محققان آمریکایی یک برچسب پوستی به اندازه تمبر از مواد نرم سیلیکونی ساخته‌اند که می‌تواند ابتلا به بیماری کوویدـ۱۹ را قبل از بروز علائم آن تشخیص دهد.

پچ پوستی هوشمند

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای نوشت: این برچسب پوستی که محققان دانشگاه نورث‌وسترن و بیمارستان تحقیقاتی شرلی تیان ابیلیتی‌لب در شیکاگو آن را ساخته‌اند به گلو متصل می‌شود و تنفس، سرفه، ضربان قلب و دمای بدن کاربر را تحت نظر می‌گیرد تا بتواند علائم اولیه بیماری کوویدـ۱۹ را تشخیص دهد.

اطلاعات به دست آمده توسط پچ به یک سیستم ابری که در آن الگوریتم‌ها کیفیت بیماری کوویدـ۱۹ را شناسایی می‌کنند، ارسال می‌شود. البته این الگوریتم‌ها همچنان در حال توسعه هستند.

این برچسب پوستی که به گلو می‌چسبد، یک واسط دیجیتالی برای پزشکان ایجاد می‌کند چراکه سیستم به کار گرفته شده در دستگاه یک خلاصه گرافیکی از تمام علائم کاربر را به پزشک ارسال می‌کند.

در نتیجه پزشک می‌تواند از طریق این اطلاعات دیجیتالی، روند درمان بیمار خود را پیگیری کند.

در پایان هر روز، کاربر به راحتی برچسب را از گلوی خود جدا می‌کند و در یک شارژر بی‌سیم قرار می‌دهد. از آنجا که این دستگاه کوچک، سیم، پورت شارژ، الکترود یا باطری قابل جدا شدن ندارد، می‌تواند هنگام دوش گرفتن هم پوشیده شود و به سهولت استریلیزه شود.

حسگرهای موجود در پچ می‌توانند ارتعاشات لحظه‌ای را که با حرکات دیواره قفسه سینه ایجاد می شوند تشخیص دهند.

این به این معناست که برچسب می‌تواند علائم زیستی را کنترل کند بدون این‌که صداهای پس‌زمینه که عموما یک مشکل برای اندازه‌گیری‌های صوتی محسوب می‌شود، اختلالی در کار دستگاه ایجاد کند.

جان راجرز، محقق پروژه از دانشگاه نورث‌وسترن، اظهار کرد: دستگاه ساخت ما در محل مناسبی از بدن قرار می‌گیرد و می‌تواند میزان تنفس، صداها و فعالیت‌های تنفسی را به خوبی اندازه‌گیری کند، چراکه در محل قرارگیری برچسب، هوا در نزدیکی پوست جریان دارد.

محققان پروژه گفتند: این برچسب در حال گذراندن مراحل آزمایشی خود روی ۲۵ بیمار مبتلا به کوویدـ۱۹ است.

این محققان قصد دارند از داده‌های به دست آمده از آزمایش انسانی برچسب برای تقویت الگوریتم‌های خود استفاده کنند و در گام بعدی پروژه خود، اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون را هم به قابلیت‌های دستگاه اضافه کنند.

کد خبر 508327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha