مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

ماشین‌ شما در این زمانه پاندمی یروس کرونا به یک حباب محافظتی برای شما هنگام بیرون رفتن بدل شده است.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین اما باید به پاک کردن درون ماشین‌تان هم توجه کنید و این بار باید به فکر پاک کردن آن از ویروس‌های کرونا هم باشید.

پاک کردن ماشین را باید از سطوحی که بیش از همه لمس می‌شوند، شروع کنید، از جمله دستگیره‌های بیرونی و درونی درها، فرمان ماشین، دنده، دسته چراغ‌ راهنما و دسته برف‌پاک‌کن و دکمه‌های رادیو و ضبط، روکش‌های صندلی‌ها، اهرم‌های مربوط به تنظیم صندلی راننده و مسافر، کمربند ایمنی، آینه‌ها، دسته‌های صندلی راننده و مسافر، دستگیره‌های ایمنی.

برای پاک کردن بخش‌های گوناگون ماشین می‌توانید از محلول آب و صابون و محلول‌های الکلی مثلا محلول‌های حاوی دست کم ۷۰ درصد ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

همان قاعده ۲۰ ثانیه برای شستن دست با آب و صابون برای پاک کردن سطوح داخلی ماشین هم با آب و صابون صادق است. هر فراورده ضدعفونی‌کننده دیگر هم باید مدتی روی سطح بماند تا اثر خودش را بر ویروس‌ها بگذارد، بنابراین پیش از زدودن آن مدتی صبر کنید.

اغلب روکش‌های چرم طبیعی یا مصنوعی صندلی‌ها دارای پوشش محافظ از جنس اورتان هستند، بنابراین فراورده‌های الکل‌پایه اگر زیاد روی آنها به کار برده شوند، به آنها آسیب می‌زنند. بنابراین آب و صابون ایمن‌ترین محلول برای پاک کردن صندلی‌های پارچه‌ای یا چرمی هستند. روکش صندلی را به آرامی با آب و صابون بسایید، اما این کار را با شدت زیاد انجام ندهید. مقدار کمی آب به کار ببرید تا کوسن زیر روکش صندلی خیس نشود. برای صندلی‌های چرمی استفاده از یک کاندیشنر خوب پس از پاک کردن با آب و صابون برای جلوگیری از ترک‌خوردگی توصیه می‌شود.

هنگام تمیز کردن داخل ماشین از دستکش‌های یکبار مصرف استفاده کنید تا از آلوده شدن دست‌هایتان جلوگیری کنید. هنگام پاک کردن سطوح حساسی مانند صفحه‌های لمسی و الکترونیکی مراقب باشید تا به آنها آسیب نزنید.

برای فرمان ماشین اندکی وقت بیشتر بگذارید، چرا که بررسی‌ها نشان داده‌اند که تعداد میکروب‌ها روی فرمان ممکن است چهار برابر نشمینگاه توالت فرنگی باشد.

از فراورده‌های پاک‌کننده حاوی سفیدکننده، پراکسید هیدروژن یا حاوی آمونیاک برای داخل ماشین استفاده نکنید. این فراورده‌ها گرچه ویروس‌ها را می‌کشند، اما می‌توانند به روکش‌ صندلی‌ها، اجزای پلاستیکی و سایر سطوح داخل ماشین آسیب بزنند.

همچنین نگهداشتن ژل، محلول یا اسپری‌های ضد عفونی‌کننده برای پاک کردن دست‌ها پیش از  دست زدن به فرمان ماشین و سایر سطوح ایده خوبی است.

درباره سایر وسائل نقلیه به جز ماشین هم باید سطوحی را که اغلب لمس می‌شوند، پاک کنید. مثلا اگر موتورسیکت می‌رانید باید کلاهخود، دستکش‌ها و حفاظ چشم را با دستمال‌های الکلی یا اسپری‌های ضدعفونی‌کننده پاک کنید.

نکته بعدی که باید به آن توجه کنید حفظ فاصله فیزیکی میان افراد داخل ماشین است. فضای یک ماشین خانوادگی معمولی حدود ۳ متر مکعب است (یک دهم یک اندازه یک اتاق خواب معمولی). اگر چهار یا پنج نفر درون این فضای کوچک قرار گیرند، حفظ فاصله فیزیکی ناممکن است.

یک مشکل دیگر این است که ماشین‌های امروزی برای اینکه کمترین سروصدا بیرون به درونشان راه بیاید، کاملا درزبندی می‌شوند. نتیجه این است که میزان تهویه - یعنی میزان هوای تازه‌ای که به درون ماشین راه می‌یابد خیلی کم است.

اگر پنجره‌های ماشین بالا باشد، ذرات هواپخش حاوی ویروس کرونا که با سرفه افراد وارد فضا می‌شود، درون آن تجمع می‌یابد.

با هر بار سرفه غلظت این ذرات افزایش می‌یابد و چون هوای چندانی وارد فضای داخلی ماشین نمی‌شود، رقیق شدن آنها رخ نمی‌دهد. برای جلوگیری از این وضعیت کافی است شیشه حتی یک پنجره را اندکی در حد هفت هشت سانتی‌متر پایین بکشید.

کد خبر 507384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha