دادستان مشهد ضمن بازدید از آسایشگاه مجذومین محراب‌خان مشهد، از نزدیک، وضعیت زندگی و احوال آنها را مشاهده کرد و قول مساعد داد که پیگیر تمام موارد مطرح شده از سوی جذامیان است.

جزامیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در پی انتشار گزارشی در خصوص اوضاع و احوال نامناسب جذامیان ساکن در آسایشگاه مجذومین محراب‌خان که در ۲ اردیبهشت ماه  ۹۹ با عنوان «جذامی‌های مشهد، در قرنطینه مشکلات بیش از ۵۰ ساله/ اهالی «وحید ۸» دست به دامان دادستان شدند»، دادستان مشهد این دعوت را لبیک گفت و به‌همراه سه نفر از معاونان مرتبط خود به بازدید از این آسایشگاه پرداخت تا از نزدیک نظاره‌گر چگونگی وضعیت زندگی جذامیان باشد.

در قدم اول دادستان مشهد به آسایشگاه مجذومین بستری شده رفت و با آنها به گفت‌وگو پرداخت و از مشکلات و درخواست‌های آنها سوال پرسید، سپس وی به محل جمع‌آوری نذورات مردمی واقع در ساختمان همان آسایشگاه مراجعه کرد و از نزدیک فهرست اقلام توزیع شده بین جذامیان را بررسی و در خصوص نحوه جمع‌آوری، تاریخ‌های پخش نذورات و جامعه آماری افراد دریافت‌کننده سؤالاتی پرسید.

محمدحسین درودی در ادامه این بازید از سه ساختمان دیگر مربوط به محل زندگی مجذومینی که نیاز به بستری ندارند و بهبود یافته‌اند، بازدید کرد و با صبر و دقت بالا به سخنان و گلایه‌های تک‌تک جذامیان حاضر در آنجا گوش داد و از خانه و وضعیت زندگی همه ساکنان جذام‌خانه محراب‌خان دیدن کرد.

وی در بازدید خود شرایط نامناسب سرویس‌های بهداشتی و حمام مجذومین را دید و در خصوص عدم رعایت موازین بهداشتی در آنجا از رئیس آسایشگاه و رئیس بیمارستان هاشمی‌نژاد در این خصوص سؤال پرسید و توضیحات لازم را خواست.

درد دل جذامیان با دادستان مشهد 

جذامیان حاضر در این آسایشگاه وقتی متوجه شدند دادستان برای رسیدگی به مشکلات و نیازهای آنها در آنجا حضور بهم رسانده است، دور دادستان مشهد جمع شدند و ضمن اعلام مراتب سپاسگزاری خود و دعای خالصانه برای او و همراهانش از وی خواستند وضعیت زندگی محقرانه و پر مشکل آنها را از نزدیک مشاهده کند و پیگیر مشکلات و دردهای آنها باشد.

جذامیان در سه بخش عمده مشکلات خود را برای دادستان مشهد مطرح کردند: در ابتدا آنها از بزرگترین ترس و بیم خود مبنی بر بیرون راندن آنها از آسایشگاه و تخلیه آنجا توسط دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با دادستان درد دل کردند و از وی تقاضا داشتند مانع جابه‌جایی آنها شود و از دانشگاه علوم‌پزشکی بخواهد، اجازه دهد باقی‌مانده زندگی خود را با خیالی آسوده در همین آسایشگاه سپری کنند.

جیره غذای گرم خواسته دیگر جذامیان از دادستان بود، آنها تقاضا کردند با توجه به این‌که بیشتر آنها بر اثر ابتلا به جذام فاقد دست‌وپای سالم هستند جیره غذای گرم آنها که چند سال است از سوی بیمارستان هاشمی‌نژاد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد قطع شده است دوباره برقرار شود، زیرا تهیه وعده‌های غذایی بدون کمک فرزندانشان که حالا هر کدام مسئولیت زندگی و خانواده خود را برعهده دارند، برای آنها بسیار سخت و طاقت‌فرسا و حتی غیرممکن است.

خواسته و تقاضای دیگر جذامیان رسیدگی به وضعیت پرداخت‌ها و حقوق اندک آنها بود، زیرا بنا به ادعای آنها با این حقوق اندک آنها به هیچ وجه نمی‌توانند کفاف دخل و خرج زندگی خود و تهیه مخارج داروها و درمان بدهند، علاوه بر تمام موارد گفته شده برخی از آنها عیال‌وار و صاحب همسر و چند فرزند بودند و با آن میزان حقوق پرداختی به هیچ عنوان نمی‌توان حتی نیازهای اولیه را مرتفع کرد و در نهایت از دادستان تقاضا کردند در خصوص تأمین مخارج هزینه‌های درمانی و بیمه آن‌ها، همچنین وضعیت بهداشتی ساختمان آسایشگاه و مشکل فشار آب آنجا رسیدگی کند و اقدامات لازم را در این خصوص به‌عمل آورد.

از جذامیان حاضر در آسایشگاه در خصوص قول مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر تخصیص غذای گرم در سه وعده به مجذومان سؤال پرسیدیم، آنها این موضوع را رد کرده و گفتند: هیچ وعده غذایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی به ما داده نشده و بیشتر امرار معاش و تأمین مایحتاج زندگی ما از ناحیه خیرات و نذورات افراد خیر تأمین می‌شود.

دادستان با جدیت پیگیر حل مشکلات جذامیان است 

در پایان این بازدید دادستان مشهد، خراسان رضوی به جذامیان قول بررسی تک‌تک موارد گفته شده از سوی آنها را داد و گفت: دادستان به عنوان مدعی‌العموم با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرده و تحقیقات مفصل خود را انجام خواهد داد و تا حل نهایی مشکلات آنها پیگیری‌های خود را ارگان‌ها و مراجع ذیربط انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: یقینا بسیاری از مشکلات مجذومان در حوزه خراسان رضوی حل می‌شود و برخی از مشکلات باید در سطح ملی حل و تعیین تکلیف شود که علاوه بر انعکاس، پیگیری می‌شود تا به‌صورت کشوری و ملی مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار گیرد.

گفتنی است، بنا بر گواهی تمام جذامیان این اولین‌بار بود که یک مسئول اینگونه از نزدیک و با دغدغه به محل زندگی آنها در این شهرک فراموش شده سر زد و حرف دل و دغدغه تک تک این آدم‌ها را صبورانه شنید و از آنها دلجویی کرد.

فیلم | جذامی‌های مشهد در «قرنطینه»

کد خبر 507874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha