مینا شهنی: واکنش مجلس به طرح اقدام وزارت رفاه در یک وزارت دیگر پس از معرفی وزیر جدید توسط ریاست جمهوری باعث تعجب دولت شد.

از سوی دیگر علی سعیدلو، معاون اجرایی ریاست جمهوری در مراسم معارفه سرپرست وزارت رفاه از اصرار دولت بر حفظ وزارت رفاه خبر داد.

وی گفت: دولت با معرفی وزیر پیشنهادی رفاه به مجلس در واقع اصرار خود را برای باقی ماندن این وزارتخانه‌ به صورت مستقل اعلام کرده است.

 به نظر می‌رسد معرفی بلادرنگ وزیر جدید به‌جای وزیر پیشین مهم‌ترین دلیل برای حفظ وزارتخانه نوپای رفاه و تأمین اجتماعی است چرا که خبر برکناری [استعفای] کاظمی همزمان با معرفی مصری به عنوان وزیر جدید انجام شد تا این شبهه به‌وجود نیاید که دولت قصد حذف این وزارتخانه‌ را دارد.اما نمایندگان مجلس به یک‌باره تصمیم به حذف وزارتخانه گرفتند تا از این راه دردسر کمتری را متحمل شوند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با شجاعانه خواندن اقدام ریاست جمهوری، معرفی وزیر جدید را نشانه حمایت وی از وزارت رفاه و تأمین اجتماعی خوانده و گفته است: «دولت در این زمینه با اقتدار عمل کرد و از این موضوع نترسید که تغییر وزیر انتخابی خودش نشانه ضعف دولت تلقی شود بلکه پس از این‌که متوجه ضعف در  جایی از دولت شد برای جلوگیری از لطمات بیشتر تصمیم به تغییر فرد گرفت.»

در مجلس شورای اسلامی نیز واکنش‌های گوناگونی در خود داشت در حالی که یک فوریت طرح ادغام وزارت رفاه رأی آورد. عضو کمیسیون وزارت بهداشت مجلس شورای اسلامی معتقد است این طرح ناپخته است.

حسینعلی شهریاری با اشاره به این‌که طرح تشکیل وزارت رفاه برای ایجاد یک چتر رفاهی در مجلس تصویب شده است گفت: «اگر وزارت بهداشت می‌توانست قبلاً اقدامات لازم را انجام می‌داد.»

شهریاری با تأکید بر این‌که در دوره جدید بیشتر وقت وزیر[کاظمی] صرف رفع اختلافات با دولت و زیرمجموعه خود شد گفت: «به همین دلیل وزارت رفاه تاکنون نتوانسته است به اهداف تعیین شده خود برسد ولی این به معنای آن نیست که باید صورت مسأله را پاک کنیم.»

وی با اشاره به این‌که مشکلات مدیریتی سبب شد تا وزارت رفاه نتواند به وظایف خود عمل کند گفت: «به عنوان مثال در یک سال گذشته شورای عالی رفاه که باید به ریاست رئیس جمهوری و با حضور 10 نفر از وزرای کلیدی دولت تشکیل شود حتی یک بار هم تشکیل نشده است.»

خوش‌چهره نماینده مردم تهران که یکی از اعضای اصلی در مطرح کردن ادغام وزارت رفاه در وزارت بهداشت است گفت: «وزارت رفاه تأمین اجتماعی در عمل در امر مبارزه با فقر، تأمین اجتماعی و بیمه همگانی ناموفق بود.»

وی که تا چندی قبل مهم‌ترین هدف از تشکیل وزارت رفاه را سر و سامان دادن به بحث درمان عنوان کرده بود درباره سرنوشت سازمان‌ تأمین اجتماعی گفت: «خیلی‌ها به دنبال سازمان تأمین اجتماعی به دلیل بنیه مالی خوبی که دارد هستند و یک نگاه طمع‌گونه به این سازمان وجود دارد.»

در انتهای فراز و نشیب‌های وزارت رفاه علی یوسف‌پور سرپرست کنونی وزارت رفاه در مراسم معارفه‌اش گفت که قصد گرفتن پست دائمی در این وزارتخانه را ندارد.

وی گفت: «در کنار سرپرستی وزارت رفاه به مسئولیتم در وزارت نیرو ادامه می‌دهم و پس از اتمام فعالیتم در وزارت رفاه به وزارت نیرو بازمی‌گردم.» گفتنی است وی مدیر مسئولی روزنامه سیاست روز را نیز برعهده دارد.

کد خبر 5066

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز