وجود چند حلقه چاه عمیق و بدون سرپوش در بافت مسکونی، درست در مسیر رفت‌وآمد و کسب و کار ساکنان محله خلیج‌فارس به مشکلی جدید برای آنها تبدیل شد.

چاه

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:  همین معضل ما را بر آن داشت درباره چرایی وجود آن در منطقه و نگرانی‌های اهالی گزارشی تهیه کنیم. از این‌رو همراه «رحیم سعیدی» شهردار ناحیه۵ منطقه۱۸ به سمت چاه‌ها رفتیم تا از نزدیک درجریان جزئیات ماجرا قرار بگیریم. این چاه‌ها در فاصله کمی از بوستان مادر قرار گرفته‌اند و باید زودتر به وضعیت آنها رسیدگی شود تا خطری جان شهروندان را تهدید نکند. 

بوستان مادر با انواع درختان و فضای سبز زیبا موقعیت مناسبی برای گذران اوقات فراغت ساکنان محله خلیج‌فارس فراهم کرده است، اما در فاصله میان این بوستان تا بافت مسکونی، زمین بزرگی وجود دارد که اهالی بیشتر به‌عنوان یک راه میانبر از آن استفاده می‌کنند، اما با دیده شدن چند حلقه چاه عمیق در این زمین، اهالی نگران شده‌اند تا مبادا خطری جان آنها یا اعضای خانواده‌شان را تهدید کند.  

فصل بهار است و سطح زمین خالی با سبزه و علف‌های هرز پوشیده شده، طوری که به زحمت می‌توان چندمتر جلوتر را دید. در فاصله کمی که تا بوستان مادر مانده، به نخستین حلقه چاه می‌رسیم. اطراف چاه پر از علف‌های هرز است، به همین دلیل از فاصله دور دهانه چاه دیده نمی‌شود. «علی غلامی» از ساکنان محله خلیج‌فارس که متوجه حضور مسئولان شهرداری منطقه در این محل شده، خود را به ما می‌رساند و می‌پرسد: «می‌دانید این چاه‌ها را برای چه‌کاری حفرکرده‌اند؟ خیلی وقت است به این وضع رها شده و حتی روی چاه‌ها را نپوشانده‌اند؟‌» 
«رحیم سعیدی» شهردار ناحیه عنوان می‌کند که هنوز اطلاعات کاملی از علت و انگیزه حفر این چاه‌ها در این محل نداریم، اما با مدیران اداره آب و فاضلاب در تماس هستیم تا پاسخ این سؤالات را بگیریم. غلامی بازنشسته است، به همین دلیل اوقات فراغت خود را با پیاده‌روی در محله یا حضور در بوستان مادر می‌گذراند، اما با این حال او هم مثل خیلی از اهالی چیزی ندیده و نمی‌داند که چه کسی این چاه‌ها را حفر کرده است. شهردار ناحیه۵ می‌گوید: «به نظر می‌رسد در تعطیلات نوروز که رفت‌وآمد در محل کمتر بوده، این چاه‌ها حفر شده‌اند.»

  • خطر بیخ گوش اهالی جولان می‌دهد

زمین مجاور بافت مسکونی و بوستان مادر مالک خصوصی دارد و دراختیار شهرداری نیست. سال‌هاست که این زمین به همین شکل باقی مانده و اهالی برای عبور و مرور از آن استفاده می‌کنند. «فریبا مقدسی» از بانوان ساکن محله خلیج‌فارس است که نزدیک بوستان مادر زندگی می‌کند و این نقطه حادثه‌خیز، مسیر پیاده‌روی هر روزه‌ اوست. او می‌گوید: «من و تعدادی از بانوان هم‌محله‌ای، هر روز در محله پیاده‌روی می‌کنیم، اما زمانی که متوجه دهانه باز چاه‌ها شدیم، با احتیاط کامل از کنارشان رد می‌شویم و به فرزندان‌مان هشدار داده‌ایم که در این محدوده بازی نکنند تا خدایی ناکرده داخل چاه نیفتند.» زمانی‌ که هوا تاریک می‌شود، وضعیت این زمین بایر به مراتب خطرناک‌تر می‌شود. «سمانه کلامی» از دیگر بانوان ساکن در محله خلیج‌فارس است که درباره دردسر این چاه‌ها می‌گوید: «در این محدوده از منطقه چراغ‌های روشنایی وجود ندارد، بنابراین عابران پیاده چاه‌ها را نمی‌بینند و ممکن است داخل آنها سقوط کنند و جان‌شان را از دست بدهند.»

  • مهار و کنترل حادثه

«خوشبختانه تاکنون به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گزارشی از وقوع حادثه سقوط شهروندان در چاه‌های این محدوده اعلام نشده است، اما این موضوع باعث نشد دست روی دست بگذاریم.» سعیدی، شهردار ناحیه۵ منطقه۱۸ با بیان این مطلب می‌گوید: «تا زمان روشن شدن مالکیت زمین و عوامل حفر چاه‌ها، باید این محدوده از هر نظر ایمن‌سازی می‌شد تا جان و سلامت شهروندان درامان بماند. به همین خاطر با نصب نوار هشدار، رهگذران را از وجود خطر در مسیر رفت و آمدشان آگاه کردیم. درمرحله بعد با کسب مجوز لازم، دهانه چاه‌ها را به شکل مناسب پوشاندیم تا امکان سقوط به داخل آن به‌طور کامل از بین برود. اکنون خطر به‌طور کامل مهار شده و کارشناسان اداره‌های خدمات شهری و مسیل‌ها و قنوات، همچنان پیگیر شناسایی افرادی هستند که در این محدوده اقدام به حفر چاه‌های عمیق کرده‌اند. باید به دقت بررسی شود که علت اصلی حفر این چاه‌ها چه بوده و چرا این کار بدون در نظر گرفتن جوانب ایمنی به حال خود رها شده است.» 
سعیدی در پایان از شهروندان می‌خواهد در صورت مشاهده هر مشکل شهری از جمله اقدامات غیرقانونی در زمین‌های بایر، مراتب را فوری از طریق سامانه۱۳۷ مطرح کنند تا در نخستین فرصت رسیدگی شود. 

کد خبر 508318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha