جلسه پارلمان عراق برای دادن رأی اعتماد به کابینه معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی برگزار شد و در نهایت نخست‌وزیر مکلف توانست از قانونگذاران عراقی رأی اعتماد بگیرد؛ هرچند وضعیت برخی وزارت‌خانه‌ها بلاتکلیف باقی ماند.

عراق

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از سومریه نیوز نوشت: نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف برای دادن رأی اعتماد به کابینه جدید عراق در مقر پارلمان حضور یافتند و رایزنی‌ها در این زمینه تا آخرین لحظات پیش از شروع دیرهنگام جلسه کماکان ادامه داشت. آغاز این جلسه که برای ساعت ۲۱ به وقت محلی برنامه‌ریزی شده بود، با تأخیر همراه بود.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق با به صدا در آوردن زنگ شروع جلسه، از نمایندگان خواست جلسه رسیدگی به کابینه معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی را آغاز کنند؛ جلسه‌ای که قرار بود طی آن نمایندگان عراقی به کابینه معرفی شده رأی اعتماد بدهند.

رئیس پارلمان عراق جلسه رأی اعتماد به کابینه را آغاز کرد و گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و چالش‌های پیش رو، در روند سیاسی ما به دنبال تشکیل دولتی مقتدر و توانا برای مقابله با همه مشکلات و دشواری‌ها هستیم.

الکاظمی: دولتم، دولت حل و فصل است نه دولت بحران

نخست‌وزیر مکلف عراق در این جلسه به بیان خط مشی و برنامه خود در دولت و نیز اعضای کابینه پرداخت و گفت، دولتش دولت حل و فصل است نه دولت بحران.

طبق اعلام الکاظمی، از برنامه‌های وی در دولت جدید، توسعه و اصلاح نهادهای امنیتی، بررسی و حل چالش‌های اقتصادی و مالی، تمرکز بر روابط خارجی، مبارزه با فساد و اصلاحات اداری است. از دیگر برنامه‌های نخست وزیر مکلف برقراری عدالت به عنوان معیار دولت موفق است.

وی با بیان این که با استفاده از خاک عراق به عنوان میدان حملات مخالف است، ادامه داد، برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام و شفاف تلاش خواهد کرد.

نخست‌وزیر مکلف عراق گفت، برای فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات شفاف قبل از هر چیزی باید بر حاکمیت ارضی کشور در همه زمینه‌ها مطابق با قانون اساسی به ویژه در انحصاری کردن سلاح در اختیار دولت و نیروهای مسلح و عدم تبدیل کشور به میدان تسویه‌حساب‌ها تأکید شود.

الکاظمی در خصوص مأموریت‌های دولت نیز گفت، شامل دستیابی به موارد مورد نیاز برای مقابله با کرونا است که همکاری و حمایت سازمان بهداشت جهانی و هیأت‌های بین‌المللی ذی‌ربط را می‌طلبد.

وی تصریح کرد، دولت در قابل تضمین آزادی بیان و حفاظت از تظاهرکنندگان صلح‌جو، همکاری با آنها برای تنگ کردن حلقه کسانی که به دنبال بهره‌برداری از مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات هستند و نیز پیگرد قاتلان معترضان متعهد است.

الکاظمی در خصوص روابط میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان گفت، دولت جدید برای تقویت روابط این دو طرف و همکاری آنها براساس قانون اساسی تلاش می‌کند.

نتیجه رأی‌گیری

در جلسه رأی اعتماد، اعضای پارلمان به برنامه دولت جدید و ۱۵ وزیر معرفی شده از سوی نخست‌وزیر مکلف رأی اعتماد دادند. به این ترتیب دولت الکاظمی رسمی شد و مراسم تحلیف را به جای آورد.

اسامی وزیرانی که موفق شدند از پارلمان رأی اعتماد بگیرند، به شرح زیر است:

۱. عثمان الغانمی: وزیر کشور
۲. جمعه عناد: وزیر دفاع
۳. علی عبدالامیر علاوی: وزیر دارایی
۴.  خالد بتال: وزیر برنامه‌ریزی
۵. حسن التمیمی: وزیرا بهداشت
۶. نبیل کاظم: وزیر آموزش عالی
۷. ماجد مهدی: وزیر برق
۸.  نازنین محمد: وزیر مسکن و شهرسازی
۹. ناصر حسین: وزیر حمل‌ونقل
۱۰. عدنان درجال: وزیر امور جوانان
۱۱. منهل عزیز: وزیر صنعت
۱۲. شهاب احمد: وزیر ارتباطات
۱۳. عادل حاشوش: وزیر کار
۱۴. مهدی رشید: وزیر منابع آب
۱۵. علی حمید مخلف: وزیر آموزش و پرورش

در این میان گزینه‌های معرفی شده برای وزارتخانه‌های بازرگانی، دادگستری، فرهنگ، کشاورزی و امور مهاجران موفق به کسب رأی اعتماد نشدند. رأی‌گیری برای سمت‌های وزارت نفت و امور خارجه نیز همان‌طور که احتمال می‌رفت، به زمانی دیگر موکول شد.

رئیس پارلمان عراق پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که کابینه در این جلسه با وجود دشواری‌ها و اعتراضات موجود درباره برخی از نامزدهای وزارتخانه‌ها، رأی اعتماد بگیرد. وی پیش از برگزاری رسمی جلسه رأی اعتماد در دفترش با روسای فراکسیون‌ها دیدار کرد.

کد خبر 509028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha