مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: نخستین اهدای پلاسما از بهبود یافته کووید - ۱۹ با هدف جمع‌آوری و ذخیره پلاسما برای تامین نیازهای درمانی بیماران کرونایی در اراک با موفقیت انجام شد.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر «فاطمه سادات مهدویانی» چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت افزود: انتقال خون استان مرکزی ظرفیت دریافت پلاسما از بهبودیافتگان کووید -۱۹ را به صورت روزانه در مرکز اهدای خون اراک در دستور کار دارد.

وی اظهار کرد: فرد داوطلب باید مستندات ترخیص از بیمارستان مبنی بر بهبودیافتگی را ارایه و پس از آزمایش لازم از دوطلب ۵۰۰ سی‌سی پلاسما ظرف یک ساعت تهیه خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: پلاسما بخش زردابه خون است که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد و اهدای آن امری معمول و شناخته شده در جهان است و هیچگونه تاثیری در افت میزان هموگلوبین خون اهداکنندگان نخواهد داشت.

دکتر مهدویانی افزود: شرکت در اهدا پلاسما داوطلبانه است و افراد داوطلب، معاینه و مشاوره می‌شوند و پس از انجام برخی آزمایشات اولیه در صورت دارا بودن شرایط از آنان پلاسما دریافت می‌شود.

وی اظهار کرد: ۱۶ مرکز در استان‌های کشور در  طرح ملی جمع‌آوری پلاسما از بیماران بهبودیافته قرار دارند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: خون بهبودیافتگان کرونا ویروس جدید می‌تواند به درمان عفونت ناشی از آن کمک کند و به همین دلیل از این بیماران درخواست شده تا پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

دکتر مهدویانی افزود: گفته شده پلاسمای خون این افراد دارای پروتئین‌هایی است که می‌تواند به درمان بیماران آلوده به کروناویروس جدید کمک کند.

استان مرکزی در رابطه با فرهنگ اهدای خون در زمره رتبه‌های برتر است و همین امر باعث شده که بتواند علاوه بر تأمین خون استان، نیاز سایر مناطق کشور را به فرآورده‌های خونی تأمین کند.

سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد و این سازمان بالاترین و تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه تأمین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم در کشور است.

براساس آخرین آمار رسمی تا ۱۶ اردیبهشت ۹۹ هزار و ۹۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۳۴۰ نفر رسیده است.

در این مدت ۸۰ هزار و ۴۷۵ نفر نیز بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

کد خبر 508791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha