معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان گفت: والدین به دلیل ترس از ویروس کرونا نباید واکسیناسیون کودکان خود را به تاخیر بیندازند.

واكسن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، ابراهیم قادری اظهارکرد: عدم مراجعه والدین برای واکسیناسیون کودکان در این روزهای شیوع کرونا و به تعویق انداختن این امر خطر جدی برای کودکان به همراه دارد.

وی افزود: افزایش آگاهی مردم در خصوص اهمیت حیاتی ایمن‌سازی کامل و بموقع ضروری است، واکسیناسیون، کودکان را در مقابل بیماری‌های خطرناک و مختلف محافظت می‌کند، بنابراین از مردم درخواست می‌شود به دلیل ترس از کرونا به هیچ‌عنوان واکسیناسیون فرزندانشان را به تاخیر نیندازند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان گفت: والدین برای دریافت واکسن‌های مقرر کودکان به فکر باشند و کاری نکنند که افت پوشش واکسن رخ دهد در این صورت سیستم ایمنی کودکان ضعیف و بیماری‌های دیگر از جمله سل، فلج اطفال و  عفونت‌های تنفسی افزایش می‌یابد.

قادری ادامه داد: در پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی درمانی تمامی دستورالعمل‌های پیشگیرانه اجرا می‌شود و خانواده‌ها نباید این نگرانی را داشته باشند که با مراجعه به مراکز برای دریافت واکسن‌های ضروری، خطر ابتلای به ویروس را متحمل می‌شوند، البته استفاده از حفاظت شخصی و رعایت فاصله‌گذاری هوشمند توسط والدین و کودکان امری ضروری است.

کاهش باروری و موالید

 وی به کاهش موالید سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ حدود ۲۷ هزار تولد در استان داشتیم که این میزان در سال ۹۸، به ۲۴ هزار مورد کاهش یافته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان، عمده علت کاهش باروری و موالید در استان را مشکلات اجتماعی از جمله اقتصاد ضعیف خانواده‌ها، بیکاری جوانان و کاهش ازدواج و درآمد بیان کرد.

قادری وضعیت ایمنی کودکان در کردستان را رضایت‌بخش عنوان کرد و گفت: قبل از بحران کرونا بیش از ۹۹ درصد کودکان  واکسینه شده‌اند اما عدم مراجعه والدین در این شرایط کرونایی برای واکسیناسیون کودکان نگران‌کننده است.

 وی بیشترین علت مرگ‌ومیرها در کودکان را بر اثر سوانح و حوادث رانندگی، ناهنجاری‌های مادرزادی و بیماری‌های ژنتیکی عنوان کرد و افزود: غرق‌شدگی در استخر باغ‌ها و آب‌های سطحی، خفگی بر اثرگیرکردن اشیاء یا مواد خوراکی در گلو و سقوط از بلندی از دیگر علت‌های مرگ کودکان و آسیب به آنها است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان، کودکان را در این شرایط کرونایی یکی از گروه‌های پرخطر برشمرد و خطاب به والدین هشدار داد: در این وضعیت عدم حفاظت فردی کودکان و نوجوانان، خرید میوه‌های فصلی از دستفروشان و مصرف آن در خیابان به دلیل عدم ضدعفونی شدن دست‌های کودکان و اقلام خوراکی خطرناک است.

قادری افزایش دفعات تغذیه با شیر مادر، مراقبت از کودک بیمار، رعایت بهداشت تغذیه، افزایش تعداد وعده‌های غذایی کودکان با حجم کم، مقوی و مغذی و مصرف مکمل‌هایی از جمله قطره‌آهن و مولتی ویتامین را در تقویت سیستم ایمنی کودکان ضروری دانست و افزود: به هیچ‌وجه داروهای شیمیایی کودکان را با داروی گیاهی به دلیل تداخل دارویی، مصرف نکنید.

وی اضافه کرد: ۸.۹ دهم درصد جمعیت استان کردستان را کودکان زیر پنج تشکیل می‌دهند، در استان تعداد ۱۳۷ هزار و ۹۰۹ کودک در این رده سنی هستند.

کد خبر 507502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کردستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha