عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تحمیل هزینه‌های زیاد ضرب و چاپ اسکناس خرد در کشور گفت: باید واحد پولی کشورمان را ظرف مدت ۵ سال تغییر دهیم.

بهمنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت درباره گزارش این کمیسیون در مورد بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور اظهار داشت: این لایحه حدود ۱۰ سال است که مورد بحث و برسی در محافل اقتصادی است.

وی افزود: امروز واحد پولی ما ریال و واحد ریزتر آن دینار است در حالی که این واحد ۵۰ سال قبل تعیین شده و اصلاً دینار در مبادلات ما وجود ندارد و کسی هم همچنین پولی را در اختیار ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: برای هر ضرب سکه یک ریالی باید ۳۵۰ ریال هزینه نیکل آن را پرداخت کرد که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

بهمنی خاطرنشان کرد: امروز اسکناس‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی هزینه زیادی برای چاپ و ضرب دارد لذا ناچار به تغییر پولی کشور هستیم.

وی تأکید کرد: این تغییر واحد پولی بر روی تورم تأثیرگذار نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هر چه اسکناس‌های کمتر از هزار تومانی چاپ کنیم هزینه‌های به مراتب بیشتری از ارزش پول برایمان دارد ضمن اینکه ارزش ذاتی این کار بیش از ارزش مبادلاتی آن است.

بهمنی افزود: سه سال برای بررسی اجرای این کار و دو سال هم برای اجرای و عملیاتی شدن این مصوبه زمان در نظر گرفته‌ایم تا جایگزین مناسبی برای واحد پولی کشورمان داشته باشیم لذا در مجموع واحد پولی کشور ظرف مدت ۵ سال تغییر خواهد کرد.

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته قیمت‌ها در کشور ۳۵۰۰ برابر رشد داشته است این در حالی است که حجم پولی ما فقط ۵۰۰ برابر رشد کرده است.

وی گفت: چون اسکناس‌های ما بسیار ریز است سالیانه هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود و ما در هر سال بین ۸۰۰ تا یک میلیارد اسکناس را تعویض می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بایستی برای مبادلات ریز و خرد واحد پولی صحیحی داشته باشیم خاطرنشان کرد : به دلیل ناکارآمدی واحدهای پولی و نقدی هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود همچنین بالا بودن سرانه چاپ اسکناس‌ها برای کشور مشکل‌زا است.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار پولی کشور و تغییر واحد پولی ایران ظرف مدت ۵ سال عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: پیشنهاد کردیم واحد پول ایران تومان شود.

وی در پایان گفت: بانک مرکزی باید ظرف مدت دو سال از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون شرایط دوره گذار را برای تغییر واحد پولی ایران در نظر گرفته و آن را عملیاتی کند.

کد خبر 507889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 0
    در وظعیت فعلی صحبت از حذف صفر یعنی ایجاد تورمی جدید حذف صفر فکر خوبیست ولی شرایط فعلی اقتصاد اجازه چنین کاری نمیده