مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

با توجه به نامگذاری ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید و محدودیت منابع آبی در نواحی مرکزی فلات ایران، توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای می‌تواند راهبرد خوبی برای تحقق این شعار در بخش کشاورزی باشد.

کشت گلخانه‌ای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کشت گلخانه راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و برون‌رفت از بحران کم‌آبی است و با توجه به چالش جدی خشکسالی و بهره‌وری بهینه از منابع آبی برای تولید محصولاتی با کیفیت مناسب است.

ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه این شیوه کشت در مناطق مختلف ایران در استان‌ها از جمله در یزد وجود دارد که می‌تواند نقش بسزایی از منظر اقتصادی برای بهبود معیشت مردم و اشتغال داشته باشد.

آب  در یزد با وجود عرصه‌های متعدد بیابانی برای تامین نیازهای بخش کشاورزی، بهداشت، شرب، صنعت و فضای سبز حکم طلا را دارد .

در چنین شرایطی ۴۰ فروچاله به دلیل نبود تعادل میان آب‌های ورودی و خروجی سفره‌های زیرزمینی به دلیل برداشت بی‌رویه ناشی از نیاز به تولید بیشتر برای تامین غذای شهروندان در ابرکوه ایجاد شد.

با توجه به دوری یزد از دریا و نفوذ کم ابرهای بارانزا با منشا دریای مدیترانه و اقیانوس هند به استان، توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای می‌تواند در افزایش تولید و تامین نیازهای جمعیت در حال افزایش یکی از راهکارها باشد.

در حالی که تولید محصول در فضای باز در واحد سطح ۳۰ تن است، این مقدار در گلخانه‌های معمولی ۳۰۰ تن و در گلخانه‌های جدید (NFT) بیش از ۶۰۰ تن است .

همچنین میزان مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کمتر و تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده برای جویندگان کار همین تعداد افزایش نشان می‌دهد.

مزایای توسعه کاشت گلخانه‌ای

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد، توسعه گلخانه‌ها به دلیل مزایایی که در کاهش مصرف آب، افزایش تولید، اشتغال و ارزش افزوده بالا دارد شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

محمدحسین ملانوری افزود: برای اجرای کشت گلخانه‌های معمولی در هر هکتار ۱۵ میلیارد ریال و در روش کشت بدون خاک ۳۰ میلیارد ریال وام پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ به دلیل محدودیت منابع آبی و با توجه به ارزش افزوده بالا، مجوز ساخت ۶ شهرک گلخانه‌ای با اشتغالزایی حدود ۵۰۰ نفر در ابرکوه و خاتم برای بخش خصوصی صادر شد.

این در حالی است ۸۰ درصد شهرک‌های گلخانه‌ای یزد در خاتم به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی قرار دارد که تاکنون ۲۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی مراکز دانشگاهی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های گلخانه‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند.

ارائه وام کم‌بهره و کمک بلاعوض دولت

حسین دهقان، یکی از تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای، با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال مولد و تولید با ارزش افزوده بالا، افراد جویای کار را به فعالیت در کشت گیاهان گلخانه‌ای دعوت کرد.

حسن فلاح‌زاده، دیگر فعال این بخش، با توجه به خشکسالی و محدودیت منابع آبی کشت‌های نوین گلخانه‌ای مانند زعفران را بسیار مناسب و جوابگوی اشتغال و درآمد پایدار برای جویندگان کار عنوان کرد .

وی استفاده از وام کم‌بهره برای کشت محصولات گلخانه‌ای و استفاده از کمک‌های بلاعوض دولت برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین را ظرفیت بسیار خوبی در تحقق جهش تولید برشمرد.

همچنین مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت : با هدف توسعه کشت محصولات کم‌آب‌خواه و صرفه‌جویی در مصرف آب سال گذشته ۶۵۰ میلیارد ریال وام ارزان‌قیمت به ۱۴۹ متقاضی بخش خصوصی، برای اجرای ۸۰ هکتار اراضی طرح توسعه کشت گلخانه‌ای پرداخت شد.

اکبر شیخ علیشاهی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد گوجه فرنگی و ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در یزد تولید می‌شود اضافه کرد: تاکنون زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر در استان فراهم شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در راستای توسعه کشت محصول کم‌آب‌خواه، ۳۶۵ پرونده تقاضای تسهیلات ساخت گلخانه در سطح ۲۱۰ هکتار با ۲۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بانک‌های عامل استان معرفی شد.

تولید افزون بر ۳ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در ابرکوه

همچنین به گفته مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه، با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و لزوم تغییر الگوی کشت با پرداخت تسهیلات بانکی، افزایش طرح توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان با جدیت ادامه دارد.

حسن زارع ادامه داد: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در سال ۱۳۹۸، ۳۱۵۰ تن انواع محصول گلخانه‌ای تولید و روانه بازار مصرف شد.

همچنین به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه، زیرساخت‌های لازم برای توسعه کشت محصول کم‌آب‌خواه همچون گلخانه، پسته، گیاهان دارویی و زعفران در ابرکوه فراهم است.

مهدی غیب‌اللهی ادامه داد: برای تغییر الگوی کشت، آمادگی وجود دارد برای توسعه کاشت محصول گلخانه‌ای با معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل برای ایجاد اشتغال مجوز ساخت گلخانه صادر کنیم.

تا پایان سال گذشته ۴۶۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین که شامل آبیاری کم‌فشار، قطره‌ای، زیرسطحی، تیپ و تشتکی است، در ابرکوه اجرا شد که راندمان آبیاری ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش یافت.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم‌آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و ۸ هزار خانوار سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می‌کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 509086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha