سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

شیوع گسترده ویروس کرونا در اسپانیا اگرچه این کشور را با چالش‌های غیرمنتظره‌ای روبرو کرد اما با کاهش بی‌سابقه ۵۸ درصدی آلودگی هوا ناشی از کاهش ترددها و شرایط قرنطینه همراه بود.

هوا اسپانیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، انجمن متخصصان محیط زیست اسپانیا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سطح آلودگی هوا در شهرهای بزرگ این کشور در بازه زمانی ۱۴ مارس تا ۳۰ آوریل (۲۴ اسفند تا ۱۱ اردیبهشت) نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (۲۰۱۹) ۵۸ درصد کاهش داشته است.   

بر اساس این گزارش، نتایج یاد شده از بررسی سطح دی‌اکسید نیتروژن به عنوان آلاینده اصلی خودروهای سواری از ۱۲۹ ایستگاه در ۲۶ شهر اصلی اسپانیا به دست آمده که بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

این کاهش چشمگیر سطح آلاینده‌ها در ماه‌های مارس و آوریل (اواخر اسفند- اوایل اردیبهشت) همزمان با شرایط هشدار و قرنطینه ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ نه فقط نسبت به سال گذشته بلکه از ۱۰ سال پیش تاکنون بی‌سابقه بوده است.  

بیشترین کاهش ثبت شده از سطح دی اکسید نیتروژن در شهرهای آلیکانته (۷۲ درصد) و والنسیا (۶۹ درصد) است؛ مادرید در جایگاه درگیرترین شهر به ویروس کرونا شاهد کاهش ۵۹ درصدی بوده است.  

طبق اعلام آژانس محیط زیست اروپا، سالانه در اسپانیا حدود هفت هزار نفر به دلیل آلودگی هوا و غلظت شدید دی اکسید نیتروژن جان خود را از دست می‌دهند. دی اکسید نیتروژن موجب تشدید بیماری‌های تنفسی و تضعیف ایمنی بدن در مقابل عفونت‌ها می‌شود.

بر اساس گزارش انجمن کارشناسان محیط زیست اسپانیا، بیماری کووید-۱۹ با وجود پیامدهای سنگین و شرایط بحرانی که جهان را با آن مواجه ساخته فقط یک نکته را برای ما به اثبات رساند اینکه کاهش ترددهای موتوری شهری و به حداقل رساندن فعالیت‌های انسانی در زمان‌های خاصی همچون دوره کنونی، بهترین و اثربخش‌ترین ابزار برای بهبود کیفیت هوا و مهار آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و در نتیجه تضمین سلامت مردم است.

تصمیم‌گیری‌هایی همچون دورکاری کارمندان از منزل، خرید غیرحضوری، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در مسافت‌های کوتاه که این روزها برای مقابله با شیوع کرونا در دستور کار دولت قرار گرفت، پس از گذر از این بحران، برای معضل آلودگی هوا چاره‌ساز خواهد بود.  

آلودگی هوا می‌تواند ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های ریوی و سکته را تسریع کند. آلودگی هوا هر ساله باعث مرگ ۴۰۰ هزار نفر در اروپا می‌شود.

بنابر آخرین آمارهای رسمی از وزارت بهداشت اسپانیا، تاکنون در این کشور ۲۴۸ هزار و ۳۰۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده که ۲۵ هزار و ۴۲۸  نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 508425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha