پس از چهار هفته بسته بودن کتابفروشی‌ها در آلمان به خاطر شیوع ویروس کرونا، آنها دوباره فعالیت خود را با محدودیت‌هایی آغاز کرده‌اند.

کتابفروشی در آلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، در حالی که تقریباً نیمی از کتاب‌ها در آلمان از طریق کتاب‌فروشی‌ها فروخته می‌شوند، از بیستم آوریل (یکم اردیبهشت) کتاب‌فروشی‌های آلمان دوباره باز شده و شروع به کار کرده‌اند، اما انتظار نمی‌رود همه چیز به سرعت به حالت عادی برگردد.

همه کتابخانه‌های آلمان به غیر از ایالت‌های فدرال برلین و ساکسونی-آنهالت به مدت یک ماه کامل مجبور به پایین آوردن کرکره‌هایشان شده بودند. انجمن ناشران و کتاب‌فروشان آلمان تخمین می‌زند که همین چهار هفته بسته بودن به معنی وارد شدن بیش از نیم میلیارد یورو خسارت به صنعت کتاب کشور شده است.

مدیر خانه نشر مستقل «رپرودوکت» فکر می‌کند حتی با وجود دوباره باز شدن کتاب‌فروشی‌ها، فروش به سرعت بهبود پیدا نخواهد کرد. او می‌گوید: «از آنجا که مردم نگران سلامت‌شان هستند و پول کمتری خرج می‌کنند هنوز ترافیک عمومی زیادی نخواهیم داشت».

خانه نشر او که آثار کمیک و رمان‌های گرافیکی را به فروش می‌رساند، تا اینجا شاهد کاهش ۴۰ درصدی فروش بوده اما امیدوار است بتواند با کمک پول‌های دولتی و کاهش ساعات کاری برای کارمندان خود، به کار ادامه بدهد. رپرودوکت ۳۰ سال است که فعالیت می‌کند.

ناشران کوچک‌تر بیش از بقیه تحت تاثیر کروناویروس قرار گرفته‌اند. کنسل شدن نمایشگاه کتاب لایپزیگ و مجموعه‌ای از فستیوال‌های ادبی و تورهای کتاب‌خوانی باعث شده که کتاب‌های آن‌ها عملاً در یک ماه گذشته نامرئی شوند. حتی پیش از پاندمی کووید -۱۹ هم این ناشران کوچک در معرض توجه زیادی نبودند و حضور فیزیکی در مغازه‌ها برای آن‌ها حیاتی بود.

اما حتی در عصر اینترنت، کتاب‌فروشی‌ها برای صنعت نشر آلمان ضروری هستند چون تقریباً نیمی از تمام کتاب‌ها هنوز به صورت فیزیکی خریداری می‌شوند. چرخه توزیع کتاب‌ها هم به مشکل خورده و بسیاری از ناشران حالا نمی‌توانند آثار خود را پخش کنند و مشتریان مجبور هستند مدت زیادی برای دریافت سفارش خود صبر کنند.

با وجود اینکه کتاب‌فروشی‌ها در سراسر آلمان اجازه دارند تحت شرایط خاصی باز باشند، بحران به هیچ وجه تمام نشده است. حضور مشتریان در مغازه‌ها محدود خواهد بود، آمازون ارجحیت تحویل بسته‌ها را به مواد غذایی و اقلام دیگر داده و در نتیجه کتاب‌ها بسیار دیر تحویل داده می‌شوند و رخدادهای بزرگ که بسیار برای دنیای ادبی مهم هستند، تا روز سی‌ویکم آگوست در آلمان ممنوع اعلام شده‌اند.

از نظر الکساندر اسکیپیس مدیر اجرایی انجمن ناشران و کتاب‌فروشان آلمان، این مسئله واضح است که دولت باید حمایت خود را از این صنعت گسترش دهد. اما بارقه‌ای از امید نیز برای این صنعت در افق دیده می‌شود: هنوز قرار است نمایشگاه کتاب فرانکفورت طبق برنامه در اکتبر برگزار شود.

کاترین گرون سخنگوی نمایشگاه گفت: «هنوز در این مرحله نمی‌توانیم حدس بزنیم ظاهراً هفتاد و دومین نمایشگاه چطور خواهد بود. اما به هر حال مشخص است که نمایشگاهی بسیار خاص خواهد بود».

کد خبر 506574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha