مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره زمان‌های متفاوتی که درباره عبور سیارک ۱۹۹۸ OR۲ از کنار زمین اعلام شده است،‌ توضیح داد.

خطر برخورد احتمالی سیارک "ترور" با زمین

به گزارش همشهری آنلاین به گزارش ایسنا مهندس مسعود عتیقی در این باره گفت: این شائبه به دلیل زمان پخش زنده عبور این سیارک رخ داد؛ چرا که قرار بود پخش زنده این پدیده در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شب گذشته ۹ اردیبهشت ماه باشد که به دلیل ابرناکی آسمان به زمان دیگری موکول شده است.

در خصوص زمان‌های متفاوت اعلام شده برای عبور سیارک ۱۹۹۸ OR۲ از کنار زمین، ‌افزود: همواره ضروری است که در فضای مجازی اخبار با دقت بیشتری دنبال شود و یکی از اشکالاتی که با آن مواجه هستیم، انتشار اخبار نه چندان صحیح از منابع غیر موثق و یا گاهی بی توجهی مخاطبان در انتشار اخبار صحیح است که این امر عاملی برای تشویش اذهان عمومی خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور مثال با نزدیک شدن سیارک ۱۹۹۸ OR۲ به زمین تلاش کردیم که از طریق خبرگزاری‌ها و وبگاه‌های معتبر نجومی از جمله انجمن نجوم آماتوری ایران اخبار صحیح را در این زمینه به اطلاع عموم برسانیم.

عتیقی با تاکید بر اینکه در این پدیده یک سیارک و نه "شهاب‌سنگ" در ساعت ۱۴ و ۲۶ دقیقه امروز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه از نزدیکی زمین عبور کرده است، خاطر نشان کرد: برای استفاده عموم که تلسکوپ و یا ابزارهای نجومی در اختیار ندارند، از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران با استفاده از لینک وب‌سایت "تلسکوپ مجازی" اقدام به اعلام پخش زنده تصاویر زنده این سیارک کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: از آنجایی که آسمان شهر رم در شبانگاه سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ابری بود، پخش زنده در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شب گذشته انجام نشد و به ساعت ۲۳ شبانگاه چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت موکول شد.

وی اظهار کرد: بدیهی است قوی‌ترین تلسکوپ‌های اپتیکی در جهان نمی‌توانند در نور روز و یا هوای ابری از اجرام آسمانی تصویر تهیه کنند و به همین دلیل ساعت‌های پخش زنده عبور این سیارک در موقعیت شب قرار دارد و امکان پخش تصاویر در ساعت ۱۴ و ۲۶ دقیقه که کمترین فاصله با زمین را داشت، وجود ندارد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تاکید کرد: این سیارک از فاصله تقریبی ۶.۳ میلیون کیلومتری زمین یعنی حدود ۱۶ برابر فاصله ماه از زمین عبور می‌کند و بر اساس بررسی‌های انجام شده هیچ گونه احتمال برخوردی با زمین وجود ندارد.

  • درباره سیارک ۱۹۹۸ OR۲ 

سیارک ۱۹۹۸ OR۲ سیارکی است که در اردیبهشت سال جاری از کنار زمین عبور کرد. این جرم هر چند که یک جرم آسمانی است، ولی یک سیارک بزرگ است که امروز چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ عبور بی‌خطری از نزدیکی مدار زمین داشت.

این سیارک با چشم قابل مشاهده نیست، چون قدر و درخشش این سیارک حدود ۱۱ است و برای مشاهده باید از تلسکوپ‌های با قطر ۶ تا ۸ اینچ استفاده شود. این سیارک از داخل تلسکوپ به صورت جرم ستاره مانند بسیار ریز قابل مشاهده است.

این سیارک دارای مداری است که هر ۳ سال و ۸ ماه یک بار به دور خورشید می‌چرخد و فاصله آن از خورشید در دورترین نقطه ۵ برابر فاصله زمین از خورشید یعنی چیزی حدود فاصله سیاره برجیس از خورشید است. ۵۹ سال دیگر در روز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۵۸ خورشیدی نیز از فاصله ۱.۷۹ میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند.

شب گذشته، قرار بود پخش زنده این عبور از ساعت ۲۳:۳۰ به وقت ایران آغاز شود که به علت ابری بودن آسمان شهر رم ایتالیا، پخش زنده از دیشب آغاز نشده و بنابر اعلام جدید، از حدود ساعت ۲۳ امشب به وقت کشورمان، تصاویر پخش زنده از این سیارک قابل مشاهده خواهد بود.

کد خبر 506532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha