قاچاق مواد مخدر طی مدت شیوع کروناویروس تغییرات چشمگیری داشته است. و همین موضوع می‌تواند باعث تغییر رویکرد معتادان در مصرف و افزایش مجموعه‌ای از بیماری‌های خطرناک شود

كرونا ايدز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، در گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر و بزهکاری سازمان ملل متحد گفته  می شود محدودیت رفت و آمد هوایی در جهان بیشترین تأثیر را در تجارت مواد مخدر مصنوعی داشته چون برای حمل و نقل آن در بین قاره ها بیشتر وسایل نقلیه هوایی استفاده می شد. قاچاقچیان مواد مخدر به دنبال راه های جایگزین برای قاچاق هروئین بوده اند و شروع به ارسال آن از طریق دریا کرده اند. در همین زمان، کوکائین اغلب از طریق دریا حمل می شود و کشف منظم محموله های بزرگ کوکائین در بنادر اروپایی حاکی از این امر است. در این گزارش آمده است شیوع کرونا  بر قاچاق غیرقانونی شاهدانه تاثر نداشته  زیرا این گیاه مخدر در مناطق  فروش  آن تولید می شود.

با توجه به کمبود مواد مخدر کارشناسان سازمان ملل از آن سخن می گویند، کاهش مصرف آنها برای اهداف درمانی  و افزایش مصرف مواد مخدر مضر تولید شده در بازار داخلی پیش بینی شده است. مثلاً برخی از کشورهای اروپایی خاطرنشان می سازند که ممکن است مصرف کنندگان هروئین به استعمال فنتانیل و مشتقات آن رو آورند. علاوه بر این، پیش بینی می‌شود تزریق مواد مخدر افزایش یابد که منجر به گسترش شیوع  ایدز، هپاتیت سی و کرونا خواهد شد.

در این گزارش، کارشناسان در مورد مشکلات در رابطه با کشت تریاک در افغانستان، تولید کوکائین در کلمبیا و کاهش قیمت کوکائین در پرو می نویسند. در عین ح در بولیوی، این بیماری همه گیر توانایی مسئولان در کنترل بوته های کوکائین را محدود کرد  که می تواند منجر به افزایش تولید کوکا شود.

سازمان ملل متحد نتیجه می گیرد که ممکن است در دراز مدت  رکود اقتصادی به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا  شکل بازار دارو را تغییر دهد.

تا  به حال ۳.۷ میلیون نفر در جهان  به کرونا ویروس مبتلا شده و از بین آنها  بیش از ۲۵۹ هزار نفر جان باخته اند. تا به حال بیش از ۱.۲۲ میلیون نفر از مبتلایانپ درمان شده اند. کشورهایی که بیشتر از دیگران از این عفونت آسیبب دیده اند، ایالات متحده، اسپانیا، ایتالیا، انگلیس و فرانسه هستند. روسیه از نظر تعداد مبتلایان به نوع جدید ویروس کرونا   با شاخص ۱۶۵.۹۲۹ نفر در رتبه هفتم است.

سازمان جهانی بهداشت روز ۱۱ ماه مارس شیوع ویروس جدید کرونا را «همه‌گیر» اعلام کرد. کرونا ویروس در اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع  پیدا کرد. ابتدا مقامات چین از شیوع نوعی از ذات الریه با منشا ناشناخته خبر دادند اما  دیرتر کارشناسان  به این نتیجه رسیدند که عامل ایجاد کننده آن  یک ویروس جدید از نوع کرونا است. اکنون با گذشت چند ماه، میزان شیوع این ویروس در چین کاهش یافته اما این بیماری هولناک به کشورهای دیگر رخنه کرده است. در ایران و دیگر کشورها از مردم خواسته شده است که برای جلوگیری از گسترش این بیماری در خانه بمانند و در صورت بیرون رفتن فاصله خود با افراد دیگر را حفظ کرده و بیشتر از قاصله  ۱.۵ تا دو متر به آنها نزدیک نشوند.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط تا حدود ۱۴ روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

کد خبر 509124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha