صید ترال آفتی جدی برای‌زیست‌بوم دریا و امرار معاش صیادان بومی بوده که چند سالی است در برخی نقاط هرمزگان دیده می‌شود.

صیادی

به گزارش همشهری به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آب‌های خلیج فارس، سفره‌ای برای امرار معاش صیادان بومی هرمزگان به‌ویژه شهرستان بندر لنگه، است، اما دیر زمانی است ورود کشتی‌های بزرگ صیادی که به صید ترال معروف هستند، نان سفره این صیادان را آجر کرده‌ است.

علی نیکوئی فرماندار شهرستان بندرلنگه در خصوص وضعیت صید ترال در این شهرستان، گفت: در حال حاضر فعالیت لنج‌های صیادی بطور پیوسته رصد شده و با موارد غیرقانونی که مجوز لازم برای صید را ندارند، برخورد می‌شود.

 نیکوئی با اشاره به توقیف ٣ شناور صید ترال در آب‌های بندرلنگه، اظهار کرد: این شناورها به محض ورود به آب‌های این بندر، شناسایی و به دلیل نداشتن مجوز قانونی با دستور دریابانی توقیف شدند.

وی اضافه کرد: با توجه به وارد شدن خسارت‌های جبران ناپذیر صید ترال به محیط‌زیست دریایی، رصد فعالیت این شناورها نیاز به همکاری همه جانبه سازمان‌های مربوطه به‌ویژه شیلات دارد.

فرماندار شهرستان بندرلنگه در ادامه ضمن تشریح وضعیت صیادی این شهرستان در دروان شیوع کرونا، تصریح کرد: جهت انجام فعالیت‌های صیادی و توزیع محصولات دریایی، تمهیدات لازم اندیشیده شده است و در حال حاضر نقاط فروش محصولات را از یک نقطه به ٣ نقطه فروش کاهش داده‌ایم که بصورت مرتب ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند.

نیکوئی ابراز کرد: مقرر شد پروتکل‌های بهداشتی نیز توسط فروشندگان و خریداران رعایت شود و مردم نیز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بصورت گروه گروه به محل فروش وارد شوند.

 شهرستان بندرلنگه با برخورداری از ١٧ بندر صیادی و مرکز تخلیه صید، سهم قابل توجهی از صیادی در کشور را به خود اختصاص داده است که حدود هشت هزار صیاد در آن فعالیت می‌کنند.

صید به روش ترال با تور ماهیگیری به شکل قیف که به شناورهای بزرگ متصل است، انجام می‌شود، از مضرات این نوع صید، علاوه بر خانه‌نشینی صیادان بومی، می‌توان به تخریب محیط‌زیست دریایی به دلیل بالا بردن میزان صید ضمنی و آسیب به اکوسیستم کف دریا، اشاره کرد.

خوشبختانه این روزها تمهیدات لازم برای جلوگیری از این صید در شهرستان بندرلنگه صورت گرفته و صیادان بومی این شهرستان با وجود شرایط پیش آمده از شیوع کرونا، به کار خود مشغول هستند.

کد خبر 509114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha