گروه سیاسی: چه کسی کاندیدا یا کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم خواهد بود؟

این سؤال بی‌شک اکنون و پس از برگزاری انتخابات مجلس هشتم و شروع زودهنگام مباحث مربوط به انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری آینده اهمیتی دوچندان می‌یابد. اصولگرایان در طول سه سال اخیر و در جریان 3 انتخابات با اهمیت یعنی ریاست‌جمهوری نهم، شوراهای سوم و حتی مجلس هشتم آنطور که علاقه‌مند بودند نتوانستند با یک کاندیدا یا فهرست واحد در میان تمامی گروه‌ها و احزاب جناح اصولگرا، به عرصه انتخابات وارد شوند.

در انتخابات اخیر یعنی مجلس هشتم اما اصولگرایان به فکر طراحی مکانیسمی افتادند تا با مشارکت همه جریانات فعال در جناح خود، فهرست واحدی را در تهران و تمامی حوزه‌های انتخابیه ارائه دهند.

اگرچه به دلیل آنچه از سوی چهره‌های منتقد اصولگرا،‌«سهم ‌خواهی» و «انحصارگرایی» یکی از گروه‌های «کم‌تجربه» خوانده شد، این«اتحاد» به طور کامل محقق نشد اما مذاکرات صورت گرفته در این جناح،‌به تشکیل جبهه‌ای به نام «جبهه متحد اصولگرایان» انجامید. این جبهه از سه ضلع جبهه پیروان امام و رهبری، جمعیت ایثارگران و حامیان احمدی‌نژاد که به نام «رایحه خوش خدمت» در عرصه سیاسی حضور دارند تشکیل شده بود.

 باتوجه به سهمیه‌های نسبتا پرتعداد تهران و شهرهای بزرگ در مجلس نوعی «تقسیم‌ عددی» میان این سه جریان شکل گرفت و در تهران- به عنوان اصلی‌ترین شهر مورد اختلاف- هر یک از این سه ضلع 10کاندیدا در فهرست 30نفره جبهه متحد را به خود اختصاص دادند.

اظهارات محمد‌نبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در خصوص پیروی از مدلی شبیه به مدل انتخابات مجلس هشتم برای گزینش کاندیدای جبهه متحد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اما ابهاماتی را با خود به همراه داشته است. پرواضح است که تفاوت میان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در تعداد کاندیداهاست.

 اگر در انتخابات ماه گذشته امکان دادن 10سهمیه به هر یک از جریانات حاضر در جبهه متحد وجود داشت، در انتخابات ریاست جمهوری این مدل«تخصیص سهمیه» چگونه امکان وقوع دارد؟ ائتلاف فراگیر اصولگرایان که در انتخابات مجلس نیز ارائه فهرستی تقریبا مجزا را در دستور کار قرار داد در انتخابات آینده چگونه به ایفای نقش خواهد پرداخت؟

لزوم تعریف ساز وکار

قائم مقام جمعیت ایثارگران اما در خصوص چگونگی تعیین کاندیدای واحد جبهه متحد، ابتدا به لزوم تعیین سازوکار لازم در این خصوص اعتقاد دارد. لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با همشهری‌عصر در عین حال هرگونه سهم‌خواهی در تعیین 30کاندیدای تهران این جبهه و حتی کاندیداهای حوزه‌های انتخابیه شهرستان را به شدت رد کرده و تنها «تفاهم» و «تاکید بر توانایی‌ها» را از ویژگی‌های کاندیداهای جبهه متحد می‌داند.

وی در این‌باره اینگونه توضیح می‌دهد:« در خصوص اینکه در تدوین فهرست تهران به هریک از سه ضلع جبهه به تعدادی برابر سهمیه معرفی کاندیدا داده شده با شما هم نظر نیستم. در انتخابات اخیر ابتدا بنابر تفاهم میان تمامی جریانات حاضر در جبهه متحد قرار گرفته و سپس معیارهایی مانند تخصص و تعهد در میان گروه‌ها ملاک قرار داده شده ما اساسا با هرگونه سهم خواهی مخالف بوده و دلیل موفقیتمان نیز پرهیز از سهم خواهی بود.»

نماینده تهران در مجلس به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نیز اشاره کرد و ادامه داد:«در انتخابات سال آینده هم بدون شک ابتدا لزوم وحدت در جبهه متحد به عنوان یک اصل اساسی مورد تاکید قرار گرفته و سپس سازوکار اینکه کاندیداها باید چه ویژگی‌هایی داشته و چگونه نامزد نهایی انتخاب شود  تعیین شود.» این فعال سیاسی تعیین مصداق‌ها را در شرایط فعلی از دستور کار جبهه متحد خارج دانست و با بیان اینکه هنوز بحثی در این‌باره صورت نگرفته است، یادآور شد:«در انتخابات اخیر، سه اصل صلاحیت، کارآمدی و مقبولیت مدنظر این جبهه قرار داشت.  در انتخابات ریاست جمهوری هم پس از برگزاری جلسات مورد نیاز به تعیین ساز و کار خواهیم پرداخت.»

وی در پایان گفت که هنوز بحثی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در جبهه متحد انجام نشده است.

در حال بررسی ساز و کار

با وجود مطرح شدن زودهنگام مباحث مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دهم اما به نظر می‌رسد ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا هنوز در جلسات داخلی خود به جمع‌بندی روشنی در این باره نرسیده‌اند. چنانکه دبیر اجرایی جبهه متحد می‌گوید هنوز سخنان محمد‌نبی حبیبی درخصوص ساز و کار و انتخابات ریاست جمهوری در این جبهه را مطالعه نکرده اما بحث بر سر چگونگی تدوین مصداق‌ها و تعریف ساز و کار را در دستور کار دارند. شهاب‌الدین صدر در عین حال یادآوری می‌کند که همچنان بر حفظ وحدت جریان اصولگرایی پافشاری می‌کنند اما جزئیات چگونگی حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم در ماه‌های آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت‌وگو درباره نحوه ادامه فعالیت جبهه متحد در انتخابات ریاست جمهوری و شیوه تعیین کاندیدا میان سه ضلع این تشکل یعنی جبهه پیروان خط امام و رهبری، ایثارگران و حامیان را نیز به آینده و پس از بررسی کامل این مسائل در جلسات داخلی موکول کرد.

سازوکار متفاوت است

قائم مقام حزب موتلفه اما در ابتدا به طرح موضوع انتخابات ریاست جمهوری در برهه فعلی نگاهی داشت؛ « طبعا پس از انتخابات مجلس، بحث بر سر ریاست جمهوری آغاز می‌شود چون در ابتدای سال آینده انتخابات ریاست جمهوری دهم برگزار خواهد شد. این اتفاق خوبی است چه اینکه از هم‌اکنون بحث‌ها و نظرات مختلف در این خصوص مطرح خواهد شد.

اسدالله بادامچیان درباره نحوه رفتار اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری نیز به همشهری عصر می‌گوید: «هنوز نحوه فعالیت و نام احتمالی تشکلی که قرار است همانند جبهه متحد، در آن انتخابات فعالیت کند مشخص نیست اما به طور طبیعی از سوی اصولگرایان پیشنهاداتی مطرح می‌شود که قابل بررسی است.»

این عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به سه ضلع حاضر در جبهه متحد و تفاوت «سهمیه‌ها» در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هم اینگونه پاسخ می‌دهد:«در ابتدای تشکیل جبهه متحد بحث سهمیه مساوی مطرح بود اما در فهرست نهایی این امر مورد نظر نبود.»

وی ادامه داد: «اما ریاست جمهوری تفاوت‌های زیادی با مجلس دارد چه اینکه تعداد کاندیداهای باقیمانده در عرصه انتخابات نیز به اندازه انگشتان دست است. گروه‌های اصولگرا هم به این محدودیت‌ها توجه لازم را داشته و بنابراین ملاک و معیارها با اهمیت‌‌تر از گرایش گروه‌های اصولگرا خواهد بود.»

کد خبر 50709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز