کمبودها برای آموزش مجازی و پاسخ‌دهی شبانه‌روزی در این روزهای کرونایی که به دغدغه‌ای دیگر برای آموزگاران تبدیل‌شده، بد نیست تا به بهانه هفته بزرگداشت مقام‌ معلم، به پاره‌ای از این مشکلات بپردازیم تا بیش از گذشته قدردان مدافعان سنگر تعلیم و تربیت باشیم.

معلمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امسال هفته بزرگداشت معلم به دلیل شیوع ویروس کرونا و خالی ماندن کلاس‌های درس و مدرسه، به‌گونه‌ای دیگر در حال برگزاری است، یا از طریق ارسال کلیپ‌های تبریک دانش‌آموز در فضای اینترنتی یا از طریق ارسال هدیه و شاخه گل‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی.

در سال‌های گذشته مشکلات آموزگاران چه در زمینه آموزش و چه در خصوص حق‌وحقوقی که باید داشته باشند از سوی تریبون‌های مختلف بیان‌شده که اکنون این دغدغه‌ها با تغییر شکل تدریس ناشی از شیوع کرونا، شکل دیگری به خود پیداکرده و مضاعف شده است.

از آنجاکه مساله مهم آموزش و تعلیم و تربیت در هر شرایطی باید تداوم یابد با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس که از اسفند سال ۹۸ شدت گرفت آموزش مجازی، تعلیم از راه دور و از طریق رسانه‌های جمعی در اولویت قرار گرفت و ارائه دروس از طریق برنامه‌های تلویزیونی به‌عنوان نخستین راهکار اعلام شد.

این روزها خدمت برای آموزگاران در عرصه تعلیم و تربیت شبانه‌روزی شده، تعطیلی معنایی ندارد، یک آموزگار علاوه بر تدریس و گوش‌به‌زنگ بودن در تمام ساعات روز باید وظیفه فرزند پروری و خانه‌داری را به‌خوبی ایفا کند و گاه این فشار آن‌قدر زیاد می‌شود که جامعه فرهنگی استان کرمانشاه، در هفته گذشته یک مادر آموزگار را به هنگام تدریس و به دلیل ضعف جسمانی و سقوط از راه‌پله‌های خانه، از دست می‌دهد.

در چنین شرایطی، مشکلات تدریس برای بخش قابل‌توجهی از آموزگاران کرمانشاهی بیشتر شده آموزش‌های یک‌طرفه صداوسیما و ناهماهنگی بین اطلاعات سامانه سناد و شبکه شاد در احراز هویت موجب شده تا بخشی از معلمان کرمانشاهی نتوانند از کلاس‌ها در شبکه شاد استفاده کنند.

 آموزگاران مجازی ما، به دلیل کمبود زیرساخت‌های مناسب برای آموزش مجازی، تا پاسی از شب برای پاسخ به دانش‌آموز بیدار می‌مانند چراکه بهانه‌ها و امکانات دانش‌آموزان متعدد است از نبود گوشی هوشمند و اندروید تا عدم پوشش آنتن دهی اینترنت در روستاها و مناطق محروم.

خانواده‌هایی که به دلیل تعدد فرزند با کمبود گوشی همراه، تبلت و سیستم‌های دسترسی به فضای مجازی مواجه‌اند یا به دلیل وجود یک گوشی همراه در خانه که آن‌هم متعلق به پدر خانواده است باید تا پایان ساعات کاری و بازگشت پدر به منزل، در انتظار آموزش باقی بمانند.

دراین‌بین معلمان پیشکسوتی وجود دارند که به دلیل خو گرفتن به تدریس سنتی و نداشتن زمان کافی برای آزمون‌وخطای نحوه به کار بردن شبکه‌های اجتماعی برای تدریس چندان با تدریس مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی آشنا نیستند و گاه این بی‌اطلاعی دستاویزی برای سرگرمی و شیطنت‌های ناآگاهانه برخی از دانش‌آموزان می‌شود و حس ناخوشایندی را به آموزگار منتقل می‌کند.

از سوی دیگر نبود اینترنت رایگان برای فرهنگیان مشکلات مالی آنان را دوچندان کرده و بنا به گفته آموزگاران کرمانشاهی پس از گذشت چند ماه هنوز هم خبری از افزایش حقوق آنان نشده است.

این دل نوشته تنها بخش کوچکی از مشکلات رسالت بزرگ آموزش در این روزهای کرونایی است و باید در همه ایام سال قدردان زحمات فرشتگانی باشیم که علم را جرعه‌جرعه در دل‌ها جاری می‌کنند گمنامانی که نام آشنایی دارند و  بادانش خود، یک جامعه را از جهل و نادانی نجات می‌دهند.

استان کرمانشاه ۳۲۵ هزار دانش‌آموز و نزدیک به ۲۶ هزار آموزگار دارد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹ درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۳ اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ۸۰۲ بیمار جدید مبتلابه کوید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلابه کوید- ۱۹ در کشور به ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

کد خبر 507430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha