شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

محله جعفرآباد با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر و ۶ هزار و ۶۰۰ خانوار، بزرگ‌ترین منطقه حاشیه‌نشین شهر کرمانشاه است که از حداقل امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی بی‌بهره‌ است.

محله جعفرآباد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بیشتر خانوارهای ساکن در جعفرآباد استان کرمانشاه در خانه‌های زیر ۱۰۰ متر زندگی می‌کنند. به‌طور میانگین هر خانواده‌ای چهار یا پنج فرزند دارد و بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها بیکاری و نداشتن شغل مناسب است.

عده‌ای از آن‌ها به مرغ‌فروشی، ضایعاتی، مسافرکشی و دست‌فروشی مشغول هستند و طبق آماری که اداره کل بهزیستی داده است متوسط درآمد هر خانواده حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

حسرت‌های کودکی

در کوچه‌پس‌کوچه‌های جعفرآباد که قدم میزنی آثار فقر اقتصادی را در چهره مردان و زنانش می‌بینی و کودکانی که هیچ‌گونه تفریح و سرگرمی ندارند و فقط دلخوشی آن‌ها بازی با عروسک‌های شکسته و رنگ و رو رفته یا فوتبال در زمینی خاکی با توپی پلاستیکی و کم‌باد است اما وقتی با آن‌ها هم‌کلام می‌شوی و در عمق نگاه آن‌ها، داشتن لباس‌های نو برای نوروز و مدرسه، حضور در شهربازی، در دسترس بودن پارکی برای تفریح، داشتن تبلت برای بازی‌های جدید و بسیاری از حسرت‌های دیگر را مشاهده می‌کنی.

دوران کودکی آن‌ها بسیار کوتاه است و فرصت چندانی برای بچگی کردن و بازیگوشی ندارند. بعد از چند سال که وضعیت معیشتی خانواده خود را می‌بینند مجبورند تفریح، بازی و مهم‌تر اینکه تحصیل را رها کرده و به دنبال حداقل درآمدی برای خانواده باشند و این در حالی است که آمار اداره بهزیستی هم می‌گوید که ۷۰ درصد کودکان کار کرمانشاه هم متعلق به همین محله جعفرآباد است.

علت ۹۰ درصد طلاق در جعفرآباد همسران معتاد است

بیکاری در این منطقه نه‌ فقط مشکلات معیشتی فراوانی را برای مردم به وجود آورده است که آمار اعتیاد و طلاق  را هم در جعفرآباد افزایش داده است و آن‌گونه که اداره بهزیستی گفته، ۹۰ درصد طلاق در این منطقه به دلیل داشتن همسران معتاد است.

بررسی‌های محققان نشان داده است که بیشتر افراد معتاد از زندگی زناشویی شادی برخوردار نیستند و از طرف دیگر پایین بودن تعداد معتادان در بین افرادی که زندگی زناشویی خوشایندی دارند نشان‌دهنده این موضوع است که اعتیاد مردان و رضایت زناشویی باهم ارتباط زیادی دارند.

زباله‌ها سلامت مردم را تهدید می‌کند

به انتهای خیابان ملت که می‌رسی مغازه‌هایی را می‌بینی که کشتار مرغ زنده را انجام می‌دهند و آن‌گونه که یکی از جوانان آن منطقه می‌گوید بوی بد ناشی از این کشتارهای غیراصولی تا چند کوچه آن‌طرف‌تر هم به مشام می‌رسد و  سلامت بخش زیادی از مردم را به خطر انداخته است.

سعید گفت که از مسجد جعفرآباد تا انتهای این خیابان شاید ۲ سطل زباله باشد که جوابگوی زباله تولیدشده در این منطقه نیست و مابقی آن در کوچه‌ها و خیابان‌ها رها می‌شود.

کشتار غیراصولی دام و طیور و انباشت بیش‌ازحد زباله در این منطقه، بهداشت محله جعفرآباد را به معضل بزرگی تبدیل کرده است، به‌طوری‌که شهردار منطقه معتقد است که زباله تولیدشده در این شهرک معادل دوسوم کل زباله‌های تولیدی در کرمانشاه است و شاید روزانه ۱۵ بار خودرو شهرداری برای جمع‌آوری زباله به این منطقه فرستاده می‌شود.

خرابی آسفالت محلات جعفرآباد

خلیل یکی دیگر از ساکنان جعفرآباد افزود: دست‌اندازهای غیراصولی و آسفالتی که به دلیل زیرسازی نامناسب نشست کرده، جلوبندی و کمک خودروها را خراب می‌کند. واقعا جعفرآباد با محله‌های دیگر چه فرقی دارد که باید کوچه‌ها و خیابان‌های آن چنین وضعی داشته باشد؟

او گفت: روکش آسفالت نامطلوب و استفاده از آسفالت غیراستاندارد باعث شده جعفرآباد حتی یک خیابان سالم هم نداشته باشد. واقعا جعفرآباد تشنه یک آسفالت گسترده است. کاش مسئولان نگاهی هم به این محله بیندازند. البته آسفالت فقط یکی از مشکلات این محله است.

بهداشت نامناسب محیط، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، بی‌سوادی و کم‌سوادی، اعتیاد، طلاق، کودکان کار و بیکاری سرپرستان خانوار باهم در این محله جمع شده است که می‌تواند آثار زیانباری برای آن‌ها و جامعه در پی داشته باشد و حل این معضلات باید در رأس برنامه مدیران استانی قرار بگیرد.

۶۳ درصد مردم جعفرآباد در مشاغل غیررسمی فعالیت می‌کنند

عضو هیات علمی و مدیر گروه جامعه‌شناسی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه مهم‌ترین مشکلات محله جعفرآباد را در چهار حوزه اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و فرهنگی دسته‌بندی کرد و گفت: در حوزه اقتصادی ۶۳ درصد از مردم در بخش مشاغل غیررسمی مانند ضایعاتی‌ها، کارگر ساده، کارگر ساختمانی، مسافرکشی و دامداری فعالیت می‌کنند. جمعیت غیرفعال در این منطقه زیاد است که مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی را ایجاد می‌کند که مهم‌ترین دلیل آن این است که جمعیت زنان در اقتصاد محله نقشی ندارند.

بیتا حامد، خریدوفروش مواد مخدر و مشروبات الکلی، اعتیاد صنعتی، معتادان متجاهر، بی‌اعتمادی بین ساکنان به همراه نزاع و درگیری، سرقت، تخریب اموال عمومی، تکدی‌گری و خشونت خانوادگی را به‌عنوان مشکلات اجتماعی این محله معرفی کرد.

وعده کاندیدها موجب خشم آن‌ها شده است

وی افزود: استفاده ابزاری مسئولان و به‌ویژه نمایندگان مجلس و شورای شهر که در زمان انتخابات در این محله حضور می‌یابند و با دادن شعار و وعده‌هایی که عملیاتی نمی‌شوند، موجب بی‌اعتمادی آنان به ساختار دولت شده و همچنین سبب بروز خشمی پنهان در آن‌ها شده است.

این استاد جامعه‌شناسی وجود سگ‌های ولگرد، بوی نامطبوع مرغ، مشکل بهداشت و زیبایی محله را جز مشکلات کالبدی دانست و افزود: وجود ضایعاتی‌ها در این محله محیط را غیربهداشتی کرده و قیمت مسکن را در این محله پایین نگه‌داشته است. برخی از آن‌ها در پوشش ضایعاتی اقدام به خریدوفروش مواد مخدر می‌کنند که علاوه بر اینکه موجب ناامنی و برچسب منفی به محله می‌شود فقرا، معتادان، و خلاف‌کاران بیشتری را به محله جذب می‌کند.

میانگین دارایی‌های فرهنگی مردم جعفرآباد در پایین‌ترین حد ممکن است

وی در خصوص مشکلات فرهنگی محله جعفرآباد گفت: فعالیت‌ها و مهارت‌های فرهنگی شامل فعالیت آموزشی خارج از مدرسه، فعالیت هنری، تحصیلات، مهارت‌های کامپیوتری، مهارت هنری، میزان مطالعه روزانه و نوع مطالعه در این محله وضعیت مطلوبی ندارد و این در حالی است که میانگین دارایی‌های فرهنگی در این محله شامل ابزار موسیقی، کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت، کتابخانه شخصی، کتاب غیردرسی، سینمای خانگی، رادیو، تلویزیون و ماهواره نسبت به محلات دیگر در پایین‌ترین رده قرار می‌گیرد.

حامد، بر آسیب‌شناسی و توجه ویژه به این مشکلات برای حل کامل آن‌ها تأکید کرد و گفت: سازوکارهای برنامه‌ریزان مبتنی بر مشارکت اجتماعی می‌تواند راه‌حل مناسبی برای حل آسیب‌های محله جعفرآباد باشد اما نه با تصوری که اکنون وجود داشته و مشارکت را به طرح‌های بخش دولتی و بازار وصل می‌کند.

موازی کاری ادارات بزرگ‌ترین مشکل در این حوزه است

مدیر بهزیستی شهرستان کرمانشاه هم با اشاره به وجود آسیب‌های متعدد در محله جعفرآباد گفت: همه دستگاه‌های عضو کارگروه فرهنگی اجتماعی مانند شهرداری، راه و شهرسازی، کمیته امداد و غیره در توسعه محله جعفرآباد نقش محوری و اساسی دارند.

صفدر مظفری‌راد، یکی از وظایف این کارگروه را استخراج مشکلات و معضلات محله و مطرح کردن آن در کارگروه عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مشکلی که در ارائه خدمات به مناطق حاشیه‌ای وجود دارد موازی‌کاری و انفرادی عمل کردن برخی دستگاه‌هاست که با برطرف کردن این نقیصه می‌توان با انسجام بیشتر، خدمات بهتری را به مردم ارائه داد.

وی با اشاره به نقش پایگاه خدمات اجتماعی مستقر در جعفرآباد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: این پایگاه علاوه بر شناسایی مشکلات و معضلات محله، کار تسهیل‌گری و تیم‌سازی را انجام می‌دهد و مشکلات احصا شده را به دستگاه‌های متولی ارجاع و گزارش کرده تا در صورت امکان نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

مظفری‌راد اولویت خدمات ارائه‌شده در این پایگاه را پوشش افراد بی‌خانمان، در معرض آسیب و پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های مثبتی در این پایگاه انجام می‌شود به‌عنوان‌مثال روزانه ۵۰ معتاد از خدماتی مانند بسته‌های بهداشتی، دریافت غذای گرم، حمام، لباس و غیره بهره‌مند می‌شوند.

حل مشکل مناطق حاشیه‌نشین نیازمند ردیف بودجه ملی است

فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی از مشکلات اساسی کرمانشاه است، گفت: بودجه‌های فعلی برای زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی این منطقه جوابگو نیست و برای برون‌رفت از این مشکلات برای کرمانشاه مانند مشهد باید ردیف بوجه ملی تخصیص یابد و نمایندگان مجلس و مدیران استانی باید برای جذب این بودجه رایزنی کنند.

فضل‌الله رنجبر حمایت و دستگیری از کودکان کار را اخلاقی و انسانی توصیف کرد و گفت: این کودکان به دلیل فقر خانواده مجبورند کار کنند و ما باید با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد این کودکان را شناسایی کنیم تا بتوانیم برای آن‌ها شغلی با درآمد حداقل ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان فراهم کنیم.

فرماندار کرمانشاه بر باسواد کردن بخشی از مردم محله جعفرآباد تأکید کرد و گفت: افراد بی‌سواد و کم‌سواد را شناسایی می‌کنیم و با کمک شورای آموزش‌وپرورش راه‌حلی برای باسواد کردن آن‌ها تعیین می‌کنیم.

جعفرآباد در جنوب شرقی کرمانشاه و در منتهی الیه حاشیهٔ شهر واقع‌شده است و در تقسیم‌بندی مناطق شهرداری در منطقه سه واقع است. جعفرآباد از شمال به گورستان باغ فردوس از جنوب به پادگان ارتش و شهرک بعثت، از شرق به شهرک ملاحسینی و از غرب به خیابان رشیدی و میدان نواب محدود می‌شود.

به گفته اهالی محله منطقه جعفرآباد در سال ۱۳۴۷ زمین کشاورزی بوده که از سال ۱۳۵۱ به‌مرور مهاجران روستایی به علت نزدیکی به شهر و ارزانی زمین در آن اسکان یافتند.

شهرستان کرمانشاه نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جای‌داده است که طبق آمار اعلام‌شده بیش از ۳۰ درصد یعنی حدود ۳۳۰ هزار نفر در مناطق حاشیه‌ای کرمانشاه زندگی می‌کنند.

کد خبر 507186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha