اجساد دو نفر از ساکنان شهرستان اشنویه در منطقه موسوم به «خواکورک» در مرز ترکیه پیدا شد.

عبدالکریم حسین زاده

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه شرق نوشت: سه نفر بودند که رفته بودند تا از کوهستان گیاه جمع کنند. هر سال همین وقت‌ها محلی‌ها به کوه می‌زنند تا از فروش گیاهان کوهی روزگار بگذرانند. آنها سه نفر بودند و نمی‌دانستند این بار وقتی در منطقه مرزی و در خاک عراق، دور آتش نشسته‌اند تا کمی گرم شوند، قرار است پهپادهایی از ترکیه سر برسد و بمبارانشان کند. 

یک روز بعد، ۱۲ نفر از اهالی اشنویه به کوهستان زدند و پیکرهای تکه‌تکه‌شده را برگرداندند؛ آن‌هم وقتی یکی از آن سه نفر با حال زار از کوهستان برگشته و خبر فاجعه را داده بود؛ او که درست در لحظه بمباران هنوز به حلقه آتش نرسیده بود.

البته این بار برای جلوگیری از فاجعه‌ای دیگر و بمباران ۱۲ نفر به‌جای دو نفر، همه چیز با عراق هماهنگ شده بود؛ هرچه باشد کرکوک خاک عراق است و مرز مشترک ایران با عراق. حالا چهار روزی از فاجعه می‌گذرد. هنوز مقامات رسمی ایران واکنشی نشان نداده‌اند و حتی خبر هم بازتاب کم‌رنگی در رسانه‌ها داشته است.

آنچه در ادامه می‌آید، گفت‌وگویی با نماینده نقده و اشنویه در مجلس است. عبدالکریم حسین‌زاده می‌گوید مردم اشنویه انتظار دارند وزارت خارجه کشته‌شدن دو شهروند بی‌گناه را محکوم کند و از کشور ترکیه غرامت بگیرد. 

  • چند روزی از کشته‌شدن دو شهروند ایرانی در مرز مشترک با عراق می‌گذرد؛ گفت‌وگویی دراین‌باره با مسئولان داشته‌اید؟

در مجلس دراین‌باره به وزیر خارجه تذکر خواهیم داد. استاندار و فرماندار هم موضوع را پیگیری کردند. با هماهنگی استاندار، پیکرها به کشور بازگردانده شد. نکته اینجاست که حرمت شهروند ایرانی و حریم و مرز ایران باید نگه داشته شود. کشور ترکیه اگر جزء دوستان ما هم محسوب شود، باز هم باید پاسخ‌گوی اقدامات خود باشد. در مناطق ما در این فصل برای جمع‌آوری گیاهان کوهی به کوهستان می‌روند، امکانات نظامی ترکیه هم قطعا توانایی تشخیص افراد نظامی از غیرنظامی را دارد؛ اما دو شهروند بی‌گناه ایران را کشتند. وزارت خارجه باید سفیر ترکیه را احضار کند و از ترکیه غرامت گرفته شود. توجه کنید که اینها سرپرست خانوار بودند، امروز چند بچه یتیم شدند، نمی‌توان از این واقعه به‌راحتی گذشت؛ چراکه نباید بخشی از جامعه احساس کنند وزارت خارجه نسبت به آنان حساسیتی ندارد.

  •  این قبیل وقایع مسبوق به سابقه هم بوده است؟

بله؛ اما مشابه این اتفاق و بمباران هوایی تاکنون رخ نداده بود. هر دو این افراد که متأهل بودند، دنبال رزق و روزی به کوهستان رفتند و همه هم کارگر هستند؛ اما در این فصل کسانی که به لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر هستند، به‌جای کارگری مشغول جمع‌آوری گیاهان کوهی می‌شوند و این گیاهان را در بازار می‌فروشند. در چنین شرایطی انتظار داریم کشورهایی که مدعی دوستی با ما هستند، شرایط کشور ما را درک کنند. وقتی شما هم‌مرز هستید، باید دموگرافی منطقه را بشناسید و روی جامعه مقابل شناخت داشته باشید.

  • واکنش مردم منطقه به این اتفاق چه بوده؟

مردم ناراحت هستند. توجه کنید که اینها در خاک ترکیه هم نبودند و این کشور حق نداشته در خاک عراق، شهروندان ایران را بمباران کند. مردم انتظار دارند به سفیر ترکیه تذکر جدی داده شود و از آنها غرامت بگیرند. اولین‌بار نیست که شاهد چنین وقایعی هستیم؛ بنابراین اگر با آن برخورد نکنیم، آخرین‌بار هم نخواهد بود. کرکوک مرز سه کشور ایران، عراق و ترکیه است. اگر قرار به امن‌کردن مرز است، باید از سوی هر سه کشور و با هماهنگی انجام شود. 

به‌جای اینکه یک کشور سرخود تصمیم بگیرد مرز مشترک را امن کند، تحت یک پروتکل مشترک این اتفاق رخ دهد. از سوی دیگر، هدف‌قراردادن دو فرد غیرنظامی با پهپاد هنر نیست. 

  • سؤال دیگر اینجاست که به دلیل سطح ارتفاع پرواز توان تشخیص و دید پهپاد بالاست؛ چطور افراد غیرنظامی را از نظامی تشخیص نداده‌اند؟ آیا اگر کشور ما دو شهروند ترکیه‌ را این‌طور کشته بود، آنها به این راحتی از ما می‌گذشتند؟ رئیس‌جمهور ترکیه به دلیل یک اعتراض به همه نمایندگان مجلس ایران حمله کرد و کسی هم در مقام دفاع برنیامد. 

او به رئیس‌جمهوری ما نسبت به واکنش‌های داخلی ما هشدار می‌دهد؛ حال اگر مرزبانان ما دو نفر از شهروندان بی‌گناه ترکیه را به اشتباه کشته بودند، آنها سکوت می‌کردند؟ بنابراین ما انتظار داریم دیپلماسی خارجی ما ورودی جدی به این موضوع داشته باشد؛ چراکه قرار نیست این اتفاقات بار دیگری رخ بدهد. از سوی دیگر، ما از مطبوعات و رسانه‌ها هم گلایه داریم. گاهی به اتفاقات کوچک بهای زیادی داده می‌شود؛ اما چنین اتفاقی هیچ بازتابی در سطح رسانه‌ها نداشته است. دو نفر از شهروندان ما در عین بی‌گناهی کشته شدند و هیچ‌کس به این موضوع نپرداخته است تا چاره‌ای برای جلوگیری از تکرار این دست اتفاقات اندیشیده شود. به اشتباه یا درست، مرز ما مورد تعرض قرار گرفته است. دستگاه دیپلماسی باید کشور مقابل را پاسخ‌گو کند تا مشخص شود که ما نه‌تنها نسبت به این اتفاقات بی‌تفاوت نیستیم، بلکه در مقابل آن می‌ایستیم.

کد خبر 507404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    13 2
    در صورت اثبات حقیقت تعلل ایران اصلا جایز نیست و باید فورا سفیر ترکیه فراخوانده و مراتب اعتراض و پیگیری را اعلام کند
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      5 2
      من با شما موافقم
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    3 3
    اینهمه ارزشی ها از اقتدار صحبت میکردن جواب بدن
  • علی یارمحمدی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    5 2
    کدوم کشور دوست؟!! ترکیه در بعدازپیروزی انقلاب اسلامی تابه امروز بیشترین سود رو در رابطه با تعاملات با کشور ما برده ومیشه گفت اقتصاد ترکیه مدیون ایران بعداز انقلاب میباشد ولی سیاستمداران این کشور هیچ وقت سیاست مناسبی درقبال کشور ما نداشته به نظر بنده الان موقعیت خوبی برای جبران کم کاری های گذشته است
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    7 2
    بیچاره خانواده هاشون
  • مهدی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    7 7
    درصورت صحت این اتفاق دولت ترکیه می بایست مورد خطاب قرار گرفته و دلیل این عمل خواسته و غرامت جان باختگان را ایران مطالبه نماید .
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    8 4
    ارزشی ها کجان
  • حسن IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    4 3
    همه چی آرومه من چقدر خوشبختم
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    2 0
    وقتی تحریمیم و با همه در حال جنگ و با این بحران اقتصادی فکر نمی کنید دست دولت هایمان بسته می شود؟ آقایا ن نماینده تو این 30 سال بعد از جنگ که باید توسعه زیر ساخت می دادیم کجا بودند که حالا باید مردم از زور گرسنگی جانشان را کف دست بگیرند یا به صورت غیر مجاز به کشور همسایه بروند و یا از فقر با وجود کرونا به سر شغل خود آن هم برای 100 دلار در ماه! واقعا برای خودم و کل مملکت میگریم.