مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

سدهایی که سال‌ها بود فقر آب گریبانگیرشان شده بود، سال ۹۹ با بارش رحمت الهی حجم بسیاری از بندهای خاکی استان سمنان پر شده ‌است.

بند خاکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهار امسال با باران آغاز شد آن هم بارانی که توانست بسیاری از سدهای استان سمنان را تا مرز لبریز شدن پیش ببرد. سدهایی که سال‌ها بود فقر آب گریبانگیرشان شده بود. اما اکنون با این وجود می‌توان امید داشت که بارش‌ها بتواند منابع زیر زمینی استان را بار دیگر تغذیه کند، تغذیه‌ای که قطعاً برکات فراوانی را به استان سمنان هدیه خواهد داد.

سد شهید شاهچراغی، سد کالپوش، سد مجن و سایر سدهای استان همگی مملو از آب شدند و حتی در مجن شاهد سرریز شدن آب به میزان ۱۸۰ لیتر بر ثانیه بودیم و این یعنی بهار با باران آمده است.

همانطور که بارش باران موهبت‌هایی چون تقویت سفره آب‌های زیرزمینی، حفظ و رویش پوشش گیاهی جلوگیری از سیل و خطرات آن، تغذیه قنات‌ها و چشمه‌ها و رونق تولید را در پی دارد، ناتوانی در کنترل روان آبها موجب فاجعه ای جبران ناپذیر جانی و مالی چون فرسایش خاک، خسارت های ناشی از جاری شدن سیل و تخریب مزارع کشاورزی و باغ‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است تاکنون ۱۲۰ بند خاکی در نقاط مختلف استان سمنان احداث شده است و با توجه به ظرفیت نگهداشت آب هر بند خاکی به طور میانگین سه بار آبگیری می‌شود، پشت بندها و مخزن‌ها که پر می‌شود می‌تواند حدود ۳۰ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب صورت گیرد، ۲۹ حوزه آبخیز در سطح استان انجام شده که از این سازهای اجرا  شده حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

با توجه به بحران جدی کمبود آب و فرسایش خاک در استان سمنان به نظر می رسد توجه به طرح های آبخیزداری می‌تواند اهمیت زیادی در کاهش این بحران‌ها داشته باشد.

بندهای خاکی سدی برای تخریب، راهی برای آبادانی

فرهاد عبدالشاه، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به صرفه و اقتصادی محسوب می‌شوند، طرح‌های آبخیزداری در مواقع بحران با کمترین هزینه می‌توانند تا حد زیادی از خسارت‌های جانی و مالی پیشگیری کنند.

او افزود: طرح‌های آبخیزداری در راستای ایجاد امنیت هرچه بیشتر برای مناطق مسکونی شهری و روستایی، صنعتی و کشاورزی مؤثر هستند.

عبدالشاه اجرای عملیات آبخیزداری را برای ساکنان روستا مهم و مؤثر عنوان کرد و افزود: این پروژه‌ها در پایداری اشتغال در بخش کشاورزی و تولید تأثیر به سزایی دارد.

وی گفت: پروژه‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در ۲۴ حوزه آبخیز استان سمنان از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برخوردار است.

عبدالشاه افزود: برنامه‌های آبخیزداری امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح استان سمنان شامل اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی، آموزش و ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی، اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی (اخذ سند تک برگی)، گشت و حفاظت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی و مستندسازی این پروژه‌ها با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در سطح تمامی شهرستان‌های تابعه در دست اجراست.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به پیشرفت بسیار مناسب این ۲۴ پروژه اظهار داشت: در حال حاضر بطور میانگین این پروژه‌ها ۶۰ درصد پیشرفت دارند.

عبدالشاه همچنین با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در سطح ۸ شهرستان استان اجرا می‌شود، تصریح کرد:کل مساحت اراضی تحت تاثیر این اقدامات در ۲۴ حوزه بالغ بر ۲۴۶۰۰ هزار هکتار است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با تکمیل این طرح‌ها که شامل احداث بند خاکی است، ۸۲۲ هزار متر مکعب به حجم مخازن آب استان سمنان اضافه می‌شود.

عبدالشاه گفت: در استان سمنان ۱۰۶ بند خاکی به حجم مخزن شش میلیون متر مکعب وجود دارد که در بارندگی‌های اخیر همه آنها آبگیری شدند.

علینقی حیدریان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان ضمن بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد ریال سهم اعتبار امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان سمنان مشخص شد، گفت: از این مبلغ تاکنون مبلغ ۱۶۴ میلیارد ریال به استان ابلاغ‌شده است.

او افزود: تمامی پروژه‌های منابع طبیعی اعم از بیابان، آبخیزداری، مرتع و جنگل با توجه به شرایط استان و بالأخص میامی دارای اهمیت ویژه‌ای است، با درک این موضوع برای جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات تلاش‌های بیشتری باید انجام شود.

حیدریان اظهارکرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک، وقوع سیلاب، کاهش منابع آب زیرزمینی و هدر رفت سرمایه‌های ملی مؤثر است،  اجرای هر پروژه آبخیزداری در استان منجر به افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و پیشگیری از فرسایش خاک و اراضی مستعد کشاورزی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان تصریح کرد: هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری در اولویت اول کنترل رسوب و جلوگیری از فرسایش خاک است، کاهش اثرات خشک‌سالی و تغییر اقلیم، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، استحصال آب‌های سطحی، کاهش خسارات سیل تأسیسات زیر بنایی و اراضی کشاورزی و باغات نیز در آبخیزداری مدنظر قرار می‌گیرند.

در گستره هستی نعمت‌های الهی به وفور دیده می‌شود بهره‌گیری از این نعمت ها می تواند موجب توسعه اقتصاد و آبادانی آن منطقه شود.

استان سمنان به عنوان یکی از مناطق کویر ی و گرم و خشک کشور با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، در سال‌های اخیر در پی بارش‌های پیاپی خسارت‌هایی به بخش کشاورزی وارد شد، به همین دلیل بهره گیری درست از روان آب‌های ناشی از بارش باران در فصول مختلف سال می‌تواند راهکاری برای برون رفت از این بحران باشد.

ایجاد بندهای خاکی و جذب سرمایه گذار و اختصاص بوجه کافی به این موضوع می‌تواند موجب تقویت سفره آب‌های زیر زمینی، مدیریت روان آبها گسترش بخش کشاورزی، گسترش فضای سبز و تبدیل استان سمنان به استانی سر سبز باشد.

کد خبر 507099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha