مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: ۲۲ درصد از کل طول قنات‌های استان در معرض مستقیم خطر سیل قرار دارند.

قنات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، عباس بشارتی در جلسه ستاد مدیریت بحران در دهیاری طزرجان افزود: سیل سال گذشته به بیش از ۵۰۰ رشته قنات استان یزد خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: اعتبار تخصیص داده شده به خسارت سیل در بخش آب و خاک استان ۱۹۹ میلیارد ریال است. ۱۴۷ میلیارد ریال آن متعلق به بخش قنات و مابقی مربوط به بخش‌های راه‌های بین مزارع و کانال‌های آبیاری است.

 بشارتی اظهار کرد: قنات‌های استان در مقایسه با سایر منابع آبی در مقابل حوادث غیرمترقبه به ویژه سیل، آسیب‌پذیری شدیدی دارند و باید به اجرای طرح‌هایی از جمله طوقه‌چینی میله‌ها، نصب درپوش بر روی میله‌ها، ایجاد خاکریز و دیوارهای حفاظتی و نصب کول‌های بتنی مسلح در کوره قنوات، توجه بیشتری شود.

سرپرست مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: هشت درصد قنات‌های کشور در استان یزد قرار دارد. هم‌اکنون بیش از ۲۶۳۰ رشته قنات دایر با طول حدود ۲۳۷۱ کیلومتردر سطح استان وجود دارد. این قنات‌ها ۲۰ درصد آب بخش کشاورزی را تأمین می‌کنند و بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان را تحت شرب خود دارند.

 وی افزود: از مجموع قنات‌های دایر استان، ۱۴۶۶ قنات در شهرستان تفت، ۴۵۶ رشته قنات در شهرستان مهریز  و ۲۵۰ رشته قنات در شهرستان اردکان و بقیه در دیگر شهرستان‌های استان قرار دارند.

 تعداد بهره‌برداران مستقیم قنات‌های استان ۳۰ هزار و ۶۶۲ نفر و بیشترین آبدهی آن‌ها در استان مربوط به قنات‌های تاج‌آباد در شهرستان خاتم و دهنو حسن‌آباد در شهرستان یزد است.

کد خبر 508901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha