر چیزی که می‌خواست رسید و با شکوهی مثال زدنی سال 2013 اولدترافورد را ترک کرد. وی از نظر مارکا و بسیاری از رسانه‌ها دنیا بهترین مربی تاریخ فوتبال است.

کد خبر 509251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha