مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

اواخر فروردین دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشنامه‌ای به آموزشگاه‌های آزاد هنری اجازه فعالیت داد؛ این در حالی است که کرونا هنوز ریشه‌کن نشده و بیش از ۲ ماه از تعطیلی آنها می‌گذرد. مدیران این آموزشگاه‌ها می‌گویند به علت مسائل اقتصادی ممکن است برای همیشه آموزشگاه‌هایشان را تعطیل کنند.

آموزشگاه هنر

همشهری آنلاین - معصومه حق‌جو: معاون امور هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین بیان کرد: به‌تازگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد فراخوانی منتشر شده تا صاحبان کسب‌وکارهای هنری، فرهنگی و رسانه‌ای که طی این مدت به دلیل شیوع کرونا متضرر شده‌اند در سامانه‌ای که به این منظور راه‌اندازی شده درخواستشان را ثبت کنند.

ناصر ایزدفر ادامه داد: طبق این اطلاعیه شاغلان حوزه فرهنگ و هنر در موسسه‌ها، آموزشگاه‌ها یا هنرمندانی که به صورت انفرادی در حال فعالیت بودند، می‌توانند با مراجعه به www.farhang.gov.ir و ثبت اطلاعات خود، منتظر باشند تا بعد از بررسی‌های لازم، نتیجه به آنها اعلام شود.  

وی بیان کرد: تا قبل از این اطلاعیه، آموزشگاه‌های متضرر را به وزارتخانه معرفی کرده بودیم تا از حمایت دولتی برخوردار شوند.  

ایزدفر اظهار کرد: در فروردین با اعلام وزارت ارشاد به آموزشگاه‌های آزاد هنری اجازه داده شد فعالیت خود را از سر بگیرند. در حال حاضر تعدادی از آنها بازگشایی شده‌اند، این در حالی است که از سرگیری فعالیت برای آموزشگاه‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

او ادامه داد: در شرایطی که مدارس به دلیل شیوع کرونا هنوز تعطیل هستند واضح است خانواده‌ها اجازه ندهند فرزندانشان در کلاس‌های هنری شرکت کنند. با این شرایط اجرای بخشنامه چندان عملی نیست. امیدوارم حداکثر تا اواخر اردیبهشت از این بحران بتوانیم عبور کنیم.

معاون امور هنری و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: طبق بخشنامه دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، برگزاری کلاس‌های تک‌نفره به صورت شاگرد و استادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آموزشگاه‌های آزاد هنری بدون مانع و برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت دسته‌جمعی ممنوع اعلام شده‌است.

او افزود: اگر آموزش به صورت غیرگروهی باشد، با توجه به ویژگی‌های رشته‌های هنری، مدرس امکان آموزش فردی به هنرجو را ندارد. در صورتی که برای برخی رشته‌ها مدرس کلاس خصوصی برگزار کند هم هنرجو مراجعه نمی‌کند.  

ایزدفر بیان کرد: : در قزوین ۷۰ آموزشگاه آزاد هنری داریم که از وزارت ارشاد پروانه فعالیت گرفته‌اند. طبق آمار فقط ۱۰ تا ۱۲ آموزشگاه فعالیت را از سر گرفتند ولی این بازگشایی بدون استقبال بوده است.

او ادامه داد: اولویت آموزشی برای فرزندان هر خانواده ایرانی، درس و تحصیل است. متاسفانه آموزش‌های هنری با این‌که در روح و روان بسیار اثرگذار است ولی بین خانواده‌ها در اولویت آخر قرار دارد و معمولا افراد فقط برای پر کردن اوقات فراغت در این کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند.  

معاون امور هنری و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد استان بیان کرد: کارشناسان آموزشی ما با همه این آموزشگاه‌ها ارتباط دارند. برای جبران این خسارت‌ها، مشخصات آموزشگاه‌های متضرر را به وزارتخانه فرستاده‌ایم.  

او گفت: به طور حتم خسارت‌های کرونا جبران خواهد شد. مدیران آموزشگاه‌ها انتظار دارند در جبران این خسارت‌ها تسریع شود ولی تا بررسی‌ها و برآوردها انجام نشود چنین کاری امکان‌پذیر نیست چون این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها در سطح کلان گرفته می‌شود نه استانی.

معاون امور هنری و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد استان بیان کرد: بابت حق بیمه‌ سه‌ماهه هم پیشنهاد دادیم تا این مدت را شامل بخشودگی یا تقسیط کنند.  

ایزدفر اظهار کرد: طبق اعلام مسئولان، کرونا به حوزه فرهنگ و هنر هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده و در حال حاضر چگونگی پرداخت خسارت هنوز اعلام نشده‌است.

او گفت: سینماداران هم متضرر شده‌اند. دو سینما داریم که هنوز تعطیل هستند. هر کدام از این سینماها از لحاظ حقوق و دیگر مسائل با وجود کارمندان و هزینه‌هایی که دارند هم تحت فشار هستند. این موارد به وزارتخانه انعکاس داده‌ شده‌است.  

آموزش آنلاین برای هنرجویان مبتدی مناسب نیست

مدیر یک آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی در قزوین بیان کرد: هیچ چیزی با این بخشنامه تغییر نکرده است چون هنرجویان با این‌که ما فاصله‌گذاری‌ها را هم در کلاس‌ها رعایت کردیم ولی باز هم برای شرکت در کلاس مراجعه نمی‌کنند. از بین همه هنرجویان فقط یک نفر برای شرکت در کلاس مراجعه کرده‌است.

مجید مهدی اظهار کرد: آموزش آنلاین برای برخی از کلاس‌های هنری مانند نقاشی امکان‌پذیر و عملی نیست. مگر این‌که هنرجو تقریبا حرفه‌ای و زیرساخت‌های لازم برای آموزش آنلاین فراهم باشد تا بتوانیم آن را برگزار کنیم. این روش برای هنرجویان مبتدی مناسب نیست چون باید حتما روش کار را به صورت حضوری ببینند.  

او ادامه داد: در هر حال اکثر کلاس‌های هنری باید به صورت کارگاهی و حضوری برگزار شوند. آموزش آنلاین بیشتر برای رشته‌هایی مثل ریاضی کاربرد دارد.

مهدی اظهار کرد: در این شرایط اجاره آموزشگاه هم به مشکلات ما اضافه کرده است. مالک می‌گوید به بانک بدهکار است و چون درآمدی طی این مدت نداشته باید اقساط بانک را از اجاره آموزشگاه پرداخت کند و از طرف دیگر به اجاره‌بها در قرارداد جدید اضافه کند؛ این در حالی است که با شرایط فعلی ما از عهده پرداخت همین اجاره هم برنمی‌آییم. ما نیازمند کمک‌های مالی فوری هستیم در غیر این صورت ممکن است مجبور به تعطیلی آموزشگاه شویم.

او گفت: تا قبل شروع کرونا هر سال از اواخر بهمن تا اوایل خرداد چندان استقبالی از این کلاس‌ها نمی‌شد. چون در کشور ما متاسفانه فرهنگ و هنر در سبد نیازهای ضروری امروزی مردم جایی ندارد. در واقع جزو اولویت‌ها نیست. به همین علت اغلب خانواده‌ها تابستان را زمان مناسبی برای ثبت‌نام فرزندانشان در کلاس‌های هنری می‌دانند. کاش سامانه‌ای که برای حمایت از ما در نظر گرفته شده، تا قبل از تعطیلی و ورشکستگی آموزشگاه‌ها به فریاد ما برسد و زودتر ما را از این وضعیت نجات بدهد. فعلا مجبوریم کج دار و مریز به کارمان ادامه بدهیم.

برگزاری کلاس آنلاین با ۲۰ درصد هزینه کمتر امکان‌پذیر نیست

مدیر یک آموزشگاه گفت: از زمان بازگشایی بخشنامه‌ای آموزشگاه‌های آزاد هنری چیدمان کلاس‌ها را طوری تغییر دادم که فقط ۵ نفر در کلاس بنشینند اما فقط دو، سه نفر در کلاس‌ها حضور پیدا کردند این در حالی است که حداقل ۱۵ هنرجو در هر یک از گروه‌های بزرگسال و کودک داریم.  

زهرا سیمیاری‌ها ادامه داد: حتی این‌که طبق بخشنامه بابت شهریه کلاس‌های آنلاین باید ۲۰ درصد کمتر از کلاس‌های حضوری از هنرجو دریافت شود هم به آموزشگاه لطمه می‌زند. همین حالا هم زیر بار هزینه‌های آموزشگاه نمی‌توانیم قد علم کنیم. حتی برای پرداخت اجاره مجبور شدم قرض بگیرم.

او بیان کرد: هنرجویان می‌گویند تا زمانی که شرایط عادی نشود نمی‌توانند ریسک کنند و به کلاس بیایند. این حرف منطقی است و نمی‌توانیم توقعی از آنان داشته باشیم. برخی از همکاران ما مشکلی برای پرداخت اجاره ندارند چون ملک برای خودشان است. ولی برای افرادی مثل ما که باید اجاره پرداخت کنند این بخشنامه هم گرهی از مشکلاتمان باز نکرده‌است.  

سیمیاری‌ها اظهار کرد: اطلاعات آموزشگاه را در سامانه‌ای که وزارت ارشاد راه‌اندازی کرده ثبت کرده‌ام اما تا بررسی‌های آنها به سرانجام برسد احتمالا برای همیشه آموزشگاه را تعطیل کرده‌ام.

کد خبر 508935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha