یک کارشناس فرهنگ و رسانه با انتقاد از سکوت مسئولان تلویزیون درباره حواشی صحبت‌های یک مداح در تلویزیون از رئیس این سازمان چند سوال پرسیده است.

محمود كريمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا دباغ با اشاره به اهمیت موضوع مداحی از دو منظر رسانه و فرهنگ، در یادداشتی نوشته است: از منظر رسانه‌ای، اشتباه در پخش یک برنامه زنده از نظر فنی یا محتوایی امری اجتناب‌ناپذیر است و کمابیش رخ می‌دهد، لکن وقتی مساله‌ای تا این حد در افکار عمومی بازتاب می‌یابد، این رسانه موظف به پاسخگویی است،  اما روابط عمومی صداوسیما، درحالی دربرابر این موضوع مهم سکوت اختیار کرده است که چندی پیش درباره بیماری یک گوینده خبر اطلاعیه صادر کرده بود.

او با اشاره به اهمیت بعد فرهنگی مداحی عنوان کرده است: نکته‌ دوم از بعد فرهنگی است که به مراتب مهمتر است. مداحی یکی از شاخصترین ابزارهای تبلیغ مذهبی در فرهنگ شیعه است که نقش مهمی در ایجاد معنویت دارد. لکن در دهه‌های اخیر، مداحی در مسیر جدیدی ریل‌گذاری شده که ممکن است به ضد معنویت ختم شود. متاسفانه مداحان منتخب صداوسیما که با سلیقه هم‌هیاتی‌های راه‌یافته خود در رده‌های مختلف مدیریتی و برنامه‌سازی در تمام مناسبت‌های مختلف از تریبون آزاد برخوردار می‌شوند، درک‌شان از اهمیت رسانه جمعی به بلوغ لازم نرسیده است. اکنون از همکار سابق خود جناب آقای دکتر علی‌عسکری در این زمینه پاسخ می‌خواهم، باشد که هردو ما به تکلیف خویش عمل کرده باشیم.

دباغ در ادامه یادداشت خود خطاب به رییس سازمان صدا و سیما پرسش‌هایی را مطرح کرده است: جناب آقای علی‌عسکری، جنابعالی خودتان یک مداح هستید و به ضرورت‌های این شغل اشراف کامل دارید، لطفا مشخص فرمایید:

۱-آیا شما اظهارات این مداح را تایید می‌فرمایید؟

۲- با توجه به رصد شبانه‌روزی صداوسیما از سوی شبکه‌های معاند برای تحقیر فرهنگ شیعی از طریق بازنشر منتخب بریده‌ای از مداحی‌ها و سخنرانی‌های مذهبی، تصور می‌کنید حتی در صورت اثبات وجود موهوم خسروخان قمارباز، پخش این حکایت از یک شبکه‌ تلویزیون سراسری به مصلحت بوده است؟

۳- ضرورت پخش مستقیم مداحی‌ها چیست؟ و چه راهکاری برای جلوگیری از اشتباهات محتوایی و سوءاستفاده‌های احتمالی در این موارد اتخاذ کرده‌اید؟

۴- با وجود مداحان بااخلاص اهل بیت در نقاط مختلف کشور، علت حضور دائمی چند مداح مشهور تهرانی در برنامه‌های شبکه‌های مختلف رسانه ملی چیست؟ آیا میزان سواد رسانه‌ای این‌ها از سایر مداحان کشور بیشتر است یا تعلقات دیگری مطرح است که امکان عدالت رسانه‌ای از ظرفیت مداحان خوش‌صداتر نقاط مختلف کشور را از میان برده است؟

۵-شما سال گذشته مدیر شبکه پنج سیما را برای محتوای نامناسب یک مداحی در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از پخش برکنار کردید، اکنون با گذشت چند روز از پخش این مداحی هیچ توضیحی در رد یا قبول مسئولیت محتوای شبهه‌دار این مداحی نه از سوی شما و نه مدیر شبکه ۲ سیما و نه از سوی هیچ‌کدام از مسئولان سازمان ارائه نشده است. این امر ممکن است شبهاتی را به وجود آورد؛ اول این‌که بام شبکه پنج از بام شبکه دو کوتاه‌تر است. دوم این‌که شخصیت جناب آقای محمود کریمی از مصونیت ویژه‌ای برخوردار است، سوم این‌که تصمیم قبلی شما درباره مدیر شبکه پنج اشتباه بوده است، کما این‌که ایشان به فاصله کمی بعد از عزل به ریاست مرکز سیمافیلم منصوب شده است. به هرحال باید دانست افراط و تفریط در این‌گونه مسائل جایز نیست چه در محتوای مداحی و چه در تصمیم‌های مدیریتی.

این کارشناس فرهنگ و رسانه در پایان مطلب خود یادآور شده است: فارغ از هر نوع نگاه، ائمه اطهار علیهم‌السلام خط قرمز فرهنگ شیعه محسوب می‌شوند؛ خدا نیاورد روزی را که برای دفاع از اشتباه یک مداح محبوب، ناخواسته اسباب وهن این پایگاه‌های معنوی فرهنگ شیعه شویم.

کد خبر 509153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بشوروبپوش IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    31 8
    ضمن احترام به همه مداحان بزرگوار و آرزوی عاقبت بخیری برای همه آنها،ویژگی بایسته مداحی دانش، اخلاق،تفکر منطقی،فقدان حرص مال ،شهرت وجاه و داشتن مردم داری است که اگر کلامشان از جان دل برآید بر دل می نشیندخدا بیامرزد کسانی که خود را مداح افتخاری اهل بیت می دانستند وبدون منشی و اعوان وانصار وبدون در یافت وجه الحضور وبدون توجه به تعداد افراد ومحل در هر مراسمی شرکت می کردند و ایفای رسالت می نمودند
  • کمیل IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    50 14
    آقای دباغ کارشناس محترم واقعا سپاس گذاریم افراد مثل شما حواسشون هست
  • حامد IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    22 28
    پشت پرده برخورد با مداحان حوادث دیگری است که اگر نمیدانید در همین صفحه بفرمایید تا خدمتتان عارض شوم .فرق است میان نقد منصفانه و تخطئه جاهلانه
  • محمد IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    23 11
    ببین... چه چیزا میگه ؟
  • جواد امیری IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    25 27
    ضمن اینکه مطالب کریمی رو تایید نمیکنم ولی شما درد تون یه چیزی دیگه است شما دلتون برای امام حسین نمیسوزه شما فرصت گیر اوردید برای عقده کشایی
    • مهدی IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      27 22
      آقایان بعد از اینکه محمود کریمی دیگر نخوندو ممنوع التصویر شد .نظرتان را نسبت به سلبریتی های هتاک به ساحت امامان را هم پیگیری کنید . البته نباید این قصه را ایشان مطرح می کردند. ولی این را بدانید مسایل حقه وشفاف شیعه هم برای مغرضان بگوییم حتی قرآن را روایت کنید هم دلشان به اسلام وشیعه نخواهد بود .
  • RU ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    42 22
    چرا اینقدر این مسئله را کش میدید بسه دیگه!!!! مداح هم اون مدلهای قدیمی که بدون دریافت پول کار خودشون را انجام می دادند بدون حرف و حدیث و غیبت هیچ مشکلی هم نبود ولی متاسفانه الان به طرف دیگر سوق پیدا کرده که بعضی ها پول زیاد بهشون داده میشه اسلحه بهشون داده میشه نوچه پیدا میکنند که اینهم میشه یک هندونه زیر بغل گذاشتن نامید.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      22 27
      آقای کریمی - حدادیان - حاج منصور و آقای طاهری از مداحان بسیار بزرگ و از سرمایه های بسیار ارزشمند مداحی و هنری کشور هستند و هرگز برای پول کار نمی‌کنند و باید از آنها قدردانی شود
    • سید IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      7 21
      نظرکاملا درست وبجایی است.مداحی زمان امام نمونه خوبی برای مداحی ازنظرکمی وکیفی است.
  • حسن IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    25 15
    این دباغ خودش رزومه اش چیه؟ مطالعاتش چیه؟ چه کاره است؟
  • محفوظ IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    14 23
    از کسی که خود را کارشناس رسانه می داند موضع گیری عوامانه در برابر اشتباهات رسانه ای پذیرفته نیست.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    9 10
    ..... چه انتظاری می توان داشت
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    20 7
    صداوسیما الان دقیقا۱۰ سال میشه که مخاطبش از دست داده باید آقایان آسیب شناسی کنند ببینند چرا!
  • سید IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    33 19
    صدها بازیگر ... توی سینما و تلویزیون فعالند و کسی بهشون از گل نازکتر نمیگه. حالا یکی یه حرفی زده که ممکنه برداشت ناصحیحی از اون بشه.. همه نگران اسلام و اهل بیت شدند!!
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    28 19
    هیچ بعید نیست وجود خسرو قمارباز به طریق برگشته شاید بد عنوان شد که اونهم بگذارید به پای اینکه محمود کریمی معصوم نیست همه خطاکاریم دلمون به هم بسوزه چرا تو سر هم میزنیم یادمون رفته چه نواهای سوزناکی که از حسین خووند و ما گریستیم یادتون نرفته مهربون باشیم باهم
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    11 14
    هردو این مداحها جلوشان را گرفت
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    21 10
    چرا کسانی که به آقای کریمی از همه طرف حمله میکنند چرا نسبت به توهین و هتک حرمت بعضی از سلبریتی ها سکوت میکنند و هیچ واکنشی نشان نمیدهند ؟!
    • mahdi IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      17 10
      برای اینکه سیلبریتی ها نمایندگان دین و مذهب نیستن و هیچ آدم عاقلی حرفای اشتباهشون رو به پای دین نمیذاره. ولی در مورد مداح ها اینطوری نیست. و باید خیلی مواظب محتوا و کلامشون باشن.
    • مهسا AE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      22 8
      چون امسال آقای حاج محمود کریمی جانماز آب می کشند ولی سلبریتی ها چنين ادعايي ندارن
  • سعید IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    31 22
    تا حالا فکر می کردم مداح ها عشقشون مداحیه وشغل دیگه دارند نمی دونستم مداحی و روضه خونی ام شغل محسوب می شه ... صدای لرزون و چشمان گریون در مقابل وجه دریافتی یک تناقض بزرگه
  • شهرام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    10 10
    جناب آقای دباغ که ظاهرا کارشناس فرهنگ و رسانه هم هستید .صحبت دفاع ازحاج محمود نیست چون نیازی به دفاع ندارند شما کارنامه حاج محمود و دوستانش را در شناساندن اهل بیت به مردم بعد از انقلاب را با خودتون و دیگر به اصطلاح کارشناسان مقایسه کنید .کاری نداره.خواهید فهمید که حاج منصور ارضی چه انقلابی در مداحی و شناساندن اهل بیت علیهم السلام به مردم کردند .اینها بودند که راه را اسون کردن با زبان عامیانه که بنده بی سواد هم متوجه بشم امام حسین کیه . اره داداش زیاد جو گیر نشید وبا غرض وکینه صحبت نکنید .درود بر حاج منصور و شاگردان برجسته اش
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    2 10
    حکایت بعضی‌ها دوستی خاله خرسه است با تبلیغات من درآوردی و.... بعد بهانه بدست یکعده دادن بعصی دوستانه وبعضی مغرضانه
  • سامان IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    5 2
    بجای پرداختن به مداح و... به گرونی بپرداز.
  • وحید ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    6 7
    لطفاً درباره مداحی نظر نده بی سواد . روایت محمود کریمی بصیرتی هست. که بعید می‌دونم شما عقل داشته باشی که بخوای بفهمی
  • US ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    5 16
    احسنت به این قلم وبیان منطقی امیدارم پاسخ داده شود.
  • محمد IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    12 4
    اگه این کارهارو ادامه بدن مردم همون یه ذره اعتقادی هم دارن از بین می ره
  • _ IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    4 2
    وقتی امثال شما با همچین نظریاتی تریبون دستشونه همیشه،بایدم هرچی بهترین داریم از تلویزیونمون که روز به روز بی خاصیت تر از قبل میشه،حذف بشه! همچین پروژه حذف راه انداختین هرکی ندونه فکر می‌کنه چققققدر گزینه بهتر تو بساطتون برا جایگزین کردن سریع دارین!! همه خودشونو عقل کل و بدون خطا میدونن شکر خدا تو این مملکت!!هرکی خطا کرد باید حذف شه!!بدون هیچ تذکر و مهلتی! آبروی طرفم هیچ اهمیتی ندارد! کلا صداسیمامون دوست داره کسی رو که محبوبه زمین بزنه بگه من قوی ترم من میتونم راحت حذفت کنم