پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۴
۰ نفر

دانلد ترامپ مصوبه کنگره ایالات متحده را مبنی بر محدود شدن اختیار رئیس جمهوری آمریکا در حوزه اقدام نظامی علیه ایران توهین‌آمیز خواند و آن را وتو کرد.

دانلد ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین، قطعنامه کاهش اختیارهای جنگی ترامپ برای حمله نظامی به ایران روز ۱۱ مارس در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد به تصویب کنگره آمریکا رسیده بود؛ حمله‌ای که به ضربه مغزی بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در بزرگ‌ترین پایگاه ارتش ایالات متحده در خاک آمریکا انجامید.

حدود دو ماه پس از رای آوردن این مصوبه در کنگره، رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد نمایندگان دموکرات موضوع کاهش اختیارهای جنگی او را در قالب راهبرد پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر و دوقطبی کردن جمهوریخواهان راه انداخته‌ و نمایندگان جمهوریخواه هم اسیر بازی آنها شده‌اند.

ترامپ بار دیگر از تصمیم خود برای اقدام تروریستی علیه فرمانده سپاه قدس ایران دفاع و نمایندگان کنگره را متهم کرد با تصویب لایحه دست رئیس جمهوری آمریکا را برای اقدام پیشگیرانه علیه دشمنان بسته و آن را محدود به دفاع کرده‌اند. او مدعی شد در جهان پر از دشمن، آمریکا باید بتواند گام‌های بعدی دشمنان را پیش‌بینی کند و اقدام لازم را انجام دهد.

با وتو شدن لایحه کاهش اختیارهای جنگی ترامپ برای حمله نظامی به ایران، حالا این لایحه برای تصویب شدن دوباره به رای دوسوم نمایندگان کنگره آمریکا نیاز دارد؛ رقمی که با توجه به ترکیب اعضا، گسترده‌تر شدن بحران کرونا و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در پاییز آینده بعید و تا حدودی نشدنی به نظر می‌رسد.

با این حال، سناتور دموکرات تیم کین به عنوان طراح اصلی قطعنامه به وتوی ترامپ واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: ترامپ سال گذشته گفته بود ملت‌های بزرگ وارد جنگ‌های بی‌پایان نمی‌شوند. ترامپ امروز قانونی را وتو کرد که هدف آن کمک به پیشگیری از جنگ‌های غیرضروری در خاورمیانه است. از همکارانم می‌خواهم به من بپیوندند تا وتوی او را بی‌اثر کنیم، پیش از آنکه سربازان‌مان به راهی پرخطر فرستاده شوند.

کد خبر 509022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha