چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: در شبانه روز گذشته(۱۶ اردیبهشت) وزش شدید باد پدیده غالب در این استان بود که شدت آن در سقز به ۹۷ کیلومتر در هر ساعت رسید.

تندباد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی پناهی اظهار کرد: طی شبانه روز گذشته ۱۱ ایستگاه از ۲۴ ایستگاه هواشناسی کردستان وزش باد بالای ۷۰ کیلومتر را ثبت کردند که بیشترین میزان آن در هر ساعت در سقز ۹۷ کیلومتر، بهارستان بیجار و آویهنگ سنندج ۹۲ بود.

وی اضافه کرد: بارش باران از دیگر پدیده‌های جوی در شبانه روز گذشته بود که بیشترین این میزان نیز با ۱۰ میلی‌متر در بانه، ۶ میلی‌متر در بهارستان بیجار، در سنندج و موچش کامیاران هر کدام پنج میلی‌متر به ثبت رسیده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان با اشاره به اینکه ناپایداری‌های جوی تا آخر روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت (فردا) به صورت پراکنده در آسمان استان ادامه خواهد دارد، افزود: پیش‌بینی‌ می‌شود بارش‌ پراکنده باران، وزش شدید باد و بارش احتمالی تگرگ در این استان تا این مدت ادامه داشته باشد.

پناهی یادآور شد: با خروج سامانه بارشی از اواخر شب پنجشنبه از آسمان کردستان شاهد پایداری هوا در روزهای جمعه و شنبه(۱۹ و ۲۰ اردیبهشت) خواهیم بود و در این مدت احتمال کاهش دمای چهار تا ۶ درجه‌ای وجود دارد.

وی تاکید کرد: پایش مزارع گندم از نظر بیماری های گیاهی به ویژه زنگ زرد و سپتوریوز و لکه نواری باکتریایی و انجام عملیات مبارزه شیمیایی و کانون کوبی به محض مشاهده علایم در مزارع با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی توصیه های هواشناسی کشاورزی زراعت و حفظ نباتات در این مدت است.

پناهی گفت: مبارزه با علف های سطح باغ‌ها در حالت گاورو، استفاده از کلش یا سنگریزه در زیر بوته های توت فرنگی برای اجتناب از تماس میوه ها با خاک و بررسی و محافظت از پوشش های پلاستیکی گلخانه ها به منظور جلوگیری از خسارت وزش باد از دیگر توصیه‌ها در این بخش است.

بارش نزولات جوی این استان در آمار سال زراعی جاری (اول مهر ۹۸ تا آخر فروردین ۹۸) به صورت میانگین ۴۴۳ میلی‌متر بارندگی در این استان ثبت شده که در مقایسه با ۷۱۶ میلی‌متر مدت مشابه سال گذشته از ۳۸ درصد کاهش برخوردار است.

میزان بارندگی کردستان در مقایسه با میانگین بلند مدت ۳۰ ساله خود نیز حدود ۴۵۳ میلی متر برآورد شده که در این بخش نیز ۲ درصد کاهش دارد.

کد خبر 508859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha