پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
۰ نفر

شمار مرگ‌های مربوط به آلودگی هوا در کشورهای اروپایی در قرنطینه به علت شیوع کرونا هزاران نفر کاهش یافته است.

Air pollution

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که شمار مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در کشورهای اروپایی در حال قرنطینه به علت شیوع کرونا در ماه آوریل نسبت به دوره مشابه در سال پیش ۱۱۰۰۰ مورد کمتر شده است که به کاهش شدید آلاینده‌های هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی مربوط می‌شود.

بر اساس نتایج این بررسی با توقف اقتصادهای اروپایی به علت اقدامات برای جلوگیری از  شیوع ویروس کرونا میزان انرژی تولید شده بوسیله زغالسنگ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و میزان مصرف نفت به یک سوم رسیده است.

مصرف نفت در سطح جهانی نیز تقریبا به همین مقدار افت کرده و میزان مصرف زغالسنگ به میزان‌های متفاوت بر حسب مناطق متفاوت کاهش یافته است.

نتیجه ناخواسته تعطیلی کارخانه‌ها و خالی شدن خیابان‌ها از ماشین‌ها هوای قابل‌تنفس‌تر در شهرها است.

بر اساس یافته‌های این بررسی، میزان دی‌اکسید نیتروژن (NO2) و ذرات ریز آلاینده به نام PM2.5 که هر دو ناشی از سوختن زغالسنگ، نفت و گاز هستند، به ترتیب ۳۷ و ۱۰ درصد کاهش یافته‌اند.

این پژوهشگران می‌گویند تاثیرات مشابه یا حتی بزرگتری در سایر نقاط جهان هم مشاهده می‌شود. برای مثال در چین میزان‌های NO2 و PM2.5 در دوران قرنطینه در این کشور به ترتیب ۲۵ و ۴۰ درصد کاهش یافت. و در ایالت هوبی که کانون شروع پاندمی کرونا بود، این کاهش حتی شدیدتر بود.

بر اساس بررسی که ماه گذشته نتایج آن منتشر شد، آلودگی هوا به طور میانگین در سراسر جهان طول عمر انسان‌ها را حدود سه سال کاهش می‌دهد و باعث ۸.۸ میلیون مرگ زودرس در سال  می‌شود.

کد خبر 506782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha