مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا گفت هرگونه درگیری با ایران در خلیج فارس برای ترامپ پر هزینه خواهد بود و وی نمی‌تواند مسائل داخلی و سقوط قیمت نفت را با ماجراجویی نظامی در خارج، پشت سر بگذارد.

جیمز جورج جترس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جیمز جورج جترس درباره حضور نظامی و تنش‌زای ناوگان آمریکا در خلیج فارس افزود: با توجه به تنش‌های خطرناک، وجود یک خط ارتباط مستقیم میان تهران و ترامپ می‌توانست موثر باشد، اما این کار به دلیل ترکیب جنگ طلبان کاخ سفید عملی نخواهد شد.

وی درباره ارتباط اقدامات تنش‌آفرین ناوگان آمریکا در خلیج فارس علیه نیروی دریایی ایران با سقوط قیمت جهانی نفت اظهار کرد: اقتصاد جهانی نفت دچار مرگ مغزی شده است. مشتری برای نفت پیدا نمی‌شود. بر این مبنا ایجاد درگیری با ایران برای تاثیرگذاری بر قیمت نفت، مفهوم ندارد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی ادامه داد: به نظر من سناریوی محتمل این است که برخی عناصر در دولت ترامپ احساس می‌کنند که همه گیری ویروس کرونا فرصتی برای ماجراجویی به آنها داده است.

نیروی دریایی آمریکا در همراهی با ارتش و نیروی هوایی این کشور در روزهای گذشته مانور نظامی در خلیج فارس برگزار کرد که به گفته ناظران هدف آن تقابل با قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

  • تلاش برای تحریک ایران

جترس با بیان اینکه «آنها به دنبال تحریک ایران برای واکنش هستند»، اضافه کرد: در این میان، رئیس جمهوری آمریکا هم با آنها در حرف و شعار همراهی می‌کند اما باید دید که آیا واقعا آماده زدن به سیم آخر هست یا نه. یعنی همان کاری که در گذشته از آن دوری کرده است.

وی در پاسخ به اینکه مدیریت ویروس کرونا به یک بحران مشروعیت برای ترامپ تبدیل شده است، آیا وی با ایجاد جنگ و درگیری خارجی می‌تواند افکار عمومی را به سود خود سوق دهد، گفت: من فکر نمی‌کنم بتوان سودی در این کار برای وی تصور کرد.

این صاحب‌نظر سیاسی افزود: ظرافت نکته هم در اینجاست که درگیری چه با ایران و چه با چین و روسیه، برای ترامپ فاجعه بار خواهد بود. این یک فاجعه سیاسی و یک مساله اقتصادی برای ترامپ خواهد بود.

جترس تصریح کرد: اگر او وارد این درگیری بشود، بلافاصله متهم به بهره‌برداری از آن برای منحرف کردن اذهان از شیوه مدیریت ویروس کرونا خواهد شد، البته اینکه آیا خوب مدیریت کرده یا بد، داستانی دیگر است.

وی یادآور شد: درگیری خارجی می‌تواند اثر فوری برای جلب حمایت طرفداران ترامپ داشته باشد که فقط شاید ۳۵ تا ۴۰ درصد آمریکایی‌ها هستند اما او با موج محکومیت سایرین روبرو خواهد شد و رسانه‌ها به جز فاکس نیوز به وی خواهند تاخت.

مشاور پیشین جمهوریخواهان در سنای آمریکا ادامه داد: من بر این باور هستم که همین هم برنامه چهره‌هایی در هیات حاکمه است که با ایجاد درگیری با ایران، هم به ایران ضربه زده باشند و هم ترامپ تخریب شود. همان اشخاصی که در سازمان‌های امنیتی از روز نخست ریاست جمهوری ترامپ به دنبال سرنگون کردنش بوده‌اند. آنها هم در سیا و هم اف بی آی و همین‌طور در وزارت دادگستری و حتی در ارتش فعال هستند. آنها بازوانی در رسانه ها و بخش‌های مالی هم دارند. ترامپ نتوانسته قدرت آنها را محدود کند و حداکثر موفق شده تا از موقعیت خود در برابر این جریان دفاع کند.

  • خط مستقیم با کاخ سفید

جیمز جورج جترس درباره ایجاد خط تماس مستقیم میان تهران و ترامپ برای جلوگیری از یک اشتباه و برخورد نظامی فاجعه بار ناخواسته گفت: خیلی مهم است، ولی فکر نمی‌کنم پیاده شود. کارهای بسیاری در قبال ایران باید صورت بگیرد که انجام نشده است و سیاست‌هایی اجرا شده که مد نظر اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها بوده است. هیچ کس نمی‌داند آمریکا چه منفعتی در سیاست تغییر رژیم می‌تواند داشته باشد.

جترس تاکید کرد: این رویکرد به ایران بر خلاف مصالح ملی آمریکاست و در واقع نقض شعار " آمریکا اول " ترامپ است. ترامپ با افرادی چون کوشنر، پمپئو، ابرایان و اسپر محاصره شده است که به دنبال کاهش تنش‌ها نیستند و از ایده خط مستقیم استقبال نمی‌کنند.

برخی از اندیشکده‌های آمریکایی بر این عقیده هستند که برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی و بروز درگیری نظامی، باید خط مستقیمی از طریق یک کشور بی‌طرف در خلیج فارس بین ایران و آمریکا برقرار شود تا مقامات نظامی این کشورها بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

کد خبر 506281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha